Asertywność w pracy - Jak odmówić, gdy ktoś zleca nam dodatkową pracę, a my mamy napięty grafik?


Transkrypcja

Cześć! Ja się nazywam Agnieszka Rogowska. Jestem trenerem i na co dzień zajmuję się szkoleniami związanymi ze sprzedażą i szkoleniami związanymi z zarządzaniem. Jestem trenerem praktykiem, bo na co dzień pracuję z tymi zespołami właśnie poprzez warsztaty, szkolenia, ale też coaching i staram się ich wspierać w realizacji ich zadań i celów. Natomiast to, co dzisiaj przygotowałam dla Was, to taki temat związany trochę z zarządzaniem sobą w czasie, trochę taki, żeby tą naszą pracę efektywnie planować i wyznaczać priorytety, ale też w dużej mierze zahaczając o asertywność. Tematem jest jak odmówić komuś, kto zleca nam dodatkową pracę albo prosi nas o jakieś dodatkowe rzeczy, żebyśmy na siebie wzięli, a my tak naprawdę mamy napięty grafik. Oczywiście zależy, kto nam tą pracę zleca. Jeżeli jesteśmy w zależności służbowej i jest to szef, no to tutaj mamy mniejsze pole do popisu. Ale zawsze warto. Warto spróbować i sprawdzić, czy jesteśmy w stanie zrealizować te zadanie, czy jesteśmy w stanie w ten nasz grafik wcisnąć kolejne. Kolejne zadania są też odpowiednie techniki do tego także odwołuję to też Was do do kolejnych moich filmów, które nagrywałam. Natomiast dzisiaj chciałabym się skupić na tej części takiej odmowy, czyli jak powiedzieć, jak odmówić komuś, kto prosi nas o to, żebyśmy wzięli na siebie jakieś dodatkowe zadanie. Najczęstszym powodem, dla którego bierzemy na siebie zbyt dużą ilość zadań, no to jest to, że nie umiemy odmówić, nie potrafimy powiedzieć nie. Czyli mamy kłopot z taką asertywną odmową. Jak to zrobić? Jak skutecznie, ale jednocześnie w sposób łagodny, bo przecież nie chcemy się narazić na to, żeby ktoś nas przestał lubić na przykład, albo żeby ktoś się obraził, Albo żeby ktoś pomyślał, że jesteśmy nieuprzejmi dla niego.

Jak? W sposób stanowczy, ale jednocześnie łagodny odmówić i powiedzieć, że niestety, ale tej pracy dodatkowej nie weźmiemy. Brak umiejętności asertywnej odmowy powoduje, że często wpadamy w taką postawę uległą. Jak weźmiemy sobie te trzy postawy postawę asertywną, uległą i agresywną, no to tutaj w takich sytuacjach często wpadamy w tę postawę uległą. Postawa uległa to jest. Możemy powiedzieć, że to jest ja nie, okej, ty ok, czyli lekceważymy swoje potrzeby na rzecz innych. I łatwo wtedy ulegamy. Łatwo bierzemy na siebie dodatkowe rzeczy, dodatkowe zadania, nawet kosztem swoich interesów. Chcę Wam opowiedzieć i pokazać taki schemat. Właściwie taki algorytm można by nawet powiedzieć, jak właśnie w asertywny sposób odmówić, jak powiedzieć to w sposób łagodny, ale stanowczy. Uwaga Algorytm polega na tym, że po pierwsze musisz powiedzieć słowo nie. To słowo nie musi wybrzmieć nasze rozmówca musi usłyszeć to słowo nie. Często się boimy tego tak powiedzieć. Słowo nie tylko się zaczynamy tłumaczyć na zasadzie wiesz, no, ja bardzo chętnie wiesz, że ja zawsze ci pomogę, ale i zaczynamy się tłumaczyć i mówić z jakiego powodu nie możemy mu pomóc. Ważne jest w pierwszej kolejności, żeby wybrzmiało słowo nie. W drugiej kolejności powiedz czego nie zrobisz, czyli powtórzysz to, o co prosi Cię Twój rozmówca. W trzeciej kolejności możesz podać uzasadnienie, ale uwaga! Uzasadnienie krótkie właśnie bez zbędnego tłumaczenia się, bez zbędnego przepraszania.

