Jakie cechy powinien posiadać dobry kierownik sklepu?
Jakie cechy powinien posiadać dobry kierownik sklepu?
Delegowanie zadań
Umiejętność delegowania zadań – to kluczowa fraza, którą zna każdy, kto choć przez chwilę był odpowiedzialny za mniejszy lub większy zespół ludzi. Delegowanie zadań polega na umiejętnym scedowaniu obowiązków i rozdzielenie ich pomiędzy pracowników w zgodzie z ich kompetencjami. Wiadomo, że każde zadanie, jakie przydzielamy, powinno trafiać do osoby, która doskonale zdaje sobie sprawę, jak je wykonać szybko i efektywnie. A to już nie jest takie proste, prawda? Zwłaszcza w kontekście sklepów oraz obecnej sytuacji, w której większość z nas jest zmuszona przenieść swoją działalność do internetu.
W dobie zmieniających się wytycznych bycie dobrym kierownikiem/menadżerem, to prawdziwe wyzwanie. Wprowadzenie obowiązkowych rękawiczek ochronnych dla klientów oraz obostrzeń dotyczących ilości klientów przebywających w sklepie, dobre i sprawne kierowanie tym wszystkim nie jest bułką z masłem. Także delegowanie zadań staje się coraz trudniejsze: dochodzą różne emocje, takie jak strach, stres, zmęczenie. Dlatego właśnie dobry kierownik powinien w tym czasie bardziej niż zazwyczaj uelastycznić dobór zadań dla pracowników.
Kontrola
Nie mówimy tu o sprawdzaniu grafiku sprzedawców czy kasjerów. Kontrola ma na celu usprawnienie działania sklepu, nawet w tak trudnych warunkach, jakie mamy obecnie. Teraz jeszcze większą uwagę musimy przyłożyć do kwestii porządkowych. Pisaliśmy już w naszych artykułach, jak układać produkty, dbać o strefy sprzedaży oraz jak powinien zachowywać się dobry sprzedawca. Wspominaliśmy też już wcześniej o kwestii higieny, która obecnie wydaje się być priorytetem. A kierownik sklepu powinien pilnować już nie tylko personelu, ale także klientów. Zgodnie z rozporządzeniem każdy sklep ma obowiązek zapewnienia środków do dezynfekcji rąk/ rękawiczek jednorazowych na użytek klientów.
Konkretne działania i ich egzekwowanie
Dobry kierownik sklepu umie zaplanować wszystkie działania tak, aby przed otwarciem towar był rozłożony a personel gotowy do działania. To właśnie tu egzekwowanie wykonywania zadań gra kluczową rolę. Mimo że rozkładanie towaru i prace porządkowe w sklepie nie należą bezpośrednio do obowiązków zarządzającego, to właśnie na nim ciąży odpowiedzialność, aby wszystko było odpowiednio wykonane. Warto także wspomnieć, że osoby, które są odpowiedzialne za egzekwowanie danych zadań, powinny mieć umiejętności przywódcze. Ale ten punkt poruszymy oddzielnie. Warto również zauważyć, że kierownika powinna cechować pewność siebie. Jeżeli jest ona widoczna na pierwszy rzut oka, pracownicy będą chętniej wykonywać dane zadania.
Umiejętności przywódcze
Czyli bycie liderem i inspirowanie do działania. Zdajemy sobie sprawę, że to sformułowanie może wybrzmieć dość górnolotnie, ale przywództwo to nie tylko wydawanie poleceń – tyczy się to każdej branży (o różnicach między liderem a szefem pisaliśmy już obszernie wcześniej, zachęcamy do lektury). Prawdziwy lider sprawia, że ludziom chce się pracować. Głównym motywatorem pracowników do wykonania zadania nie jest wtedy fakt, że otrzymali takie polecenie, ale to, że posiadają silną motywację wewnętrzną, którą tworzy właśnie dobry kierownik/lider.
Umiejętności komunikacyjne i negocjacyjne
Jak ktoś mądrze powiedział „nie sztuką jest mówić, sztuką jest mówić tak, aby inni słuchali”. Jeżeli dodamy jeszcze do tego, że należy mówić tak, żeby inni zrozumieli w 100%, co mówimy, otrzymamy kwintesencję tego, czym jest prawidłowa komunikacja w zespole. Niemalże każdy punkt z naszej listy wymaga opanowania komunikacji na poziomie przynajmniej bardzo dobrym. Zwłaszcza w kontekście delegowania zadań oraz ich późniejszego egzekwowania – musimy umieć rozmawiać w taki sposób, aby nasze komunikaty były jasne, precyzyjne i nie zostawiały miejsca na niedomówienia. Dodajmy jeszcze zdolności negocjacyjne – to przecież kierownik sklepu ustala grafik, często także decyduje o awansie, podwyżce, a także zwolnieniu. Jeżeli dana osoba ma wysoko rozwinięte umiejętności negocjacyjne i komunikacyjne, to potrafi zarządzać ludźmi. Podwładni takiego menedżera sklepu są zmotywowani, wykonując swoje zadania z myślą nie tylko o obowiązku, ale również o maksymalizacji zysku pracodawcy.
Organizacja
Mówimy tu zarówno o organizacji własnego czasu, jak i organizacji zespołu. W pierwszym przypadku – nie musimy chyba wspominać, że dobry kierownik to taki, który jest w stanie ułożyć sobie listę priorytetowych zadań i sukcesywnie je wypełniać. Nie zapominając o ważnych rozmowach z pracownikami, czy dbaniu o ekspozycję towarów w sklepie. Istotne jest stworzenie sobie własnego, powtarzalnego harmonogramu. W tej swojej powtarzalności musi on jednak uwzględniać możliwość wystąpienia sytuacji nagłych, wymagających natychmiastowych działań. Niestety, ale przykładem potwierdzającym prawdziwość tego akapitu, jest zmieniająca się sytuacja związana z pandemią. Wchodzące rozporządzenia wymagają natychmiastowej reakcji kierowników sklepów. Co ważne, kierownik musi również umieć odpowiednio zadbać o to, aby cały zespół działał w skoordynowany sposób. Nie ma tu miejsca na chaotyczne zachowania. Każdy pracownik w sklepie powinien być w pełni świadomy, co i kiedy musi zrobić.
Elastyczność
Czyli dopasowywanie się. Kierownik musi być elastyczny: w branży detalicznej rotacja kadry pracowniczej jest bardzo duża. To wymusza na osobie zarządzającej umiejętność szybkiego dostosowywania do zmian w zarządzaniu zespołem. Przez elastyczność rozumiemy nastawienie kierownika w kontekście praktycznie każdej zmiany – czy to układu sklepu, linii produktowej lub wyboru dostawców. Zmiany są częste, ale idealny kierownik jest w stanie szybko na nie reagować i dokonywać optymalnych wyborów.
Dobry kierownik sklepu dba o swój rozwój
Dobry kierownik sklepu dba nie tylko o wzrost jakości pracy własnych pracowników, ale również swój własny. Powinien nieustannie dbać o rozwój swoich kompetencji, aby nie zostać w tyle. Zapraszamy Was więc do uczestnictwa w naszych szkoleniach online, podczas których będziemy pracować nad tym, aby zmienić Waszą kadrę zarządzającą w mistrzów komunikacji, negocjacji i… sprzedaży.