Cyfryzacja w branży szkoleniowej
Według raportu Identyfikacja instrumentów wsparcia rynku usług rozwojowych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Systemu Rad ds. Kompetencji usługi rozwojowe w Polsce oraz w całej Europie mocno podążają w kierunku rozwoju rozwiązań technologicznych i cyfryzacji. Wciąż jednak istnieją obszary, których nawet najbardziej nowoczesne udogodnienia technologiczne nie zastąpią.
Szkolenia w dobie pandemii
Rozwój nowych technologii nabrał szczególnego znaczenia w ostatnich miesiącach. Z powodu pandemii COVID – 19 większość przedsiębiorstw musiała wdrożyć rozwiązania przenoszące choć część działań do sieci.
Nowe technologie zajęły szczególne miejsce w branży usług rozwojowych. Z jednej strony umożliwiły kontynuację planowanych szkoleń i projektów na odległość. Z drugiej zaś otworzyły bardzo duże zapotrzebowanie na szkolenia właśnie z obszaru wdrażania oraz korzystania z tych nowoczesnych rozwiązań w przedsiębiorstwach.
Cyfryzacja w branży szkoleniowej
Jednocześnie wciąż istnieją pewne obszary rozwojowe, w których całkowita cyfryzacja zdaje się w pełni nie realizować. Mimo iż cyfryzacja i nowoczesne technologie doskonale sprawdzają się w niektórych obszarach, jak np. elektronizacja obiegu dokumentów, czy procesów decyzyjnych, to zdają się nie wystarczać w rozwoju tzw. miękkich kompetencji personelu i menedżerów.
Jednak ograniczenie może być widziane także jako szansa na dalszy rozwój trendów cyfrowych w świecie szkoleniowym. Ukazuje bowiem zapotrzebowanie na nowe aplikacje, wspomagające proces uczenia się, także przy wykorzystaniu wirtualnej, rozszerzonej rzeczywistości. Nadal jednak przy wdrażaniu wszelkich nowoczesnych rozwiązań w przedsiębiorstwach konieczne jest równoczesne szkolenie i rozwój personelu w danym obszarze.
Szkolenia szyte na miarę
Pełna cyfryzacja w świecie szkoleniowym wydaje się być nierealna także z innych powodów. Przedsiębiorcy, słusznie zresztą, oczekują że realizowane szkolenie, czy tez usługa rozwojowa będą przystosowane do indywidualnych potrzeb ich przedsiębiorstw. Nie jest to jednak wykonalne, jeśli w ofercie firm szkoleniowych znajdować się będą jedynie gotowe produkty, platformy e-learningowe itp.
W raporcie wskazano także na niepokojący trend decyzyjny. W sytuacji trudności, takich jak spowolnienie gospodarki, przedsiębiorcy w pierwszej kolejności ograniczają m.in. właśnie środki na usługi rozwojowe. Dzieje się tak, mimo iż właśnie ta inwestycja daje bardzo duże szanse, aby trudny dla firmy czas przetrwać i się do niego przystosować.