W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Nie oprzesz się zapachom

Istnieje szereg elementów wystroju, które mają wpływ na decyzje zakupowe klienta. Jeden z nich odgrywa szczególne znaczenie w budowie wrażeń związanych z produktami. Obok wyglądu i umiejscowienia towaru, warto zadbać o odpowiedni zapach, unoszący się przy stoisku.

Zapach to czynnik sprzedaży silnie oddziaływujący na stan emocjonalny człowieka. Odgrywa szczególną rolę w kreowaniu wizerunku marki, a także w budowaniu wspomnień związanych z procesem sprzedaży. Właśnie dlatego aromamarketing – czyli wywieranie wpływu na klienta w miejscu sprzedaży za pomocą specjalnie dobranych kompozycji zapachowych – dynamicznie się rozwija.

Węch jest zmysłem pierwotnym, który od zarania dziejów ma duże znaczenie dla przetrwania człowieka. Wywołuje silne skojarzenia z przeżyciami. Dlatego na straganie z truskawkami możemy wrócić do beztroskich chwil z dzieciństwa, a zapach gabinetu dentystycznego wywołuje w nas strach.

Warto zadbać o dobór odpowiednich kompozycji zapachowych w strefie sprzedaży. Nie chodzi tylko o to, że dział z pieczywem powinien pachnieć świeżymi wypiekami. O oprawę zapachową muszą dbać także przedsiębiorcy w innych branżach.

Jedna z znanych sieci odzieżowych rozpyla w swoich sklepach charakterystyczny, mocno kwiatowy zapach. Zapach ten budzi skojarzenie z konkretną marką, nawet u klienta, który tylko przechodzi w pobliżu. W ten sposób, działając na zmysł węchu marketingowcy stworzyli ważny element wizerunku firmy.

Jednak w aromamarketingu nie chodzi tylko o budowę wizerunku. Odpowiednie dobrany, nienarzucający się zapach służy bardzo często poprawie samopoczucia klientów. Jak wiadomo, wracamy do miejsc, w których czujemy się komfortowo, dlatego właściwy aromat, obok wystroju i obsługi klienta, może być wyznacznikiem skutecznej strategii sprzedażowej.

Zapach odgrywa szczególną rolę w miejscach, w których mamy styczność z jedzeniem, a co za tym idzie oczekujemy świeżości. Do takich miejsc należą sklepy, stragany owocowo – warzywne, ale też kawiarnie i restauracje. Atrakcyjny i zachęcający zapach świeżych produktów i wyszukanych potraw sprawi, że klient kupi, czy też zamówi nawet więcej niż pierwotnie planował. Analogicznie, zapach zgnilizny czy spalenizny sprawi, że klient zrezygnuje z zakupu lub posiłku w danym miejscu.

Kompozycje zapachowe w strefach sprzedaży posiadają zatem wiele funkcji. Redukują ewentualne nieprzyjemne zapachy, związane z działalnością, przyciągają klientów w odpowiednie miejsce, zachęcają do zakupu, kreują wizerunek oraz budują logo zapachowe marki. Umiejętnie wykorzystane mogą stanowić bardzo istotny element strategii sprzedażowych i marketingowych.

Przeczytaj również:

Blog, Wiedza i rozwój

Najlepsze szkolenia dla menadżerów, które rozwiną Twoje kompetencje

Rozwój menadżera – fundament skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej Rozwój menadżera to kluczowy element skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej organizacji. Obecnie dostępnych jest wiele specjalistycznych szkoleń, które pomagają menadżerom rozwijać ich umiejętności w zarządzaniu zespołem, efektywnej komunikacji i strategicznym myśleniu. Dobrze dobrane szkolenia dla menadżerów mogą pomóc w budowaniu silnych zespołów, zwiększaniu produktywności i wywieraniu pozytywnego wpływu na organizację. Poniżej…
dowiedz się więcej
Blog, Dofinansowania na usługi szkoleniowe

Dofinansowanie do szkoleń

Na rynku pracy szkolenia stają się coraz bardziej popularne. W dynamicznym świecie biznesu potrzebujemy wiedzy skondensowanej, profesjonalnej i praktycznej, którą od razu można wdrożyć w życie firmy czy marki własnej. Kluczem jest merytoryka przekazana przez najlepszych specjalistów odnoszących sukcesy w naszej branży. Ale czy wiesz, że w 2025 roku możesz zdobyć dofinansowanie do szkoleń dla siebie lub swoich pracowników? Dowiedz się, jak to zrobić! Jak uzyskać…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Prokrastynacja: Jak Przestać Odkładać Zadania na Później?

Jest godzina 17:00, a Ty nagle uświadamiasz sobie, że raport, który odkładałeś, jest do oddania jutro. Czas wziąć się w garść, prawda? Otwierasz laptopa… i sprawdzasz telefon. Może obejrzysz ulubiony kanał na YouTube? Właściwie, to najpierw powinieneś zrobić kolację. Brzmi znajomo? To klasyczny cykl prokrastynacji, który wszyscy kiedyś przeżyliśmy. Dlaczego jednak prokrastynujemy, skoro wiemy, że to nam szkodzi? Przyjrzyjmy się psychologicznym przyczynom…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.