W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Promocja idealna
Promocja z założenia ma zachęcić do kupna produktu lub usługi, dlatego niewątpliwie musi być atrakcyjna dla konsumenta. Zdarzają się jednak także takie, które pomimo oferowania konkurencyjnej ceny, czy warunków, nie cieszą się oczekiwanym zainteresowaniem.
Wszystko przez to, że nawet najbardziej korzystna oferta nie zachęci konsumentów, jeśli nie będziemy potrafili jej im odpowiednio pokazać. Klient musi otrzymać przejrzysty i interesujący komunikat, który sprawi, że pozna warunki promocji i zapragnie z niej skorzystać. Jak zatem należy zaplanować strategię promocyjną w sklepie, aby nie przeszła bez echa?
Wszystkie działania promujące winny spełniać funkcję AIDA. Nazwa ta jest skrótem od słów: Attention, Interest, Desire i Action. Oznacza to że celem promocji jest przyciągnięcie uwagi klienta, zainteresowanie go ofertą, wzbudzenie w nim pragnienia posiadania produktu, a wszystko to prowadzić ma do sięgnięcia po niego i dokonania zakupu. Dlatego też nie wystarczy wystawić promocyjnego produktu lub zaprezentować specjalnej oferty byle jak i byle gdzie.
Na skuteczność promocji składa się wiele czynników. Należy zacząć od bazowego – samego jej właściwego zaplanowania. Warto zastanowić się, czy istnieje szansa, że klienci będą zainteresowani zakupem promowanego towaru. Jeśli zaoferujemy produkt, który na co dzień cieszy się marnym lub żadnym zainteresowaniem nie możemy spodziewać się, że wszyscy konsumenci nagle zapragną go kupić, bo jest w korzystniejszej cenie. W ten sposób unikniemy sytuacji w której uda nam się zwrócić uwagę na promowany produkt, ale konsument nie jest nim wcale zainteresowany, a już na pewno go nie zapragnie.
Jeśli wymyślimy już, co chcemy zaoferować klientowi w promocji warto zastanowić się nad nazwą samej kampanii. Jakim tytułem lub hasłem będziemy ją promować? Co warto umieścić np. na plakacie reklamującym, aby przyciągnąć uwagę klienta i zainteresować go naszą promocją? Hasło promocyjne powinno być krótkie, chwytliwe i jednocześnie w czytelny sposób kojarzyć się z realną istotą oferty.
Następnie należy zastanowić się, gdzie umiejscowić naszą promocję. Można kierować się faktem, że klienci z reguły po wejściu do sklepu obserwują prawą stronę przestrzeni lub że produkty ułożone na środku uważane są przez nich za najbardziej atrakcyjne. Warto tutaj przede wszystkim pamiętać, że strefa największej uwagi i wpływu znajduje się na wysokości 120 – 160 centymetrów, czyli tam gdzie swobodnie pada wzrok klienta. Jeśli jednak promujemy produkty, którymi zainteresowane są dzieci, a więc to one są adresatami naszej oferty, strefę tą należy obniżyć o około 30 centymetrów. Na tych wysokościach konsument, mały czy duży, łatwo będzie mógł sięgnąć po produkt, jeśli uda nam się sprawić, że zapragnie go mieć.
Po podjęciu decyzji dotyczącej umiejscowienia promocji musimy pamiętać o jej odpowiednim oznaczeniu. Powinno być widoczne i czytelne z daleka. Po podejściu klient powinien bez żadnej trudności dowiedzieć się, co oferujemy i w jakiej cenie. Jeśli przyciągniemy klienta do stoiska, ale nie będzie mógł znaleźć informacji chociażby o cenie, istnieje marna szansa, że będzie chciał zadać sobie wysiłku, aby jej poszukać.
Dobra promocja to taka, którą widać od samego wejścia do sklepu. Dlatego warto promować ją nie tylko w samym miejscu znajdowania produktu. Do tego celu świetnie sprawdzają się gazetki, plakaty na zewnątrz sklepu, czy też banery informujące o promocji. Przy dobrej strategii zdołamy zwabić klienta do sklepu właśnie naszą korzystną ofertą. W dużych sklepach warto zorganizować degustację, ale uśmiechnięta hostessa zaprosiła konsumenta do odpowiedniej strefy.
Opisaliśmy tylko garść głównych, bazowych czynników, od których zależy skuteczność działań promocyjnych. W rzeczywistości jest zdecydowanie dużo więcej. Jakie jeszcze przychodzą Wam do głowy? Co może skutecznie zniechęcić do skorzystania z promocji?