Czym jest adaptive learning?
W ostatnim wpisie mówiliśmy o trendach cyfryzacji w branży szkoleniowej. Adaptive learning to bardzo ciekawy nurt tej cyfryzacji. Co zatem oznacza? Czym różni się zwyczajna platforma e-learningowa od platformy adaptive learning?
Co to jest Adaptive learning?
Adaptive learning (po polsku nauczanie adaptacyjne) to dostosowanie materiału oraz sposobu jego przekazu do potrzeb, poziomu wiedzy oraz oczekiwań uczestnika szkolenia. Oznacza to, że platforma dopasowuje przekazywane treści, a czasem także sposób ich prezentacji indywidualnie do uczestnika.
Dzięki temu przy pomocy platformy adaptive learning przeszkolić można pracowników o różnym poziomie wyjściowej wiedzy oraz doświadczenia. Z założenia platforma powinna posiadać rozwiązania, które, dzięki algorytmom i udziałowi sztucznej inteligencji, same będą w stanie dostosować ofertę edukacyjną do każdego uczestnika.
Uczestnik zaś dzięki temu otrzymać ma szkolenie, które idealnie odpowie na jego potrzeby: odświeży obszary, które tego wymagają, rozwinie nowe kompetencje, a jednocześnie nie znudzi i przyniesie satysfakcję z procesu uczenia przy optymalnym poziomie włożonego w nie wysiłku. Wydaje się to być szczególnie cenne w aktualnych czasach, w których często pracownicy różnią się wykształceniem i doświadczeniem i w których na porządku dziennym jest zmiana branży, stanowiska oraz rozwój zupełnie nowych kompetencji, zgodnie z potrzebami dynamicznie zmieniającego się rynku. Adaptive learning wydaje się być więc bardzo trafnym, choć raczej nie zaskakującym trendem.
Adaptive learning w klasycznej branży szkoleniowej
W branży szkoleniowej już od jakiegoś czasu wyraźnie widać dążenie do indywidualizacji oferty szkoleniowej dla Klienta. Najlepsze firmy szkoleniowe wiedzą, jak ważne jest skrupulatne dostosowanie oferty (materiału, metod szkoleniowych, formy szkolenia) do potrzeb konkretnego przedsiębiorstwa. Badanie potrzeb rozwojowych oraz ewaluacja oczekiwań i możliwości uczestników szkoleń powinny być zatem oczywistym działaniem podczas realizacji współpracy szkoleniowej.
Można zatem powiedzieć, że sama idea adaptive learningu nie jest czymś nowym w branży szkoleniowej. Nowe elementy tego rozwiązania to wprowadzenie jej do e-learningu, a także wykorzystanie do tego procesu nowych technologii, takich jak inteligentne algorytmy oraz sztuczna inteligencja.
Rozwijające się trendy indywidualizacji w branży platform e-learningowych są szczególnie ważne w aktualnej sytuacji dynamicznych zmian, związanych z zmienianiem się trendów oraz wymogami pandemicznymi. Mogą bowiem stanowić świetną odpowiedź na coraz większe zapotrzebowanie wykorzystania technologii w metodach szkoleniowych.