Awans wewnętrzny – jak przygotować się do rozmowy z zespołem?

Awans wewnętrzny – jak przygotować się do rozmowy z zespołem?

Awansujesz w firmie? Przed Tobą spore wyzwanie. Nowe obowiązki, odmienny charakter zadań, a przede wszystkim nowa rola w zespole. Rola, którą jedni zaakceptują w sposób naturalny, inni otwarcie zakwestionują, a jeszcze inni – potraktują neutralnie. Reakcje na awans wewnętrzny dotychczasowego członka zespołu są bowiem tak różne, jak różne bywają ludzkie reakcje na zmiany. Kluczowe jest więc, by przygotować się do rozmów z pracownikami. Czego na pewno unikać?

“Nic się nie zmieni”

Nie zapewniaj dotychczasowych członków zespołu o tym, że nic się nie zmieni w związku z Twoim awansem. Po pierwsze już sam jego fakt stanowi zmianę. Po drugie – każdy zespół wbrew pozorom oczekuje, że osoba w nowej roli wniesie pewną nową jakość, swój punkt widzenia, nieco inny, świeży sposób działania. Dobrze za to podczas rozmowy ze współpracownikami powiązać stare z nowym – wskazać, co cenisz, co chcesz zachować, kontynuować, ale zasygnalizować również, co chcesz zmienić. Taki balans w komunikacji w sposób pozytywny wesprze również twój autorytet – jako osoby posiadającej własną wizję.

“Już nie jesteśmy koleżankami”

Awans wewnętrzny bywa wyzwaniem dla relacji zespołowych. Dotychczasowe koleżeńskie często relacje zmieniają swój układ, pojawia się zależność, podległość, hierarchia. I wyzwanie jak to poukładać na nowo. Jak być kierowniczką dla Zosi, Hani, Teresy, z którymi przez ostatnich 10 lat rozpoczynało się dzień od wspólnej kawy? Przede wszystkim nie należy odrzucać całkowicie dotychczasowych relacji. Komunikaty „Teraz jestem szefową, już nie jesteśmy koleżankami” przyniosą wiele szkody i jedyne, co dzięki nim zyskamy to negatywne nastawienie zespołu. Odwołaj się do tego, jak wyglądały dotychczasowe relacje, wskaż za co cenisz daną osobę, zaznacz co należy aktualnie do twoich obowiązków, czego będziesz wymagać, jasno zakomunikuj swoje oczekiwania. Zostaw jednocześnie furtkę – że w każdej sytuacji pytań, problemów, wątpliwości – można wciąż zwrócić się do ciebie. Pamiętaj, że podobnie jak ty, tak i twój zespół musi odnaleźć się w nowej sytuacji, a ten początkowy „relacyjny” dyskomfort towarzyszy każdemu.

“Bo ja tak mówię i już”

Pamiętaj o tym, że zarządzanie ma niewiele wspólnego z rządzeniem. Często zdarzają się sytuacje, w których awansowany pracownik ma poczucie, że aby zbudować autorytet w zespole, konieczne jest przyjęcie dyrektywnego, autorytarnego stylu zarządzania. Tymczasem takie „twarde” podejście niesie za sobą wręcz odwrotne rezultaty. Niezadowolenie, odrzucenie, kwestionowanie nowej roli. Działaj więc zgodnie z zasadą „miękko do ludzi, twardo do problemów”. Jeśli po raz pierwszy przychodzi ci się zmierzyć z wyzwaniem jakim jest zarządzanie zastanów się, jakiego kierownika/ menedżera sam chciałbyś mieć? Jakiego zespołu chciałbyś być członkiem? Właśnie masz niepowtarzalną szansę, by właśnie takie warunki stworzyć.

“Wszystko będzie dobrze”

Nie zapewniaj zespołu o tym, że wszystko będzie dobrze. Nigdy nie wiesz, z jakimi problemami przyjdzie się Wam zmierzyć, z jaką sytuacją kryzysową sobie poradzić. Są to kwestie, które napotyka w swoim działaniu każdy zespół. A w zarządzaniu kluczowa jest wiarygodność – nie składajmy obietnic bez pokrycia i nie twórzmy złudnego poczucia „bańki bezpieczeństwa”, bo rozczarowanie, w sytuacji, w której pęka, bywa potężne. Zamiast tego zapewnij zespół o tym, że może na ciebie liczyć w każdej sytuacji, wspieraj samodzielność w działaniu i poczucie odpowiedzialności. Ale też świadomość, że zawsze będą pojawiać się trudności, nie da się uniknąć błędów, a konflikt jest wpisany w naturę zespołu – dzięki takim przekonaniom, łatwiej będzie się z nimi zmierzyć.

Jeśli chcesz otrzymywać na bieżąco informacje odnośnie możliwości rozwoju Twojej firmy, poznać praktyczne narzędzia i być na bieżąco z biznesowymi trendami, dołącz do naszego newslettera!

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak wspierać rozwój pracowników w obszarze logistyki? Przewodnik po kluczowych szkoleniach

Rozwój kompetencji w obszarze logistyki jako motor przewagi konkurencyjnej Przez dekady logistyka była postrzegana jako dziedzina precyzyjnych schematów i powtarzalnych procesów, gdzie kluczem do sukcesu była optymalizacja i standaryzacja. Dziś, w erze nieustannych zakłóceń, gwałtownych zmian rynkowych i rosnącej presji na elastyczność, samo trzymanie się procedur przestaje wystarczać. Prawdziwą przewagę konkurencyjną budują zespoły, które potrafią myśleć nieszablonowo, adaptować…
dowiedz się więcej
Wiedza i rozwój, Wywiad

Jak osiągnąć skuteczny styl zarządzania zespołem? – wywiad z Angeliką Kuczyńską

Sztuka skutecznego przywództwa Skuteczne zarządzanie zespołem to nie tylko planowanie pracy i egzekwowanie zadań – to przede wszystkim umiejętność budowania poczucia sensu, które motywuje ludzi do działania. Lider, który potrafi jasno komunikować cele, wskazywać kierunek i inspirować do współpracy, tworzy środowisko, w którym każdy członek zespołu czuje się potrzebny i odpowiedzialny za wynik. Współczesne przywództwo wymaga połączenia empatii, konsekwencji i zdolności do szybkiego…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jakie szkolenie z zarządzania emocjami dla liderów wybrać? Kluczowe obszary i profesjonalne warsztaty

Szkolenia z zarządzania emocjami dla liderów – fundament skutecznego przywództwa Skuteczne przywództwo nie jest dziełem przypadku. Wymaga nie tylko wizji i kompetencji merytorycznych, ale przede wszystkim umiejętności pracy z ludźmi – a sercem tej pracy jest inteligencja emocjonalna. Właśnie dlatego coraz więcej świadomych organizacji zadaje sobie pytanie, jakie szkolenie z zarządzania emocjami dla liderów wybrać, by ich menedżerowie potrafili budować zaangażowane i odporne…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.