W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: W świecie materiałów POS (część 3)
Wciąż niewielu kierowników sklepów zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne jest odpowiednie zaaranżowanie materiałów POS w obiekcie handlowym. Tymczasem badania potwierdzają, że nawet 2/3 wszystkich decyzji zakupowych podejmowanych jest w miejscu sprzedaży! Jest się zatem o co bić. Prawda jest jednak taka, że tego typu materiały mają swoje plusy i minusy, a ich skuteczność zależy w dużym stopniu od tego, w jaki sposób uwypuklimy atuty, jednocześnie zakrywając wady. Aby to zrobić trzeba przede wszystkim być ich świadomym.
Zalety POS-ów
Logika podpowiada, że gdyby jakieś rozwiązało nie sprawdzało się, to nie byłoby szeroko stosowane. A dziś bardzo ciężko spotkać obiekt handlowy (nie tylko samoobsługowy), który nie byłby naszpikowany różnego rodzaju POS-ami. Co zatem stanowi ich najważniejszą zaletę, której nie mogą oprzeć się merchandiserzy?
- Dają bardzo szerokie możliwości promocji produktów – między innymi dlatego, że jest ich tak wiele rodzajów. Dziś POS-y to nie tylko odpowiednio zaaranżowane i obrandowane stojaki i dyspensery, ale też elementy, które możemy spotkać na regale, na ladzie, na ziemi, a nawet na suficie. Wszystko to, co bezpośrednio wspiera zbyt produktu w miejscu sprzedaży jest w jakiś sposób zakwalifikowane do tej kategorii. Mało tego – dzisiejsze technologie pozwalają angażować więcej niż tylko zmysł wzroku w przykucie uwagi klienta.
- Są relatywnie tanie – zwłaszcza, że większość z nich można wykorzystywać kilkukrotnie zanim staną się nieaktualne (najczęściej z powodu zmiany szaty graficznej produktu/producenta lub końca konkretnej promocji).
- Angażują uwagę klienta tam, gdzie podejmuje on większość decyzji zakupowych – w końcu 66% zakupów to większość…
Są skuteczne – o ile są dobrze wykorzystane, potrafią znacząco zwiększyć wolumen sprzedaży danego produktu.
Wykorzystują powierzchnie, które do pewnego czasu pełniły role czysto funkcjonalne (np. stojaki).
Wady POS-ów
Nikt (a w tym przypadku nic) nie jest bez wad. Na co zatem należy uważać przy POS-ach?
- Zbyt duże nagromadzenie POS-ów rozprasza uwagę klienta – powoduje przy tym przesyt treściami reklamowymi, przez co konsument staje się mnie wrażliwy na bodźce.
- Niewłaściwe wykorzystanie POS-ów przynosi efekt odwrotny od zamierzonego – zwłaszcza, jeśli dobierzemy ich nieodpowiednią formę do danego produktu.
- Niektóre POS-y są nietrwałe – z tego powodu zamawiając takie materiały trzeba każdorazowo zwracać uwagę na jakość surowca, z jakiego są wykonane.