Czy należy realizować decyzję, z którą się nie zgadzasz? Sztuka mówienia "NIE"

Asertywność to jedna z najważniejszych cech w świecie biznesu. Chcąc osiągać określone cele i realizować marzenia o dobrze prosperującej firmie, nie sposób oderwać się od tego zagadnienia. Asertywność to zasadniczy element efektywnego prowadzenia negocjacji. Bez niej prawdopodobnie żaden projekt nie zostałby zrealizowany. Dodatkowo cecha ta jest istotna z punktu widzenia pracowników, którzy również muszą umieć „walczyć o swoje” i nie dać się „stłamsić” przez charyzmatycznego szefa.

Czym jest asertywność?

Asertywność jest sztuką odmawiania – umiejętnością mówienia „nie” w taki sposób, aby nikogo nie urazić, czyli stanowczo, ale grzecznie. Tak naprawdę niewiele osób posiada tę cechę. Z reguły albo różnica zdań powoduje kłótnię albo potulnie zgadzamy się z czyjąś koncepcją, jednocześnie odnosząc szkodę. Prawdopodobnie wynika to z faktu, iż od dziecka wpaja się nam, że należy być miłym i układnym. Mówienie „nie” rozumiemy zatem jako pewnego rodzaju nietakt. Nauczenie się tej umiejętności wymaga zatem ćwiczeń, praktyki.

Jak nauczyć się odmawiania?

Naukę odmawiania najlepiej zacząć od tego, aby w sytuacji, gdy ktoś próbuje na nas wymusić określone zachowanie, z którym się nie zgadzamy, przypomnieć sobie inną taką sytuację, w której nasza uległość wywołała naszą szkodę. Warto również skorzystać z prostego zabiegu, odwleczenia swojej decyzji i ustosunkowania się do danego problemu. Zawsze można powiedzieć: „muszę to przemyśleć”, „daj mi chwilę na decyzję”. Chłodna ocena sytuacji może nam pomóc w przygotowaniu się do odmowy. Należy też pamiętać, że nie musimy się wcale tłumaczyć. Wystarczy krótko i na temat, bez głębokiej analizy tego problemu. W kontekście sztuki mówienia „nie” trzeba również wskazać, że tak naprawdę nasi rozmówcy najczęściej wcale nie oczekują, że zgodzimy się z ich koncepcją. Najprawdopodobniej będą mieli zatem w sobie tyle zrozumienia, aby zaakceptować fakt, iż pewnej rzeczy nie zrobimy.

Inne aspekty asertywności

Na marginesie dyskusji o asertywności warto również wspomnieć, że cecha ta to nie tylko umiejętność mówienia „nie”. Obejmuje ona bowiem całokształt naszych kompetencji otwartego wyrażania siebie. To rodzaj samoakceptacji własnych ułomności, niedoskonałości i tak dalej. Dzięki asertywności łatwiej jest nam komunikować się z otoczeniem – zarówno z bliskimi, jak i incydentalnie spotkanymi ludźmi.

Szkolenia Warto Szkolić

W swoim zespole posiadamy również psychologów, coachów i trenerów personalnych, którzy prowadzą szkolenia z zakresu technik NLP i psychosemantyki, radzenia sobie ze stresem, wypaleniem zawodowym, a także na temat szeroko rozumianego rozwiązywania konfliktów. Uważamy bowiem, że skuteczna sprzedaż, efektywne promowanie marki, zależy nie tylko od stricte technicznych czynności, ale również od odpowiedniego zarządzania emocjami, wartościami i przekonaniami, od właściwej komunikacji i umiejętności identyfikowania potrzeb współrozmówców. Skontaktuj się z nami, aby zapoznać się ze szczegółową ofertą.

Artykuły, które mogą Cię zainteresować:

Efektywna komunikacja interpersonalna z elementami asertywności

6 zasad wykorzystania asertywności w komunikacji interpersonalnej

Zaskakujące efekty szkoleń z asertywności

Sprawdź jak może wyglądać Twoje szkolenie w zakresie asertywności:

“Asertywność i ochrona przed manipulacją” – szkolenie dla firmy informatycznej Web Projekt

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak zarządzać czasem w biznesie? – praktyczny przewodnik

Dlaczego zarządzanie czasem w pracy to fundament sukcesu w biznesie? Współczesny biznes wymaga od nas coraz więcej: lepszych wyników, szybszych decyzji, większej elastyczności. W takim środowisku zarządzanie czasem w pracy staje się nie tyle przydatną umiejętnością, co podstawą efektywności i zdrowego funkcjonowania. Właściwe gospodarowanie czasem wpływa na wszystko: od jakości realizowanych projektów, przez poziom stresu, po rozwój kariery zawodowej. Jeśli chcesz osiągać ambitne cele,…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój, Wywiad

Jak wykorzystać potencjał social mediów w firmie ochroniarskiej? Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Social media w branży ochroniarskiej – szansa czy ryzyko? Social media w branży ochroniarskiej odgrywają dziś kluczową rolę w budowaniu wizerunku firmy – równie istotną, co skuteczność działań w terenie. Współczesny rynek usług ochrony wymaga nie tylko profesjonalizmu w realnym świecie, ale także przemyślanej obecności w przestrzeni online. Media społecznościowe stały się jednym z najważniejszych kanałów komunikacji, umożliwiając tworzenie wizerunku opartego na zaufaniu,…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Wyzwania marketingu cyfrowego w firmie transportowej – relacja ze szkolenia

Marketing cyfrowy w firmie transportowej – spojrzenie na komunikację online z nowej perspektywy Marketing cyfrowy to dziedzina, która z roku na rok zyskuje na znaczeniu. W dynamicznie rozwijającym się środowisku biznesowym obecność w przestrzeni internetowej to nie tylko nowoczesność – to fundament skutecznego zarządzania relacjami z klientem, przewagą konkurencyjną oraz sposobem na zwiększenie przychodów. Firmy transportowe, niezależnie od swojej wielkości, muszą zrozumieć, że marketing cyfrowy w firmie transportowej nie jest…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.