Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/klient.dhosting.pl/warto2019/wartoszkolic.pl/wp-content/themes/warto/app/Controllers/Blog/BlogController.php on line 39
W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Poznaj swojego klienta: jak kupują mężczyźni? - Warto Szkolić.pl | Szkolenia, Doradztwo, Merchandising

W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Poznaj swojego klienta: jak kupują mężczyźni?

To prawda, że zwyczaje zakupowe konsumentów uwarunkowane są w dużej mierze przez czynniki ekonomiczne. Coraz częściej jednak, analizując zachowania klientów na rynku pod kątem wypracowania efektywnych strategii marketingowych, bierze się pod uwagę wpływ czynników pozaekonomicznych. Jednym z takich bodźców warunkujących decyzje nabywcze konsumentów jest płeć. Mężczyznę i kobietę odróżnia bowiem motywacja, metoda podejmowania decyzji i źródła, z których czerpią oni informacje odnośnie do produktu czy też usługi.

Mężczyzna-łowca

W przypadku podejmowania decyzji zakupowych dotyczących różnych kategorii produktów, daje się zauważyć wyraźny podział na stereotypowe zakupy „damskie” i „męskie”. Mentalność zakupowa mężczyzn jest porównywalna z postawą myśliwego: dokładnie wyznaczam cel, sprawdzam, gdzie go zrealizuję, po czym szybko wykonuję swój plan. Same konkrety. Jest to wprawdzie swego rodzaju uogólnienie, ale badania naukowe potwierdzają, że mężczyźni reagują zdecydowanie częściej na proste i jasne komunikaty, podejmują szybkie decyzje, są konsekwentni w tym, co robią i nie dają się zwodzić wyszukanym strategiom marketingowym. To właśnie wśród mężczyzn jest najwięcej pragmatycznie myślących, zorientowanych na ceny i jakość konsumentów. Traktują oni zakupy jako konieczność, nie chcą spacerować po centrach handlowych, a jedyne czego potrzebują, to wejście do sklepu, dokonanie zakupu i natychmiastowe wyjście. Nie lubią w nieskończoność przymierzać ubrań, rozmawiać ze sprzedawcami, wybierać spośród całego mnóstwa produktów. Są lojalni wobec poznanych wcześniej produktów i marek, rzadziej niż kobiety decydują się na eksperymentowanie z nowinkami.

Wyższa szkoła marketingu

Prawdziwą sztuką jest sprawić, aby mężczyzna zwrócił uwagę na produkt, którego nie planował kupić. Konsumenci rodzaju męskiego zachowują swoją dynamikę i logikę postępowania również w trakcie zakupów. Dzięki temu unikają odgórnego sterowania ze strony sklepów. Mężczyźni nie tylko poruszają się szybko w samym obiekcie handlowym, ale również spędzają stosunkowo krótki czas na weryfikacji asortymentu. Dodatkowo, w odróżnieniu od kobiet, nie lubią oni pytać, gdzie znajdują się konkretne rzeczy. Jeśli mężczyzna nie może znaleźć tego, czego szuka, sprawdzi całą alejkę/butik jeszcze raz czy dwa, a potem podda się i wyjdzie ze sklepu, nie pytając nikogo o pomoc. Klienci-mężczyźni najczęściej wchodzą do sklepu bądź działu, w którym spodziewają się dokonać zakupu, następnie biorą daną rzecz i kończą poszukiwania. Zakupy „męskiego” asortymentu zwykle poprzedza analiza cen i parametrów, a proponowane przez sklep wsparcie konsultantów jest zbędne, a nawet przeszkadza w realizacji zakupu.

Różnice mniejsze, ale wciąż istotne

Konsekwencją przemian gospodarczych, społecznych, demograficznych i technologicznych na przestrzeni ostatnich lat są daleko idące zmiany kulturowe, w tym również postaw konsumenckich mężczyzn. Panowie, szczególni ci młodzi, powoli zaczynają przełamywać stereotyp klienta-łowcy. Zaczynają wykonywać zakupy w oparciu o aktualne trendy, są też cierpliwsi w poszukiwaniu produktów. Wprawdzie nadal mają problem z prośbą o pomoc bądź w zasięgnięciu porady, ale gdy sam sprzedawca lub konsultant ją zaoferuje, są bardziej skłonni z niej skorzystać. Męska część klienteli zaczęła sobie cenić możliwość wyboru, sprawdzać produkt na tyle dokładnie, by wybrać najlepszy z nich. Nie zmienia to jednak faktu, że planując przestrzeń handlową w sklepie, wciąż trzeba brać poprawkę na specyficzne, głęboko zakorzenione predyspozycje zakupowe obu płci.

Przeczytaj również:

Blog, Wiedza i rozwój

Najlepsze szkolenia dla menadżerów, które rozwiną Twoje kompetencje

Rozwój menadżera – fundament skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej Rozwój menadżera to kluczowy element skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej organizacji. Obecnie dostępnych jest wiele specjalistycznych szkoleń, które pomagają menadżerom rozwijać ich umiejętności w zarządzaniu zespołem, efektywnej komunikacji i strategicznym myśleniu. Dobrze dobrane szkolenia dla menadżerów mogą pomóc w budowaniu silnych zespołów, zwiększaniu produktywności i wywieraniu pozytywnego wpływu na organizację. Poniżej…
dowiedz się więcej
Blog, Dofinansowania na usługi szkoleniowe

Dofinansowanie do szkoleń

Na rynku pracy szkolenia stają się coraz bardziej popularne. W dynamicznym świecie biznesu potrzebujemy wiedzy skondensowanej, profesjonalnej i praktycznej, którą od razu można wdrożyć w życie firmy czy marki własnej. Kluczem jest merytoryka przekazana przez najlepszych specjalistów odnoszących sukcesy w naszej branży. Ale czy wiesz, że w 2025 roku możesz zdobyć dofinansowanie do szkoleń dla siebie lub swoich pracowników? Dowiedz się, jak to zrobić! Jak uzyskać…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Prokrastynacja: Jak Przestać Odkładać Zadania na Później?

Jest godzina 17:00, a Ty nagle uświadamiasz sobie, że raport, który odkładałeś, jest do oddania jutro. Czas wziąć się w garść, prawda? Otwierasz laptopa… i sprawdzasz telefon. Może obejrzysz ulubiony kanał na YouTube? Właściwie, to najpierw powinieneś zrobić kolację. Brzmi znajomo? To klasyczny cykl prokrastynacji, który wszyscy kiedyś przeżyliśmy. Dlaczego jednak prokrastynujemy, skoro wiemy, że to nam szkodzi? Przyjrzyjmy się psychologicznym przyczynom…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.