Jak skutecznie wspierać rozwój swoich pracowników?

Zastanawiasz się jak skutecznie wspierać rozwój swoich pracowników? Skup się na podnoszeniu ich kompetencji, ale i … własnych. W jaki sposób? Dlaczego to ważne? Czytaj dalej.

W dobie ciągłego rozwoju

Rozwój – słowo klucz. Używamy go nader często, w dodatku w odniesieniu do praktycznie każdego aspektu życia. Chcemy sami się rozwijać, rozwijać naszą firmę, relację z drugim człowiekiem. Chcemy, aby się rozwijały nasze dzieci, kariera oraz milion innych spraw. Tak naprawdę chcemy, aby wszystko szło naprzód – nikt nie lubi stagnacji. Chcemy wiedzieć więcej, umieć więcej, zarabiać więcej, mieć więcej. I często patrzymy na to wszystko jedynie przez pryzmat własnej osoby. Niestety, takie podejście jest często spotykane również wśród właścicieli firm.

Od naszych klientów słyszymy często, że chcą rozwinąć swoją firmę, zwiększyć dochody, rozbudować zespół, czy poszerzyć własną wiedzę. To jest jak najbardziej w porządku – warto jednak podkreślić, że wszystkie wymienione cele (rozwój firmy, zwiększenie dochodów, etc.) są najłatwiej osiągalne poprzez rozwijanie … pracowników. Firma to ludzie. Każda. Choćbyśmy nie wiadomo jak dużo zainwestowali w parki maszynowe, sztuczną inteligencję czy cyfryzację, większość procesów w naszym przedsiębiorstwie będzie zawsze zależała od ludzi. Jeżeli nie zadbamy więc o rozwój pracowników, nie rozwiniemy też naszego biznesu. A jak dbać o rozwój swoich podwładnych? Czytaj dalej.

Podnoszenie kompetencji

Nie bylibyśmy sobą, gdybyśmy nie poruszyli tematyki szkoleń. Są one niezbędne, aby zapewnić wysoki poziom kwalifikacji w długim okresie i niwelować luki kompetencyjne. Wiadomo, że wiedza przekazana przez specjalistów, w przystępnej formie, może bardzo pomóc. Warto wybierać programy szkoleniowe, które nie składają się wyłącznie z serii wykładów, a zawierają praktyczne warsztaty czy ćwiczenia, podczas których pracownicy mogą przyswajać wiedzę w sposób aktywny. Należy również zwrócić uwagę na to, kto dane szkolenie prowadzi. Osoba, która zobowiązuje się do przekazywania wiedzy, oprócz zasobu aktualnych informacji i porad powinna także mieć kompetencje miękkie – komunikacji interpersonalnej. Nie wystarczy wiedzy posiadać – trzeba umieć ją przekazać.

Jak skutecznie wspierać rozwój pracowników?

Same szkolenia jednak nie wystarczą. Rozwój nie jest tematem, w którym wystarczy wykupić usługę szkoleniową i magia sama zacznie działać. Niezbędne jest czynne wsparcie lidera, szefa czy menadżera. Pracowników trzeba motywować, w każdym aspekcie. Przykładowo, bez odpowiedniego ukierunkowania ze strony menadżera, szkolenie zostanie potraktowane jak coś na czym trzeba „wysiedzieć”, i nie przyniesie spodziewanego efektu. Zamiast 90% wiedzy, pracownicy zapamiętają jedynie około 30%. Czy taka inwestycja ma wtedy sens? Wierzymy, że znacie odpowiedź.

Ścieżka rozwoju

Jeżeli już na samym początku współpracy jasno przedstawimy fakt, że pracownika czeka dynamiczna ścieżka rozwoju, a nie rutynowa praca na tym samym stanowisku przez lata, zmotywujemy go do działania. Jasne nakreślenie pracownikowi, co może osiągnąć, zmotywuje go do dawania z siebie stu procent, nakłoni do wykazywania inicjatywy w działaniu. Bo w metodzie „kija i marchewki”, najważniejsza jest … marchewka.

W wielu firmach dobrze „zarządzani” pracownicy sami podsuwają szefom i menadżerom różne szkolenia czy konferencje, które mogą pomóc podnieść wydajność pracy danego działu. Do szefa należy tylko decyzja: na tak lub na nie. Zgadzając się na taką inwestycję, wzmacniamy automatycznie morale pracowników-pomysłodawców. Pokazujemy w ten sposób, że ich zdanie oraz pomysły są ważne dla firmy, co będzie oczywiście motorem napędowym w ich dalszej pracy.