To uzasadnienie. Jeżeli jest prawdziwe, konkretne, to ono będzie brzmiało dobrze, dlatego fajnie, żeby je przekazać. No i ostatnią rzeczą, którą możesz zrobić to podać alternatywę, jeżeli taka jest. Oczywiście przykład może brzmieć tak Nie, nie wezmę za Ciebie tego dyżuru, mam już inne plany na jutro. Natomiast jeżeli chcesz, chętnie zamienię się z Tobą w przyszłym tygodniu. Mamy tutaj. I to słowo nie mamy powtórzenie. Czego nie zrobię? Nie. Nie wezmę za ciebie tego dyżuru. Uzasadnienie Mam inne plany na dziś czy na jutro? I ewentualnie alternatywa, żeby zachować tę relację. Jeżeli chcesz, to w przyszłym tygodniu mogę wziąć za Ciebie ten dyżur. To tyle jeżeli chodzi o taką asertywną odmowę. I tutaj jeszcze jedna rzecz, bardzo ważna pamiętajcie o tym, bo powiedziałam wam o tym algorytmie, o tych słowach, o tej treści, co powiedzieć. Ale bardzo ważne jest tutaj, jak to powiecie. Bo mając na uwadze te trzy postawy właśnie asertywną, uległą i agresywną, to bardzo ważne jest, żeby to mówić właśnie w sposób łagodny. Bo jeżeli zbyt ostro o tym powiemy, bardziej z takiej pozycji, nakazowo takiego rodzica czy nauczyciela, może to już być odebrane bardziej agresywnie. Natomiast jeżeli to powiemy w sposób łagodny, to są konkretne słowa, będzie to mieściło się jak najbardziej w obszarze asertywnej odmowy. Bardzo Was do tego zachęcam. Czyli podsumowując powiedz nie, powiedz czego nie zrobisz, podaj krótkie, konkretne uzasadnienie i możesz podać alternatywę. Dziękuję za dzisiaj. Do zobaczenia.

Propozycja podobnych szkoleń z efektywności osobistej – popraw wydajność w pracy i życiu prywatnym:

Przeczytaj również:

Transkrypcje

Co się dzieje w polskich kuchniach? Dlaczego watro regularnie się szkolić?

Transkrypcja Krzysztof Szymborski, prezes Stowarzyszenia Kucharzy Polskich. Witam państwa bardzo serdecznie przy okazji, a tak naprawdę jest to dla mnie bardzo fajne doświadczenie. Jestem trenerem kulinarnym w firmie, warto szkolić. Kochani, porozmawiajmy dzisiaj troszeczkę o sytuacji polskiej gastronomii i jak się w polskich kuchniach dzieje i tak naprawdę co trzeba poprawić, a co tak naprawdę jest zerowe. Oglądamy przeróżne programy kulinarne, widzimy, że w niektórych restauracjach naprawdę nie jest…
dowiedz się więcej
Transkrypcje

Kto wymyślił usługę ROOM SERVICE? Od kiedy to funkcjonuje? Oscar Tschirky z hotelu Waldrof Astoria

Transkrypcja Dzień dobry. Ja się nazywam Anna Mączyńska. Dzisiaj wraz z Warto szkolić. Opowiem Państwu o tym, skąd wzięła się usługa Rum Service. Aby odpowiedzieć na to pytanie, powinniśmy cofnąć się do roku 1931 i wylądować w Nowym Jorku. I tak też zrobimy. Lądujemy w Nowym Jorku, gdzie właśnie w 1931 roku powstaje pierwszy hotel Walt Wolff Astoria. To był największy jak na ówczesne czasy hotel na świecie.…
dowiedz się więcej
Transkrypcje

Zarządzanie sobą w czasie - jak to robić? Jak organizuje pracę personel sprzątający w hotelu?

Transkrypcja Anna Mączyńska, trenerka w sektorze HoReCa. Dzisiaj podejmiemy temat, który dotyczy każdego hotelarstwa. Mam tutaj na myśli dział haus Campingu lub działu służby pięter lub dział pokojowe w zależności od wielkości hotelu. Różnie się to nazywa. Żaden hotel nie może istnieć bez pań pokojowych. Kiedy zaczynam szkolenia z tym działem, z pracownikami działu Haus campingu i zadaję podstawowe pytanie kto jest najważniejszy…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.