Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/klient.dhosting.pl/warto2019/wartoszkolic.pl/wp-content/themes/warto/app/Controllers/Blog/BlogController.php on line 39
Zadania visual merchandisera. Diabeł tkwi .... w brudnej szybie - Warto Szkolić.pl | Szkolenia, Doradztwo, Merchandising

Zadania visual merchandisera. Diabeł tkwi .... w brudnej szybie

Zadania visual merchandisera to przede wszystkim oddziaływanie na zmysły klienta, poprzez odpowiednią aranżację witryny, półki sklepowej czy całej powierzchni danego sklepu. Działania te można zaobserwować niemalże wszędzie. Zarówno w osiedlowym sklepie spożywczym, jak i w dużej sieci sklepów typu H&M. Jednak doświadczone oko szybko zobaczy, gdzie pracował doświadczony, a gdzie początkujący merchandiser. Jak rozpoznać doświadczonego merchandisera dowiecie się z tego właśnie artykułu. Żeby nie marnować pieniędzy i czasu. Ale zanim o tym, pokrótce przypomnijmy, czym jest visual merchandising.

Co to jest visual merchandising?

Czym jest visual merchandising? Odpowiadamy:

VM to zestaw działań mających na celu zwiększenie sprzedaży, poprzez nakłonienie klienta do zakupu, odwołując się do jego zmysłów, posługując się podstawową znajomością psychologii społecznej, w tym głównie schematów reakcji i zachowań konsumentów.

Zatrudniając visual merchandisera możecie zrobić mu check listę – jeżeli wymieni wszystkie niżej wymienione elementy jako zagadnienia, którymi zajmie się w trakcie swojej pracy – dobrze trafiliście 🙂

Zadania visual merchandisera – Checklista

Oświetlenie

Światło może uwypuklić zarówno wady, jak i zalety sprzedawanych produktów. Umiejscowienie i instalacja oświetlenia (w tym dobór barwy światła) to zazwyczaj ostatnie etapy aranżacji wnętrza. Często jednak część osób o niej zapomina. Nadal widujemy sklepy, nawet te największe, w których oświetlenie wręcz przekłamuje widok produktów, co prowadzi do większej ilości zwrotów. Światło zawsze należy brać pod uwagę już na etapie umiejscowienia półek, etc.

Kolorystyka

Tu mamy na myśli oczywiście kolorystykę całego wnętrza. Ostateczny wybór koloru zależy od branży, charakteru produktów i całej grupy docelowej. Inaczej dobierzemy kolor ścian w ekskluzywnym butiku, a inaczej w barze szybkiej obsługi. Warto też znać podstawy kolorystyki, wiedzieć jak łączyć barwy z koła kolorów oraz jak dane odcienie oddziaływają na ludzi (psychologia kolorów).

Witryna

… czyli nasza wizytówka. Co ciekawe, najwięcej kluczowych błędów popełnia tu branża modowa, pozwalając na ekspozycję pogniecionych ubrań, niedobranych stylizacji na manekinach, czy także widocznych zabezpieczeń antykradzieżowych (co sugeruje klientom, że uważamy ich za złodziei, not nice … :O).

Ekspozycja na półkach

Tu rządzi zasada lewej strony, poruszana już wielokrotnie na naszym blogu. Jednak zasada ta w pracy visual merchandisera to jedynie fundament – na jej podstawie VM musi zbudować całą aranżację, biorąc pod uwagę wiele innych czynników. Nie będąc producentem, nie mamy niestety wpływu na jakość opakowań naszych produktów. Ale! Mamy wpływ na to, aby atrakcyjniejsze produkty stawiać na wysokości wzroku klienta, a te mniej reprezentacyjne, np. właśnie gorzej opakowane, ciut niżej.

Reklama wizualna

Wobblery, potykacze, etc. Tutaj najczęstszym błędem jest chaos informacyjny –

Pamiętajcie, że jeżeli pokazujecie zbyt dużo klientom, to sprawiacie, że nie widzą oni … nic. Wszystkie komunikaty giną w tak zwanym szumie informacyjnym.

Warto zadbać o spójną i współgrającą z wnętrzem sklepu komunikację marketingową. Pamiętajcie też, że materiały POS w waszym sklepie również mają znaczenie. Możecie nie tylko je brandingować (jak np. torebki na zakupy), ale również dodać wartość społeczną – np. wspierać środowisko, oferując torby biodegradowalne, etc.

Dobry i zły visual merchandiser

Jak zapewne zauważyliście, VM wymaga nie tylko wiedzy i umiejętności, ale również odpowiedniego planowania, przy uwzględnieniu wszystkich czynników (dlatego zachęcamy do skorzystania z usług sprawdzonych merchandiserów, takich jak nasi – klik!). Na etapie planowania właśnie najczęściej popełniane są błędy.

