Godzenie życia zawodowego i prywatnego - jak znaleźć złoty środek

Work-life balance to nie tylko pobożne życzenie wielu pracowników korporacji czy też metoda walki z szarą rzeczywistością, to również ugruntowana w nauce koncepcja zarządzania, opracowana w latach 70 i 80 dwudziestego wieku. Jej źródłem był szerzący się w amerykańskim społeczeństwie pracoholizm i wypalenie zawodowe. Teoria work-life balance wskazuje w jaki sposób utrzymać równowagę pomiędzy poszczególnymi sferami naszego życia. Czy znalezienie takiego złotego środka pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym rzeczywiście jest możliwe?

Work-life balance wczoraj i dziś

Kiedyś work-life balance rozumiany był wyłącznie w kontekście czasu – liczby godzin spędzanej w domu oraz w pracy. W dobie cyfryzacji i informatyzacji godzenie życia zawodowego i prywatnego nabrało nieco innego znaczenia. Możemy bowiem przebywać w domu, ale jednocześnie odpowiadać na służbowe maile i prowadzić rozmowy telefoniczne z kontrahentami. Czy w takiej sytuacji zajmujemy się wciąż sprawami zawodowymi czy jednak funkcjonujemy na gruncie życia prywatnego? Raczej to pierwsze. W kontekście work-life balance ważne jest również to, że w dzisiejszych czasach znacząco wydłużył się czas pracy, a zatem tym trudniej postawić w rozsądnym miejscu kreskę pomiędzy pracą a domem. Dlaczego pracujemy dłużej? Przede wszystkim z uwagi na strach przed utratą posady, niezdrową ambicję wśród pracowników, nacisk ze strony przełożonych, a także mentalność Polaków – “teraz każdy musi osiągnąć sukces”, “wyznacznikiem tego, kim jesteś, jest to co masz” i tak dalej.

Skutki niezachowania równowagi życiowej

Należy przy tym mieć na uwadze, że niezachowanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym z pewnością w którymś momencie negatywnie odbije się na naszym zdrowiu – zarówno psychicznym, jak i fizycznym. Wypalenie zawodowe, kłopoty w komunikacji z bliskimi, wyczerpanie emocjonalne, pracoholizm – to nie wszystkie problemy, z jakimi możemy się spotkać. Skutki długotrwałego stresu mogą być znacznie poważniejsze.

Jak zatem znaleźć złoty środek?

Przede wszystkim kluczem do sukcesu jest dobra organizacja. Możemy w tym zakresie korzystać z różnych środków i mechanizmów – listy spraw, prowadzenie kalendarza. Najważniejsze jednak, aby dobrze sklasyfikować wszystkie zadania – jako pilne, mniej pilne, ważne i mniej ważne. To pozwoli nam racjonalnie wybrać, co w danym momencie powinniśmy zrobić. Należy również pogodzić się z tym, że niestety nie jesteśmy idealni. Nie możemy być perfekcyjni w każdej przestrzeni. Dążenie do osiągnięcia takiego stanu najczęściej kończy się wypaleniem zawodowym lub problemami w komunikacji z bliskimi. Kolejnym elementem jest postawienie granicy – jeżeli jesteśmy w pracy, to nie zajmujemy się kwestiami prywatnymi, jeżeli jesteśmy w domu, wyłączamy telefon i nie sprawdzamy służbowego maila. Praca nie może przysłaniać świata poza nią, nawet jeżeli byłaby naszą największą pasją.

Szkolenia

Osiągnięcie równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym nie jest łatwe. Specjaliści Warto Szkolić przygotowali specjalny kurs, który między innymi traktuje o problemie work-life balance. Pokazujemy w jaki sposób dobrze zorganizować sobie czas, jak walczyć z wypaleniem zawodowym i stresem w pracy, a także w jaki sposób rozmawiać z pracodawcą, aby wynegocjować korzystne dla siebie warunki.

Przeczytaj również:

Ostatnie realizacje, Szkolenia

Gastronomiczne szkolenie dla sieci fast foodów – relacja ze szkolenia

Znaczenie profesjonalnych szkoleń gastronomicznych w sektorze fast food Dynamiczny rozwój rynku gastronomicznego sprawia, że standaryzacja procesów, jakość obsługi i bezpieczeństwo żywności stają się kluczowymi elementami budowania przewagi konkurencyjnej. W tak wymagającym środowisku odpowiednio zaplanowane szkolenie dla sieci fast foodów odgrywa niezwykle ważną rolę, ponieważ pozwala pracownikom zdobyć umiejętności niezbędne do pracy w warunkach dużej rotacji zamówień, ścisłej kontroli jakości…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Skuteczne negocjacje w firmie deweloperskiej - relacja ze szkolenia

Jak negocjować w firmie deweloperskiej? – praktyczne szkolenia dla profesjonalistów branży W dynamicznie rozwijającej się branży nieruchomości umiejętność prowadzenia rozmów, łączenia interesów stron oraz tworzenia trwałych porozumień staje się jednym z najważniejszych wyzwań współczesnych zespołów sprzedażowych, zakupowych i wykonawczych. W tym środowisku negocjacje odgrywają rolę strategicznego narzędzia, które pomaga utrzymać przewagę rynkową, minimalizować ryzyka oraz wzmacniać wartość inwestycji. Umiejętne…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Rozwiązywanie problemów w zakładzie produkcyjnym – relacja ze szkolenia

Rola analizy i doskonalenia procesów W dynamicznym środowisku przemysłowym kluczowe staje się stałe doskonalenie procesów, eliminowanie nieefektywności oraz budowanie kultury opartej na faktach i danych. Jednym z fundamentów takich działań jest rozwiązywanie problemów w zakładzie produkcyjnym, które pozwala firmom nie tylko reagować na niezgodności, lecz także skutecznie im zapobiegać. To podejście łączy analizę techniczną, wiedzę operacyjną oraz umiejętność pracy zespołowej, tworząc…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.