Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/klient.dhosting.pl/warto2019/wartoszkolic.pl/wp-content/themes/warto/app/Controllers/Blog/BlogController.php on line 39
Wypalenie zawodowe – czym jest i jak sobie z nim radzić?

Wypalenie zawodowe – czym jest i jak sobie z nim radzić?

Wypalenie zawodowe – czym jest i jak sobie z nim radzić?

Wypalenie zawodowe to kryzys pracownika, który najczęściej od dłuższego czasu pracuje na tym samym stanowisku. Zaczyna brakować mu pomysłów do dalszej pracy. Działania, które wykonuje, stają się dla niego monotonną rutyną. Taki stan może mieć bardzo poważne konsekwencje zdrowotne w sferze fizycznej, psychicznej, relacyjnej. W artykule znajdują się informacje między inny o przyczynach, objawach wypalenia zawodowego. Zapraszamy do czytania.

Wypalenie zawodowe — przyczyny

Do najczęstszych przyczyn należą:

– nadmierny stres – nadmiar zadań, pośpiech, presja i brak oczekiwanej atmosfery w pracy, doprowadza do nadmiernego stresu, który ma bezpośredni wpływ na samopoczucie i zdrowie pracownika.

– brak pochwał ze strony pracodawcy – nikt nie da lepszej motywacji do pracy niż pracodawcy. Pochwała ze strony szefa, daje pracownikowi poczucie, że to co robi ma sens, a także, że jego starania są zauważalne;

– nadmiar wykonywanych zadań – pracownicy często popełniają błąd w postaci brania na siebie zbyt wielu nadań, a co więcej przenoszą prace do domu. Powoduje to zmęczenie i wprowadzenie do swojej pracy większej rutyny;

– brak nagród, premii, awansów – każdy chce być docenianym, brak jakiejkolwiek formy nagrodzenia ciężkiej pracy, prowadzi do frustracji, braku motywacji, a także ochoty do dalszej pracy.

Wypalenie zawodowe – objawy

Do najczęstszych objawów, które uwidaczniają wypalenie zawodowe należą:

– niechęć pójścia do pracy

– niska samoocena

– nadmierna nerwowość i agresja

– zamknięcie w sobie

– stany depresyjne

– kłopoty ze snem

– wahania nastrojów

– chroniczne zmęczenie

Czy z wypaleniem można sobie poradzić?

Większość osób, które odczuwają wypalenie zawodowe od razu myśli o zmianie pracy, jednak ten stan można skutecznie w sobie zwalczyć. Pierwszym krokiem jest planowanie. Nadmiar zadań nie jest prostą sprawą, dlatego warto rozpisać lub zastanowić się nad schematem swojego działania. Pomoże to w realizacji zamierzeń i ocenie tego, z czym mamy największy problem. Nie mniej ważne, a może jeszcze ważniejsze od planowania jest budowanie dobrych relacji ze współpracownikami. Jeśli są one pozytywne, chętniej przychodzimy do pracy i jesteśmy z niej zadowoleni. Kolejną sprawą jest zmiana sposobu myślenia. Jeśli ktoś nieustannie powtarza, że nie osiągnie sukcesu, tak właśnie będzie, ponieważ sukces rodzi się w głowie. Warto również w przypadku braku nagradzania przez szefa, samemu pozwalać sobie na drobne nagrody, chociażby takie jak pójście do kina, to z pewnością spowoduje, że każde kolejne zadanie będzie wykonywane z większą chęcią i zaangażowaniem.

Wypalenie zawodowe – jak pracodawca może pomóc pracownikowi?

Istotna w przypadku wypalenia zawodowego jest reakcja szefostwa. Powinien on zaprosić swojego pracownika na rozmowę, spróbować go zmotywować i odpowiednio nagrodzić. Reakcja – jakakolwiek, ze strony przełożonego zawsze jest dobrym wyjściem. Samo zainteresowanie pomaga podnieść pracownikowi jego wartość i w jakimś stopniu zwalczyć jego problemy.

Podsumowując, wypalenie zawodowe nie musi kończyć się w każdym przypadku zmianą pracy. Kiedy pracownik zauważy u siebie większość z wymienionych objawów, powinien zacząć działania, które wyprowadzą go z tego stanu. Pracodawca jest osobą, która może wspierać i pomagać swoim pracownikom w przypadku wypalenia zawodowego. To on może znacząco wpłynąć na samopoczucie swojego pracownika, poprzez docenienie, pochwały, bycie motywatorem.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Rozmowy z klientem w call center – podstawowe zasady

Sztuka rozmów z klientem w call center – klucz do budowania relacji i doskonałej obsługi Rozmowy z klientem w call center to sztuka, która wymaga połączenia doskonałych umiejętności komunikacyjnych, radzenia sobie ze stresem oraz elastyczności w dostosowywaniu się do zróżnicowanych potrzeb rozmówców. Każda rozmowa z klientem w call center niesie za sobą potencjał budowania długoterminowych relacji, dlatego kluczowe jest pełne zaangażowanie i dbałość o każdy szczegół interakcji.…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Szkolenie z organizacji pracy dla producentów skrzyń narzędziowych – relacja ze szkolenia

Efektywna organizacja pracy w przedsiębiorstwach produkcyjnych W dzisiejszych czasach właściwa organizacja pracy stanowi fundament sprawnego funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa produkcyjnego. Nieodpowiednie zarządzanie procesami może prowadzić do opóźnień, strat finansowych i braku wydajności. Szczególnie ważne jest to w firmach zajmujących się produkcją, gdzie liczy się precyzja, czas oraz optymalne wykorzystanie zasobów. Z tego powodu szkolenia z organizacji pracy zyskują na znaczeniu, pomagając zespołom…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Szkolenie z komunikacji dla producentów mebli – relacja ze szkolenia

Rola komunikacji w branży meblarskiej – szkolenie Komunikacja stanowi podstawę skutecznego działania w każdej organizacji, a w branży meblarskiej odgrywa szczególnie istotną rolę. Dobra komunikacja dla producentów mebli wpływa na efektywność procesów produkcyjnych, współpracę w zespołach oraz budowanie relacji z klientami. W odpowiedzi na rosnące potrzeby branży, nasza firma została poproszona przez jedną z firm produkujących meble o przeprowadzenie specjalistycznego szkolenia z zakresu komunikacji.…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.