Audyt dla dla jednej ze spółek Rynku Hurtowego (cz.5)

W dniu 20 września bieżącego roku przeprowadziliśmy dla firmy dla jednej ze spółek Rynku Hurtowego, audyt kolejnego sklepu, z którym spółka chciałaby nawiązać współpracę w ramach umowy partnerskiej. Więcej informacji o firmie i samym audycie znajdziecie Państwo w pierwszym artykule z cyklu, czyli tutaj.

Ocena sklepu

(+) dobry merchandising w sklepie: odpowiednie oświetlenie, ceny i nazwa dla większości produktów, dodatkowo umieszczone etykietki w estetycznej listwie, oznaczenie promocji cenowowych:
(+) wygląd działu kas:
(-) brak cen lub nieestetyczne cenówki na części owoców i warzyw
(-) brudny kosz na śmieci przed wejściem
(-) ozdoby świąteczne we wrześniu:

Ocena podejścia właściciela do sprzedaży

(+) zakup towarów osobiście przez właściciela sklepu w spółce
(-) wykorzystywanie starego towaru do sprzedawanej w sklepie sałatki.

Porównanie z konkurencją

Lokalizacja sklepu, w bezpośrednim sąsiedztwie dwóch sieciówek spożywczych (94 i 210 metrów), zdecydowanie nie ułatwia osiągania dobrych wyników sprzedażowych. W nieco dalszej odległości od badanego punktu, 450 metrów, znajduje się jeszcze jeden sklep ze stoiskiem owocowo-warzywnym, również poddany audytowi przez firmę Warto Szkolić (audyt z wizyty w sklepie tutaj).

Badana jednostka posiada bardzo dużą ofertę owoców i warzyw – największą spośród pobliskich sklepów. Ceny wyższe niż w dwóch najbliższych punktach, ale jest to zrozumiałe ze względu na fakt, iż te sklepy to sieciówki, które ze względu na hurtowość zakupu zawsze mogą zaoferować niższe ceny. Dlatego dobrze, że sklep postawił na szerokość asortymentu.

Co trzeba naprawić? Rekomendacje

  1. Poprawa obsługi – wprowadzenie SOK (Standard Obsługi Klienta, więcej informaci o SOK znajdziecie Państwo tutaj).
  2. Poprawa merchandisingu stoiska owocowo-warzywnego:
  • Uzupełnienie brakujących, bądź nieestetycznych cenówek.
  • Zadbanie o odpowiednie, estetyczne, a w szczególności zamykane pojemniki na ogórki kiszone.
  • Wymiana pojemników w których przechowywane są warzywa i owoce na estetyczniejsze. Duża część pojemników na dziale owocowo-warzywnym to nieestetyczne kartony, wyłożone widoczną z zewnątrz folią. Również zalecana jest wymiana części skrzynek, tak aby wszystkie były w jednym kolorze.

3. Lekka przebudowa działu owocowo-warzywnego w taki sposób, aby inne produkty znajdujące się równiez na dziale (sprzęt gospodarstwa domowego) nie były wymieszane z produktami spożywczymi. Obecnie stoisko sprawia wrażenie nieładu, co może zniechęcać do zakupów na dziale owocowo-warzywnym.

Czy konieczne zmiany będą kosztowne?

Konieczne zmiany  będą wiązać się z kosztami średniego rzędu, gdzie główną ich częścią będzie przeszkolenie pracowników i właściciela z zasad merchandisingu i obsługi klienta. Pozostałe wydatki (zakup toreb, wymiana pojemników na estetyczniejsze, uzupełnienie brakujących cenówek) nie stanowią wysokiego kosztu.

W opinii naszych ekspertów: nawiązać współpracę czy nie nawiązać?

Eksperci firmy  Warto szkolić rekomendują nawiązanie współpracy partnerskiej z audytowanym sklepem, pod warunkiem uwzględnienia i zastosowania się do wyżej wymienionych rekomendacji. Widoczne są pewne niedociągnięcia (brak cenówek, wymieszanie towarów przemysłowych z owocami i warzywami), ale sklep sprawia pozytywne ogólne wrażenie. Na korzyść sklepu przemawia również istnienie przewagi konkurencyjnej nad zlokalizowanymi w pobliżu innymi punktami sprzedaży, a mianowicie największy wybór owoców i warzyw.

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia dofinansowane

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy Świat sprzedaży marketingu dynamicznie się zmienia. Klienci przed podjęciem kontaktu z firmą wyszukują informacji na temat przedsiębiorstwa, usług czy produktów w Internecie. Marketing cyfrowy jest działaniem, które pomaga nam w pozyskaniu klientów, bez większego działania z naszej strony. To dlatego ważne jest, by np. strona internetowa zbudowana była szczegółowo, profesjonalnie, a zarazem atrakcyjnie. Szkolenie…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Doradca klienta – kim jest, co go cechuje i jak wygląda jego praca?

Doradca klienta – kim jest, co go cechuje i jak wygląda jego praca? Wiele osób zastanawia się, kim tak naprawdę jest doradca klienta. Polecane oferty pracy, które wyświetlają się użytkownikom mediów społecznościowych, często wskazują, że poszukiwany jest pracownik na takie stanowisko. Dobry doradca klienta to skarb dla firmy, która sprzedaje produkty lub usługi. Jednak kim jest doradca klienta? Jak powinien się prezentować?…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Otwarcie własnej działalności. Jakie są przeszkody i kto może ją otworzyć?

Otwarcie własnej działalności. Jakie są przeszkody i kto może ją otworzyć? W naszym kraju otwarcie własnej działalności gospodarczej jest stosunkowo proste i nie wymaga posiadania specjalnych pozwoleń czy uprawnień. Są jednak określone przypadki, gdy należy spełnić dodatkowe warunki, o których opowiemy dziś nieco więcej. Otwarcie własnej działalności – proces założenia Sam proces otwierania własnej firmy jest w Polsce…
dowiedz się więcej