Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/klient.dhosting.pl/warto2019/wartoszkolic.pl/wp-content/themes/warto/app/Controllers/Blog/BlogController.php on line 39
Czy da się lubić swoją pracę? Wywiad z Marcinem Grzelakiem

Czy praca da się lubić? Wywiad z Marcinem Grzelakiem

Zapraszamy gorąco do przeczytania wywiadu, w którym Marcin Grzelak odpowiada na pytanie –  Czy da się lubić swoją pracę?

Aby lubić swoją pracę, trzeba zarabiać co najmniej 10 tysięcy miesięcznie – tak przynajmniej wynika z Ogólnopolskiego Badania Satysfakcji z Pracy przeprowadzonego w 2011 roku przez firmę Sedlak & Sedlak. Czy możemy jednak lubić to, co robimy zawodowo, nawet jeśli naszej pensji daleko do tej kwoty? Zapytaliśmy trenera biznesu o sposoby na polubienie swojej pracy.

Z badań firmy Sedlak & Sedlak przeprowadzonego w ramach I Ogólnopolskiego Badania Satysfakcji z Pracy w 2011 roku wynikało, że znaczna większość Polaków nie przepadała za swoją pracą. Sympatia była ściśle związana z zarobkami – im niższe kwoty zasilały co miesiąc nasze konta, tym mniej lubiliśmy naszą pracę. Wśród zarabiających powyżej 10 tys. zł brutto miesięcznie zadowolonych było 60 proc. W gronie osób z przychodami poniżej 2 tys. zł – jedynie 15 proc. Większym optymizmem napawać jednak mogą styczniowe badania CBOS. Wskazują one, że liczba zadowolonych z pracy sukcesywnie wzrasta od połowy lat 90. Obecnie większość badanych przyznaje, że są zadowoleni ze swojej pracy.

Zestresowany jak Polak

Z analiz firmy badawczej Extended DISC wynika z kolei, że Polacy są najbardziej zestresowanymi pracownikami na świecie. Narodowy Wskaźnik Stresu (NSI) wynosi u nas aż 2,22. Dalsze miejsce zajmuje Korea Płd. ze wskaźnikiem 1,98, i Dania 1,81. Co nas tak denerwuje? Głównie kontakty z „trudnymi” klientami, wykonywanie pracy według narzuconego z góry planu, natłok zadań oraz zostawanie po godzinach. Z badań Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi, które opublikowała „Rzeczpospolita” wynika, że na stres najbardziej narażeni są pracownicy sklepów, usług (np. bankowych), ochrony, oświaty i służby zdrowia.

Marcin Grzelak, trener biznesu z firmy Warto Szkolić, przekonuje, że są sposoby na polubienie swojej pracy – nawet jeśli nie możemy jej zmienić.

1. Dłuższy urlop

Jeśli pracujesz w jednym miejscu od kilka lat, a kiedyś lubiłeś swoją pracę, być może przyczyną twojego niezadowolenia jest wypalenie zawodowe. Jak sobie z nim poradzić?  Najlepiej zacząć od dłuższego, 2-3 tygodniowego urlopu. Jeśli po powrocie do pracy nadal jest źle, być może warto zastanowić się nad zmianą. Można też przemóc się i porozmawiać z szefem o awansie. Wbrew pozorom nie należy obawiać się skutków takiej rozmowy, pracodawcy cenią u podwładnych asertywność – twierdzi Marcin Grzelak.

2. Dobrze zaplanuj czas wolny

Jak podkreśla trener biznesu, przygnębienie często bierze się ze złej organizacji pracy. Wielu pracowników nie umie dobrze sobie rozplanować dnia, a potem przesiaduje w firmie po godzinach lub „zabiera” pracę do domu. Jak sobie z tym radzić? Jeśli mamy nadmiar obowiązków, poinformujmy o tym szefa i spróbujmy na nowo ustalić podział zadań. Gdy czujemy, że mimowolnie popadamy w pracoholizm, poświęćmy więcej czasu na życie osobiste, rozwijanie pasji, spotkania z przyjaciółmi – dodaje trener.

3. Poszukaj sojusznika

Czasami na nasz komfort w pracy wpływają złe relacje z współpracownikami lub szefem. Gdy nie możemy pozwolić sobie na zmianę pracy, a atmosfera w pracy nas zatruwa, pamiętajmy, by w firmie mieć chociaż jednego sojusznika. Dzięki rozmowie z kimś zaufanym, łatwiej nam będzie przetrwać stresujące sytuacje.

4. Wyśpij się

Na poprawę naszej kondycji i zmianę nastawienia do pracy duży wpływ ma też odpoczynek. Zadbajmy o długi i spokojny sen. Wyspany pracownik idzie do pracy ze znacznie lepszym samopoczuciem, niż osoba, która zrywa się z łóżka po trzech godzinach snu – podsumowuje Grzelak.

Przeczytaj również:

Blog, Wiedza i rozwój

Najlepsze szkolenia dla menadżerów, które rozwiną Twoje kompetencje

Rozwój menadżera – fundament skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej Rozwój menadżera to kluczowy element skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej organizacji. Obecnie dostępnych jest wiele specjalistycznych szkoleń, które pomagają menadżerom rozwijać ich umiejętności w zarządzaniu zespołem, efektywnej komunikacji i strategicznym myśleniu. Dobrze dobrane szkolenia dla menadżerów mogą pomóc w budowaniu silnych zespołów, zwiększaniu produktywności i wywieraniu pozytywnego wpływu na organizację. Poniżej…
dowiedz się więcej
Blog, Dofinansowania na usługi szkoleniowe

Dofinansowanie do szkoleń

Na rynku pracy szkolenia stają się coraz bardziej popularne. W dynamicznym świecie biznesu potrzebujemy wiedzy skondensowanej, profesjonalnej i praktycznej, którą od razu można wdrożyć w życie firmy czy marki własnej. Kluczem jest merytoryka przekazana przez najlepszych specjalistów odnoszących sukcesy w naszej branży. Ale czy wiesz, że w 2025 roku możesz zdobyć dofinansowanie do szkoleń dla siebie lub swoich pracowników? Dowiedz się, jak to zrobić! Jak uzyskać…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Prokrastynacja: Jak Przestać Odkładać Zadania na Później?

Jest godzina 17:00, a Ty nagle uświadamiasz sobie, że raport, który odkładałeś, jest do oddania jutro. Czas wziąć się w garść, prawda? Otwierasz laptopa… i sprawdzasz telefon. Może obejrzysz ulubiony kanał na YouTube? Właściwie, to najpierw powinieneś zrobić kolację. Brzmi znajomo? To klasyczny cykl prokrastynacji, który wszyscy kiedyś przeżyliśmy. Dlaczego jednak prokrastynujemy, skoro wiemy, że to nam szkodzi? Przyjrzyjmy się psychologicznym przyczynom…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.