Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/klient.dhosting.pl/warto2019/wartoszkolic.pl/wp-content/themes/warto/app/Controllers/Blog/BlogController.php on line 39
W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Marketing sensoryczny – wsparcie dla merchandisingu - Warto Szkolić.pl | Szkolenia, Doradztwo, Merchandising

W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Marketing sensoryczny – wsparcie dla merchandisingu

W Polsce wciąż niedocenianym, choć coraz szerzej wykorzystywanym elementem wpływu na klientów, jest marketing sensoryczny. Jego sens polega na angażowaniu możliwie jak największej ilości zmysłów konsumenta w poznanie i pozycjonowanie sklepu. Początkujący merchandiserzy skupiają się wyłącznie wzroku – tymczasem słuch, węch, a nawet dotyk, są w stanie znacząco wesprzeć ekspozycję towarów na półce, a co za tym idzie doprowadzić do zwiększenia sprzedaży.

„Usłyszeć” produkt

W przypadku marketingu sensorycznego mamy do czynienia z efektem synergii na szeroką skalę. Zresztą wszyscy czujemy to intuicyjnie – odpowiedni dobór kolorów na półce sklepowej z pewnością przyciąga uwagę do konkretnej kategorii asortymentu, ale ile czasu spędzimy na jego oglądaniu? To może zależeć na przykład od muzyki – jeśli trafimy na jedną ze swoich ulubionych piosenek, podświadomie zwolnimy kroku, chcąc usłyszeć ją w całości. Podobnie działa zmysł węchu – nie bez powodu świeże pieczywo wypiekane jest na miejscu i to w takim punkcie, z którego zapach roznosi się możliwie jak najdalej – dzięki niemu konsumenci od razu wprowadzają się w bardzo pozytywny nastrój i czują swoistą atmosferę sklepu. Jest to bardzo istotne, bowiem aż 50% klientów deklaruje, że chętniej (a co za tym idzie dłużej) będzie przebywać w sklepie, którego atmosfera im odpowiada. Jest to pierwszy krok do prowadzenia skutecznych działań merchandisingowych.

Jakie zmysły warto angażować?

Odpowiedź jest prosta – jak najwięcej. A najlepiej wszystkie. Każdy zmysł może być wykorzystany do zwiększenia zaangażowania klienta w zakupy, a na zmarnotwanie tego potencjału nie może sobie pozwolić żaden szanujący się menedżer placówki handlowej. Jak zatem zrobić to w praktyce?

Wzrok – jest bodaj najważniejszym ze zmysłów, a na pewno będącym w centrum zainteresowania merchandiserów. Wszystko, co widzi klient – od wejścia do sklepu, aż po kasy – jest jedną, niekończącą się strefą wpływu na jego decyzje zakupowe. Kształt, kolor asortymentu, zastosowany kontrast barw, a także dodatkowe materiały wystawiennicze mają bardzo istotny wpływ na to, jak konsument postrzega nasz sklep, a także poszczególne produkty. A co najważniejsze, ma też duże przełożenie na pierwsze wrażenie, które nierzadko determinuje dalsze zakupy.

Słuch – jeśli wiemy, jaka grupa docelowa robi najczęściej zakupy w naszym sklepie, możemy pod nią dobierać muzykę wydobywającą się z głośników, a nawet głos lektora obwieszczającego promocje.

Zapach – jest on nośnikiem najsilniejszych wspomnień, a ponowione doznania węchowe w bardzo łatwy sposób przywołują w konsumencie określone uczucia i emocje. To dlatego zapach świeżego chleba na stoisku piekarniczym lub wysokiej jakości perfum w alejce z kosmetykami działają w tak pozytywny sposób na nastrój klienta podczas dokonywania zakupów.

Dotyk – miękkość, faktura czy grubość wszelkich materiałów, które może dotknąć klient, świadczy o jakości sklepu i produktach przez niego oferowanych.

Smak – to dziś już nie tylko próbki oferowane przez hostessy, ale także smak potraw oferowanych w hot spotach. Wysoka jakość potraw tam serwowanych, w połączeniu z doznaniami zapachowymi, są jednymi z najmocniejszych czynników zatrzymujących klientów w placówce handlowej.

Przeczytaj również:

Blog, Wiedza i rozwój

Najlepsze szkolenia dla menadżerów, które rozwiną Twoje kompetencje

Rozwój menadżera – fundament skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej Rozwój menadżera to kluczowy element skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej organizacji. Obecnie dostępnych jest wiele specjalistycznych szkoleń, które pomagają menadżerom rozwijać ich umiejętności w zarządzaniu zespołem, efektywnej komunikacji i strategicznym myśleniu. Dobrze dobrane szkolenia dla menadżerów mogą pomóc w budowaniu silnych zespołów, zwiększaniu produktywności i wywieraniu pozytywnego wpływu na organizację. Poniżej…
dowiedz się więcej
Blog, Dofinansowania na usługi szkoleniowe

Dofinansowanie do szkoleń

Na rynku pracy szkolenia stają się coraz bardziej popularne. W dynamicznym świecie biznesu potrzebujemy wiedzy skondensowanej, profesjonalnej i praktycznej, którą od razu można wdrożyć w życie firmy czy marki własnej. Kluczem jest merytoryka przekazana przez najlepszych specjalistów odnoszących sukcesy w naszej branży. Ale czy wiesz, że w 2025 roku możesz zdobyć dofinansowanie do szkoleń dla siebie lub swoich pracowników? Dowiedz się, jak to zrobić! Jak uzyskać…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Prokrastynacja: Jak Przestać Odkładać Zadania na Później?

Jest godzina 17:00, a Ty nagle uświadamiasz sobie, że raport, który odkładałeś, jest do oddania jutro. Czas wziąć się w garść, prawda? Otwierasz laptopa… i sprawdzasz telefon. Może obejrzysz ulubiony kanał na YouTube? Właściwie, to najpierw powinieneś zrobić kolację. Brzmi znajomo? To klasyczny cykl prokrastynacji, który wszyscy kiedyś przeżyliśmy. Dlaczego jednak prokrastynujemy, skoro wiemy, że to nam szkodzi? Przyjrzyjmy się psychologicznym przyczynom…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.