Dobry visual merchandiser współpracuje z każdym działem firmy. Przykładowo, wie, kiedy i jakie kampanie reklamowe są uruchamiane w mediach i stara się dopasować ekspozycję tak, aby wyróżnić dany, promować obecnie produkt. Tym samym doskonale wspomaga działania online marketingu. Visual merchandiser posiada także wiedzę na temat asortymentu i branży – np. wie, kiedy zmieniać kolekcję.

To o czym nie wolno zapominać, to to, że visual merchandiser powinien tworzyć najlepsze rozwiązania nawigacyjne. Aranżując ekspozycję, czy wnętrze sklepu powinien maksymalnie ułatwić klientom poruszanie się po całym sklepie i znalezienie danej kategorii produktowej.

Co z tego, że nasze produkty będą pięknie wyeksponowane, gdy klient nie będzie mógł znaleźć tego, czego szuka? Piękno ekspozycji to nie wszystko, nasz sklep to nie … muzeum, on ma sprzedawać!

Klienci wchodzą, przyciągani ekspozycją… i wychodzą, niestety bez zakupu. Nikt nie lubi szukać danej rzeczy po całym sklepie – jesteśmy przyzwyczajeni do pewnych schematów: oczekujemy, że obok papieru toaletowego znajdziemy ręczniki papierowe a w dziale sportowym T-shirt do fitness. Tu nie ma miejsca na innowacje – produkty powinny być podzielone na kategorie, a kategorie na działy.

Dobry, czy zły visual merchandising? Diabeł tkwi w … brudnej szybie

Bardzo dużym problemem w działach VM jest zbyt mała waga przywiązywana do detali. Taki “drobiazg”, jak brudna szyba w witrynie, kurz na ekspozycji, niedbale ułożone produkty odstraszy naszych klientów. Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że w sektorze MSP niemożliwym jest zatrudnienie kilku osób, dbających o wygląd sklepu. Warto więc podejść do problemu w inny sposób. Nie musicie mieć sztabu marketingowców – możecie podnosić poziom kompetencji obecnych pracowników. Osoby odpowiedzialne za koordynację (np. menedżerzy) mogą zostać odpowiednio wykwalifikowane, aby wykonując swoje codzienne zadania, wykonywać również zadania visual merchandisera. Małymi krokami wprowadzać drobne zmiany, poprawiające odbiór wizualny sklepu: częstszą kontrolę ekspozycji, przemyślenie układu towaru, po wprowadzeniu do sprzedaży kolejnych nowości.

Zapraszamy do skorzystania z naszej oferty – powiedzcie, co chcielibyście osiągnąć, a my podpowiemy, jaki program szkoleniowy wybrać: czy powinna to być usługa doradztwa, tradycyjne szkolenie, czy może trening w pracy. Nasz trener pokaże Wam, na czym polegają codzienne zadania visual merchandisera i nauczy wykonywać je szybko i efektywnie. Jesteśmy do waszej dyspozycji – wdrażanie zmian zgodnych z zasadami visual merchandisingu można rozpocząć od naprawdę niewielkich, szybkich działań. Posiadając nawet podstawy wiedzy, będziecie w stanie zwiększyć sprzedaż. Tu i teraz.

Przeczytaj również:

Blog, Dofinansowania na usługi szkoleniowe

Dofinansowanie do szkoleń

Na rynku pracy szkolenia stają się coraz bardziej popularne. W dynamicznym świecie biznesu potrzebujemy wiedzy skondensowanej, profesjonalnej i praktycznej, którą od razu można wdrożyć w życie firmy czy marki własnej. Kluczem jest merytoryka przekazana przez najlepszych specjalistów odnoszących sukcesy w naszej branży. Ale czy wiesz, że w 2025 roku możesz zdobyć dofinansowanie do szkoleń dla siebie lub swoich pracowników? Dowiedz się, jak to zrobić! Jak uzyskać…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Prokrastynacja: Jak Przestać Odkładać Zadania na Później?

Jest godzina 17:00, a Ty nagle uświadamiasz sobie, że raport, który odkładałeś, jest do oddania jutro. Czas wziąć się w garść, prawda? Otwierasz laptopa… i sprawdzasz telefon. Może obejrzysz ulubiony kanał na YouTube? Właściwie, to najpierw powinieneś zrobić kolację. Brzmi znajomo? To klasyczny cykl prokrastynacji, który wszyscy kiedyś przeżyliśmy. Dlaczego jednak prokrastynujemy, skoro wiemy, że to nam szkodzi? Przyjrzyjmy się psychologicznym przyczynom…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie sprzedażą – wszystko co trzeba o nim wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż jest sercem każdej organizacji, motorem napędowym wzrostu i rentowności. Aby jednak proces sprzedaży był skuteczny, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich strategii, narzędzi i technik zarządzania. W wywiadzie z naszą ekspertką – Angeliką Kuczyńską, przyjrzymy się bliżej, czym jest zarządzanie sprzedażą, dlaczego jest tak ważne i jakie są najlepsze praktyki, które mogą pomóc firmom w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Zapraszamy…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.