Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/klient.dhosting.pl/warto2019/wartoszkolic.pl/wp-content/themes/warto/app/Controllers/Blog/BlogController.php on line 39
W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Ekspozycje dodatkowe – domena nie tylko supermarketów - Warto Szkolić.pl | Szkolenia, Doradztwo, Merchandising

W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Ekspozycje dodatkowe – domena nie tylko supermarketów

Wśród menedżerów mniejszych placówek handlowych lub sklepów z wąskim, specjalistycznym asortymentem, niejednokrotnie panuje przekonanie, że ekspozycja dodatkowa ich nie dotyczy (brak miejsca, brak potrzeby, nie ta branża). Owszem – istnieją (nieliczne) placówki, w których te działania merchandisingowe nie zdają rezultatu. Nieprawdą jest jednak, że ekspozycja dodatkowa to domena wyłącznie supermarketów, które zewsząd bombardują nas dodatkowymi elementami wystawienniczymi.

Czym jest ekspozycja dodatkowa?

Celem ekspozycji dodatkowej jest wyróżnienie konkretnych produktów spośród standardowego asortymentu. W tym celu wykorzystywane są dodatkowe powierzchnie oraz konstrukcje, które pozwalają na odpowiednie wyeksponowanie asortymentu. To prawda, że najczęściej wykorzystywane są w sklepach wielkopowierzchniowych, w których obowiązuje samoobsługa. Mówimy tu w szczególności o takich działaniach jak:

  • wystawienie kontenerów lub palet na środek alejki;
  • stworzenie specjalnych stref zakupów, tzw. „bazarków” (szczególnie popularnych w przypadku produktów świeżych lub sezonowych) – ludzie maja bardzo pozytywne skojarzenia z tego typu miejscami zakupów;
  • wszelkie materiały POS (dodatkowe stojaki, ścianki i wszelkie inne elementy wyróżniające produkt na półce), których zadaniem jest wyeksponowanie konkretnego produktu/marki.

Ekspozycja dodatkowa jako metoda uniwersalna.

Nieprawdą jest jednak, że z ekspozycji dodatkowych należy rezygnować w innych punktach handlowych – mogą być one z powodzeniem wykorzystywane praktycznie wszędzie – od osiedlowych sklepików, poprzez drogerie, na sklepach DIY kończąc.

Dlaczego jest to tak uniwersalna praktyka merchandisingowa? Aby odpowiedzieć na to pytanie należy cofnąć się do badań nad psychologią dokonywania zakupów oraz samego procesu zakupowego. Dziś już bowiem wiemy, że niemal każde zakupy dzielą się na dwa rodzaje – planowane i impulsywne. A większe wyeksponowanie produktu znacząco zwiększa szanse na jego impulsywny zakup, czyli taki, którego zamiar powstaje już w sklepie – nierzadko po obejrzeniu konkretnego artykułu. Często klient przypomina sobie wówczas o czymś, czego nie zapisał sobie na kartce, albo stwierdza, że jednak ten produkt może mu się przydać. Czasem warto odwołać się do argumentów emocjonalnych – badania wskazują na to, że w szczególności kobiety chętniej kupują rzeczy pod wpływem emocjonalnego impulsu.

Mało jest technik, tak skutecznie stymulujących impulsywny zakup, jak odpowiednio zaprojektowana ekspozycja dodatkowa. Dobrze wdrożona, w oparciu o analizę potrzeb klienta i znajomość produktu, jest w stanie zwiększyć jego sprzedaż – bez względu na to, o jakim rodzaju punktu handlowego mówimy. Eksperci zajmujący się merchandisingiem są w stanie wypracować indywidualne, skuteczne praktyki w tym zakresie.

 

Przeczytaj również:

Blog, Wiedza i rozwój

Najlepsze szkolenia dla menadżerów, które rozwiną Twoje kompetencje

Rozwój menadżera – fundament skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej Rozwój menadżera to kluczowy element skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej organizacji. Obecnie dostępnych jest wiele specjalistycznych szkoleń, które pomagają menadżerom rozwijać ich umiejętności w zarządzaniu zespołem, efektywnej komunikacji i strategicznym myśleniu. Dobrze dobrane szkolenia dla menadżerów mogą pomóc w budowaniu silnych zespołów, zwiększaniu produktywności i wywieraniu pozytywnego wpływu na organizację. Poniżej…
dowiedz się więcej
Blog, Dofinansowania na usługi szkoleniowe

Dofinansowanie do szkoleń

Na rynku pracy szkolenia stają się coraz bardziej popularne. W dynamicznym świecie biznesu potrzebujemy wiedzy skondensowanej, profesjonalnej i praktycznej, którą od razu można wdrożyć w życie firmy czy marki własnej. Kluczem jest merytoryka przekazana przez najlepszych specjalistów odnoszących sukcesy w naszej branży. Ale czy wiesz, że w 2025 roku możesz zdobyć dofinansowanie do szkoleń dla siebie lub swoich pracowników? Dowiedz się, jak to zrobić! Jak uzyskać…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Prokrastynacja: Jak Przestać Odkładać Zadania na Później?

Jest godzina 17:00, a Ty nagle uświadamiasz sobie, że raport, który odkładałeś, jest do oddania jutro. Czas wziąć się w garść, prawda? Otwierasz laptopa… i sprawdzasz telefon. Może obejrzysz ulubiony kanał na YouTube? Właściwie, to najpierw powinieneś zrobić kolację. Brzmi znajomo? To klasyczny cykl prokrastynacji, który wszyscy kiedyś przeżyliśmy. Dlaczego jednak prokrastynujemy, skoro wiemy, że to nam szkodzi? Przyjrzyjmy się psychologicznym przyczynom…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.