Analityka w procesach HR. Dlaczego warto na nią postawić?

Analityka w procesach HR. Dlaczego warto na nią postawić?

W biznesie za każdą decyzją powinny stać konkretne dane. Bez tego trudno analizować procesy oraz wyciągać wnioski. Osoby działające w przedsiębiorstwach produkcyjnych czy w sprzedaży są przyzwyczajone do tego, że ich codzienność to zerkanie do różnego rodzaju raportów. Jednak dane mają o wiele większą moc. Warto się nimi posiłkować także w procesach związanych z zarządzaniem pracownikami. Dowiedz się, jakie korzyści zapewni Ci analityka w procesach HR.

Na czym polega specyfika analiz wykonywanych dla działów HR?

Twoja załoga to z jednej strony potencjał, z drugiej – jeden z największych kosztów prowadzonego biznesu. Optymalizacja poszczególnych procesów zwyczajnie się opłaca. Nie chodzi o to, aby szukać oszczędności kosztem Twoich pracowników, ale o to, aby każdy czerpał jak najwięcej korzyści z efektywnego zarządzania.

Wskaźniki HR nie są więc tabelkami oderwanymi od rzeczywistości. To przełożony na wyniki obraz tego, co dzieje się w Twojej firmie. Można powiedzieć, że dzięki temu widzisz czarno na białym, w jakim miejscu jesteś. Masz zatem solidne argumenty popierające Twoje działania. 

Wdrożenie analityki do codzienności funkcjonowania działu HR to także wyraz tego, że firma podąża za ogólnoświatowymi trendami. Oczekiwania wobec struktur związanych z zarządzaniem pracownikami są obecnie zdecydowanie większe, niż było to jeszcze kilka lat temu. Oprócz standardowych czynności administracyjnych pełnią one funkcję strategicznego partnera dla biznesu. Dlatego ich działania poza standardową obsługą spraw pracowników powinny uwzględniać globalne czynności operacyjne.

Przykłady analiz przydatnych w działach kadr i płac

W analityce HR wykorzystuje się ​​kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) do pomiaru wydajności pracowników. Zbierane są zatem wszelkie dane, które pozwalają się zorientować w tym, jak pracuje dana osoba, a także jak funkcjonuje cały zespół. Co zatem można mierzyć? Sprawdza się:

  • czas pracy;
  • efektywność pracowników;
  • absencję;
  • satysfakcję zatrudnionych z wykonywanej pracy;
  • współczynniki dotyczące wynagrodzeń i benefitów.

Podstawową weryfikację można rozszerzyć o kwestie związane z rekrutacją oraz rotacją pracowników. Na podstawie danych na bieżąco modyfikuje się takie kwestie jak szkolenia wdrożeniowe czy późniejsze przydzielanie zadań. Analizy pozwalają przyjrzeć się temu, jak działa firma. Dostęp do raportów, a także jasno określone mierniki HR to dla Ciebie szansa, aby działać, zanim pojawią się większe trudności.

Pamiętaj, że skrupulatnie gromadzone dane to za mało. Dopiero ich analiza umożliwia podjęcie kolejnych kroków i wdrożenie niezbędnych modyfikacji. Dlatego tak ważne jest, aby menadżerowie potrafili korzystać z dostarczanych im raportów. 

W organizacjach, które nie mają własnego działu analiz, dobrym pomysłem będzie przeszkolenie kadry z tego zagadnienia. Z myślą o takich klientach przygotowaliśmy w ramach Akademii HR moduł dotyczący raportowania. Warto zapisać się na warsztaty, jeśli chcesz się dowiedzieć więcej na ten temat. Pracujemy w małych grupach – kameralność spotkań sprzyja temu, aby zadawać wszelkie nurtujące Cię pytania.

Jak analityka w procesach HR pomaga w podejmowaniu decyzji?

Analityka w dziale HR pokazuje zarówno to, co dzieje się tu i teraz, jak i zbiera dane historyczne. Jest to niezbędne do sprawnego monitorowania rozwoju firmy oraz wyznaczania realnych celów. Co ważniejsze, odwołując się do danych, możesz też przewidywać pewne trendy.

Zebrane wskaźniki pozwolą Ci na właściwe ustalanie polityki kadrowej i na rozwój talentów. Pokażą również to, jak firma jest postrzegana w oczach pracowników. To niezwykle ważny aspekt w budowaniu marki. Często kładzie się duży nacisk na zadowolenie klientów, a zapomina o tym, że załoga także wpływa na wizerunek biznesu.