Skutki wsparcia w rozwoju

Jeżeli będziemy uczciwie realizować nasze obietnice, zadbamy, aby w parze z wyższymi kompetencjami szła również wyższa pensja czy lepsze stanowisko, zyskamy lojalność pracowników. A lojalność, to najcenniejsze co szef może dostać od zatrudnionych przez siebie osób. Jeżeli przykładowo mamy w firmie kierownika działu, który zaczynał od samego dołu drabiny kariery zawodowej, nie będzie on szukał nowej pracy, bo wie, że za dobrą pracę w swojej obecnej pracy otrzyma wyższą pensję oraz lepsze stanowisko.

 

Bądź dobrym szefem

Jest takie mądre powiedzenie: „Ludzie nie odchodzą od firmy, odchodzą od szefów”. Zadbajcie więc o tym, aby cała kadra zarządzająca nie była szefami, od których się odchodzi. Jak to zrobić? Poniżej znajdziecie kilka przykładów uniwersalnych kompetencji:

Przełożony musi mieć wiedzę większą niż pracownik

Nie ma nic gorszego niż niekompetentny szef. Wiadomo, że jeżeli pracownik widzi, że osoba będąca „wyżej” od niego wie i potrafi mniej, nie będzie tej osoby słuchał ani też nie chciał z nią pracować. Kadra menadżerska musi mieć szacunek pracowników. A zdobyć go można jedynie ciężką pracą – niestety nie należy się on „z urzędu”.

Szef powinien motywować i inspirować

Czyli innymi słowy, powinien być przykładem. Swoistym archetypem dla pracowników niższego szczebla. Każda zatrudniona osoba powinna widzieć w szefie wartości, do których ona sama dąży. Mówimy tu oczywiście o kontekście biznesowym.

Pełne zaangażowanie

Jeżeli chcemy być przykładem, inspiracją i mieć wpływ na pracowników, musimy w pracy być rzeczywiście „w pracy”. Nie możemy do niej przenosić prywatnych trosk, emocji.

Kształć się i rozwijaj

Jeżeli chcemy wspierać w rozwoju naszych pracowników, sami musimy nieustannie pracować nad naszymi umiejętnościami, pogłębianiem kompetencji etc. Niedopuszczalne jest inwestowanie i dbanie wyłącznie o pracowników (inaczej znajdziemy się szybko w punkcie pierwszym).  Jako przełożeni musimy zachować zdrowy balans umiejętności i wiedzy.

Uczestnicz

Bierzcie udział w szkoleniach, na które uczęszczają wasi pracownicy. Wspierajcie ich także w rozwijaniu własnych zainteresowań. Pracownicy powinni wiedzieć, że cenicie ich nie tylko za ich pracę, ale też za to, że są wartością dodaną dla Waszej firmy.

Reasumując, nie bierzmy rozwoju za coś naturalnego – aby wspierać pracowników w rozwoju, sami musicie też dawać im przykład. Wymaga to profesjonalizmu oraz nieustannego poszerzania kompetencji. Ale jak wspomnieliśmy na samym początku niniejszego artykułu, rozwój pracowników to rozwój Waszej firmy. I na odwrót 😊

Tradycyjnie zapraszamy do kontaktu z nami – pokażemy jak skutecznie wspierać rozwój pracowników i swój własny. Zapraszamy także do lektury innych naszych artykułów z zakresu zarządzania zespołem.

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie sprzedażą – wszystko co trzeba o nim wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż jest sercem każdej organizacji, motorem napędowym wzrostu i rentowności. Aby jednak proces sprzedaży był skuteczny, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich strategii, narzędzi i technik zarządzania. W wywiadzie z naszą ekspertką – Angeliką Kuczyńską, przyjrzymy się bliżej, czym jest zarządzanie sprzedażą, dlaczego jest tak ważne i jakie są najlepsze praktyki, które mogą pomóc firmom w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Zapraszamy…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Pewność siebie – jak ją zbudować?

W obliczu ciągłych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesny świat, pewność siebie wyłania się jako kluczowa cecha, umożliwiająca osiąganie sukcesów w życiu osobistym i zawodowym. To nie tylko umiejętność stawiania czoła przeciwnościom, ale także zdolność do podejmowania śmiałych decyzji i realizowania marzeń. Pewność siebie pozwala nam przekroczyć granice własnych ograniczeń, otwierając drzwi do świata pełnego możliwości. Jednak nie dla każdego jest…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega telemarketing?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, firmy nieustannie poszukują nowych i efektywnych metod dotarcia do swoich potencjalnych klientów. Wśród różnorodnych strategii marketingowych, telemarketing wyłania się jako jedno z najbardziej bezpośrednich i osobistych narzędzi komunikacji. Mimo że czasami może być postrzegany jako metoda kontrowersyjna lub nachalna, jego skuteczność w budowaniu relacji z klientami i generowaniu sprzedaży jest niezaprzeczalna. Telemarketing, wykorzystując potęgę słowa…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.