Awans wewnętrzny – jak przygotować się do rozmowy z zespołem?

Awans wewnętrzny – jak przygotować się do rozmowy z zespołem?

Awansujesz w firmie? Przed Tobą spore wyzwanie. Nowe obowiązki, odmienny charakter zadań, a przede wszystkim nowa rola w zespole. Rola, którą jedni zaakceptują w sposób naturalny, inni otwarcie zakwestionują, a jeszcze inni – potraktują neutralnie. Reakcje na awans wewnętrzny dotychczasowego członka zespołu są bowiem tak różne, jak różne bywają ludzkie reakcje na zmiany. Kluczowe jest więc, by przygotować się do rozmów z pracownikami. Czego na pewno unikać?

“Nic się nie zmieni”

Nie zapewniaj dotychczasowych członków zespołu o tym, że nic się nie zmieni w związku z Twoim awansem. Po pierwsze już sam jego fakt stanowi zmianę. Po drugie – każdy zespół wbrew pozorom oczekuje, że osoba w nowej roli wniesie pewną nową jakość, swój punkt widzenia, nieco inny, świeży sposób działania. Dobrze za to podczas rozmowy ze współpracownikami powiązać stare z nowym – wskazać, co cenisz, co chcesz zachować, kontynuować, ale zasygnalizować również, co chcesz zmienić. Taki balans w komunikacji w sposób pozytywny wesprze również twój autorytet – jako osoby posiadającej własną wizję.

“Już nie jesteśmy koleżankami”

Awans wewnętrzny bywa wyzwaniem dla relacji zespołowych. Dotychczasowe koleżeńskie często relacje zmieniają swój układ, pojawia się zależność, podległość, hierarchia. I wyzwanie jak to poukładać na nowo. Jak być kierowniczką dla Zosi, Hani, Teresy, z którymi przez ostatnich 10 lat rozpoczynało się dzień od wspólnej kawy? Przede wszystkim nie należy odrzucać całkowicie dotychczasowych relacji. Komunikaty „Teraz jestem szefową, już nie jesteśmy koleżankami” przyniosą wiele szkody i jedyne, co dzięki nim zyskamy to negatywne nastawienie zespołu. Odwołaj się do tego, jak wyglądały dotychczasowe relacje, wskaż za co cenisz daną osobę, zaznacz co należy aktualnie do twoich obowiązków, czego będziesz wymagać, jasno zakomunikuj swoje oczekiwania. Zostaw jednocześnie furtkę – że w każdej sytuacji pytań, problemów, wątpliwości – można wciąż zwrócić się do ciebie. Pamiętaj, że podobnie jak ty, tak i twój zespół musi odnaleźć się w nowej sytuacji, a ten początkowy „relacyjny” dyskomfort towarzyszy każdemu.

“Bo ja tak mówię i już”

Pamiętaj o tym, że zarządzanie ma niewiele wspólnego z rządzeniem. Często zdarzają się sytuacje, w których awansowany pracownik ma poczucie, że aby zbudować autorytet w zespole, konieczne jest przyjęcie dyrektywnego, autorytarnego stylu zarządzania. Tymczasem takie „twarde” podejście niesie za sobą wręcz odwrotne rezultaty. Niezadowolenie, odrzucenie, kwestionowanie nowej roli. Działaj więc zgodnie z zasadą „miękko do ludzi, twardo do problemów”. Jeśli po raz pierwszy przychodzi ci się zmierzyć z wyzwaniem jakim jest zarządzanie zastanów się, jakiego kierownika/ menedżera sam chciałbyś mieć? Jakiego zespołu chciałbyś być członkiem? Właśnie masz niepowtarzalną szansę, by właśnie takie warunki stworzyć.

“Wszystko będzie dobrze”

Nie zapewniaj zespołu o tym, że wszystko będzie dobrze. Nigdy nie wiesz, z jakimi problemami przyjdzie się Wam zmierzyć, z jaką sytuacją kryzysową sobie poradzić. Są to kwestie, które napotyka w swoim działaniu każdy zespół. A w zarządzaniu kluczowa jest wiarygodność – nie składajmy obietnic bez pokrycia i nie twórzmy złudnego poczucia „bańki bezpieczeństwa”, bo rozczarowanie, w sytuacji, w której pęka, bywa potężne. Zamiast tego zapewnij zespół o tym, że może na ciebie liczyć w każdej sytuacji, wspieraj samodzielność w działaniu i poczucie odpowiedzialności. Ale też świadomość, że zawsze będą pojawiać się trudności, nie da się uniknąć błędów, a konflikt jest wpisany w naturę zespołu – dzięki takim przekonaniom, łatwiej będzie się z nimi zmierzyć.

Jeśli chcesz otrzymywać na bieżąco informacje odnośnie możliwości rozwoju Twojej firmy, poznać praktyczne narzędzia i być na bieżąco z biznesowymi trendami, dołącz do naszego newslettera!

Przeczytaj również:

Wiedza i rozwój, Wywiad

Efektywna komunikacja lidera z zespołem w sieci sklepów spożywczych. Wywiad z Pawłem Głowackim

Dlaczego komunikacja lidera w sklepie ma kluczowe znaczenie? Skuteczna komunikacja lidera z zespołem to jedna z kluczowych kompetencji zarządczych w środowisku handlu detalicznego. W branży, gdzie codzienność jest szybka, zadania zmienne, a relacje intensywne – to właśnie sposób rozmowy, przekazu i reakcji lidera wpływa na atmosferę pracy, motywację zespołu i jakość obsługi klienta. Od tego, jak lider mówi, słucha i reaguje, zależy nie tylko sprawność operacyjna…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak współpracować w zespole i z klientami? – praktyczny przewodnik

Współpraca w zespole i z klientami – dlaczego warto rozwijać te umiejętności? Współczesne środowisko pracy wymaga nie tylko wiedzy merytorycznej, ale przede wszystkim umiejętności miękkich – a jedną z kluczowych jest współpraca. Niezależnie od branży, stanowiska czy rodzaju relacji zawodowych, współpraca w zespole oraz współpraca z klientami stanowią fundament efektywności i sukcesu. W zespole liczy się zdolność do porozumienia, dzielenia obowiązków i wspólnego rozwiązywania problemów. W kontaktach z klientami umiejętność…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenia zarządzania czasem wybrać dla sprzedawców?

Skuteczne zarządzanie czasem w sprzedaży – które szkolenia naprawdę działają? Skuteczna sprzedaż wymaga nie tylko kompetencji interpersonalnych, ale przede wszystkim doskonałej organizacji pracy. W realiach współczesnej sprzedaży sprzedawcy muszą radzić sobie z ogromem obowiązków, wieloma kanałami komunikacji i presją realizacji celów. Dlatego coraz więcej firm stawia sobie pytanie: jakie szkolenia zarządzania czasem będą najskuteczniejsze dla handlowców? Odpowiedź…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.