Mierniki HR to również narzędzie pomagające w szeroko rozumianym zarządzaniu zasobami ludzkimi. Dzięki aktualnym i historycznym danym z łatwością zaplanujesz uzupełnienie wakatów czy zoptymalizujesz liczbę osób zatrudnionych na poszczególnych stanowiskach.

Excel, Power BI oraz inne narzędzia analityczne

Skuteczność zbierania i późniejszego analizowania danych zależy w dużej mierze od tego, czy firma korzysta z odpowiednich rozwiązań IT. W przypadku małych firm często wystarczy integracja systemu z powszechnie używanym Excelem. To narzędzie bywa niedocenianie, a ma olbrzymi potencjał. Kolejne wersje i aktualizacje ułatwiają użytkownikom konfigurowanie formuł oraz późniejsze obrazowanie wyników na wykresach.

W większych organizacjach, zatrudniających setki, a czasami nawet tysiące pracowników, standardowe rozwiązania to jednak zbyt mało. Warto zatem, żebyś przy wdrażaniu analityki w dziale HR poznał bliżej takie programy jak Power BI czy Qlik Sense. 

Tego typu narzędzia pozwalają pracować na dużych zasobach danych. Są też bezpieczne dla wrażliwych informacji, które powinny być szczególnie chronione. W ten sposób ograniczysz więc ryzyko dostania się ich w niepowołane ręce. Plusem rozwiązań chmurowych jest także możliwość integracji danych pochodzących z różnych źródeł. 

Czeka Cię zatem ocena, czy przystępując do badania wskaźników HR, wystarczą Ci podstawowe narzędzia czy też potrzebujesz bardziej zaawansowanych rozwiązań Business Intelligence.

Jednak zanim zaczniesz je wdrażać w swojej firmie, dobrze zapoznaj się z tym zagadnieniem. Ułatwią Ci to nasze szkolenia. Dzięki nim ocena, czego potrzebujesz, stanie się prosta. W efekcie podejmiesz kroki, które pomogą Ci w efektywnym wykorzystaniu działu HR do rozwoju Twojego biznesu.

Paulina Michalska

Brand Manager, odpowiedzialna za rozwój marki, pozyskiwanie klientów i strategię komunikacji. Skutecznie buduje wizerunek firmy, tworzy angażujące treści SEO i dba o spójność przekazu we wszystkich kanałach. Dzięki przemyślanym działaniom znacząco zwiększyła sprzedaż oraz liczbę zapytań ofertowych, wzmacniając pozycję marki na rynku.

dowiedz się więcej

Przeczytaj również:

Wiedza i rozwój, Wywiad

Efektywna komunikacja lidera z zespołem w sieci sklepów spożywczych. Wywiad z Pawłem Głowackim

Dlaczego komunikacja lidera w sklepie ma kluczowe znaczenie? Skuteczna komunikacja lidera z zespołem to jedna z kluczowych kompetencji zarządczych w środowisku handlu detalicznego. W branży, gdzie codzienność jest szybka, zadania zmienne, a relacje intensywne – to właśnie sposób rozmowy, przekazu i reakcji lidera wpływa na atmosferę pracy, motywację zespołu i jakość obsługi klienta. Od tego, jak lider mówi, słucha i reaguje, zależy nie tylko sprawność operacyjna…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak współpracować w zespole i z klientami? – praktyczny przewodnik

Współpraca w zespole i z klientami – dlaczego warto rozwijać te umiejętności? Współczesne środowisko pracy wymaga nie tylko wiedzy merytorycznej, ale przede wszystkim umiejętności miękkich – a jedną z kluczowych jest współpraca. Niezależnie od branży, stanowiska czy rodzaju relacji zawodowych, współpraca w zespole oraz współpraca z klientami stanowią fundament efektywności i sukcesu. W zespole liczy się zdolność do porozumienia, dzielenia obowiązków i wspólnego rozwiązywania problemów. W kontaktach z klientami umiejętność…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Uwarunkowania prawne kabotaży w UE – relacja ze szkolenia dla firmy transportowej

Czym są uwarunkowania prawne kabotaży i dlaczego warto je znać W ostatnich latach temat przewozów kabotażowych zyskał ogromne znaczenie w kontekście swobody świadczenia usług transportowych w Unii Europejskiej. Uwarunkowania prawne kabotaży stanowią jeden z kluczowych elementów, który wpływa zarówno na konkurencyjność firm transportowych, jak i na ich zgodność z obowiązującym prawem. Ścisłe regulacje, zmieniające się przepisy oraz szczegółowe obowiązki przewoźników powodują, że znajomość tych…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.