Jakie cechy powinien posiadać dobry kierownik sklepu?

Jakie cechy powinien posiadać dobry kierownik sklepu?

Delegowanie zadań

Umiejętność delegowania zadań – to kluczowa fraza, którą zna każdy, kto choć przez chwilę był odpowiedzialny za mniejszy lub większy zespół ludzi. Delegowanie zadań polega na umiejętnym scedowaniu obowiązków i rozdzielenie ich pomiędzy pracowników w zgodzie z ich kompetencjami. Wiadomo, że każde zadanie, jakie przydzielamy, powinno trafiać do osoby, która doskonale zdaje sobie sprawę, jak je wykonać szybko i efektywnie. A to już nie jest takie proste, prawda? Zwłaszcza w kontekście sklepów oraz obecnej sytuacji, w której większość z nas jest zmuszona przenieść swoją działalność do internetu. 

W dobie zmieniających się wytycznych bycie dobrym kierownikiem/menadżerem, to prawdziwe wyzwanie. Wprowadzenie obowiązkowych rękawiczek ochronnych dla klientów oraz obostrzeń dotyczących ilości klientów przebywających w sklepie, dobre i sprawne kierowanie tym wszystkim nie jest bułką z masłem. Także delegowanie zadań staje się coraz trudniejsze: dochodzą różne emocje, takie jak strach, stres, zmęczenie. Dlatego właśnie dobry kierownik powinien w tym czasie bardziej niż zazwyczaj uelastycznić dobór zadań dla pracowników.

Kontrola

Nie mówimy tu o sprawdzaniu grafiku sprzedawców czy kasjerów. Kontrola ma na celu usprawnienie działania sklepu, nawet w tak trudnych warunkach, jakie mamy obecnie. Teraz jeszcze większą uwagę musimy przyłożyć do kwestii porządkowych. Pisaliśmy już w naszych artykułach, jak układać produkty, dbać o strefy sprzedaży oraz jak powinien zachowywać się dobry sprzedawca. Wspominaliśmy też już wcześniej o kwestii higieny, która obecnie wydaje się być priorytetem. A kierownik sklepu powinien pilnować już nie tylko personelu, ale także  klientów. Zgodnie z rozporządzeniem każdy sklep ma obowiązek zapewnienia środków do dezynfekcji rąk/ rękawiczek jednorazowych na użytek klientów.

Konkretne działania i ich egzekwowanie

Dobry kierownik sklepu umie zaplanować wszystkie działania tak, aby przed otwarciem towar był rozłożony a personel gotowy do działania. To właśnie tu egzekwowanie wykonywania zadań gra kluczową rolę. Mimo że rozkładanie towaru i prace porządkowe w sklepie nie należą bezpośrednio do obowiązków zarządzającego, to właśnie na nim ciąży odpowiedzialność, aby wszystko było odpowiednio wykonane. Warto także wspomnieć, że osoby, które są odpowiedzialne za egzekwowanie danych zadań, powinny mieć umiejętności przywódcze. Ale ten punkt poruszymy oddzielnie. Warto również zauważyć, że kierownika powinna cechować pewność siebie. Jeżeli jest ona widoczna na pierwszy rzut oka, pracownicy będą chętniej wykonywać dane zadania.

Umiejętności przywódcze

Czyli bycie liderem i inspirowanie do działania. Zdajemy sobie sprawę, że to sformułowanie może wybrzmieć dość górnolotnie, ale przywództwo to nie tylko wydawanie poleceń – tyczy się to każdej branży (o różnicach między liderem a szefem pisaliśmy już obszernie wcześniej, zachęcamy do lektury). Prawdziwy lider sprawia, że ludziom chce się pracować. Głównym motywatorem pracowników do wykonania zadania nie jest wtedy fakt, że otrzymali takie polecenie, ale to, że posiadają silną motywację wewnętrzną, którą tworzy właśnie dobry kierownik/lider. 

Umiejętności komunikacyjne i negocjacyjne

Jak ktoś mądrze powiedział „nie sztuką jest mówić, sztuką jest mówić tak, aby inni słuchali”. Jeżeli dodamy jeszcze do tego, że należy mówić tak, żeby inni zrozumieli w 100%, co mówimy, otrzymamy kwintesencję tego, czym jest prawidłowa komunikacja w zespole. Niemalże każdy punkt z naszej listy wymaga opanowania komunikacji na poziomie przynajmniej bardzo dobrym. Zwłaszcza w kontekście delegowania zadań oraz ich późniejszego egzekwowania – musimy umieć rozmawiać w taki sposób, aby nasze komunikaty były jasne, precyzyjne i nie zostawiały miejsca na niedomówienia. Dodajmy jeszcze zdolności negocjacyjne – to przecież kierownik sklepu ustala grafik, często także decyduje o awansie, podwyżce, a także zwolnieniu. Jeżeli dana osoba ma wysoko rozwinięte umiejętności negocjacyjne i komunikacyjne, to potrafi zarządzać ludźmi. Podwładni takiego menedżera sklepu są  zmotywowani, wykonując swoje zadania z myślą nie tylko o obowiązku, ale również o maksymalizacji zysku pracodawcy.

Organizacja

Mówimy tu zarówno o organizacji własnego czasu, jak i organizacji zespołu. W pierwszym przypadku – nie musimy chyba wspominać, że dobry kierownik to taki, który  jest w stanie ułożyć sobie listę priorytetowych zadań i sukcesywnie je wypełniać. Nie zapominając o ważnych rozmowach z pracownikami, czy dbaniu o ekspozycję towarów w sklepie. Istotne jest stworzenie sobie własnego, powtarzalnego harmonogramu. W tej swojej powtarzalności musi on  jednak uwzględniać możliwość wystąpienia sytuacji nagłych, wymagających natychmiastowych działań. Niestety, ale przykładem potwierdzającym prawdziwość tego akapitu, jest zmieniająca się sytuacja związana z pandemią. Wchodzące rozporządzenia wymagają natychmiastowej reakcji kierowników sklepów. Co ważne, kierownik musi również umieć odpowiednio zadbać o to, aby cały zespół działał w skoordynowany sposób. Nie ma tu miejsca na chaotyczne zachowania. Każdy pracownik w sklepie powinien być w pełni świadomy, co i kiedy musi zrobić. 

Elastyczność

Czyli dopasowywanie się. Kierownik musi być elastyczny: w branży detalicznej rotacja kadry pracowniczej jest bardzo duża. To wymusza na osobie zarządzającej umiejętność szybkiego dostosowywania do zmian w zarządzaniu zespołem. Przez elastyczność rozumiemy nastawienie kierownika w kontekście praktycznie każdej zmiany – czy to układu sklepu, linii produktowej lub wyboru dostawców. Zmiany są częste, ale idealny kierownik jest w stanie szybko na nie reagować i dokonywać optymalnych wyborów.

Dobry kierownik sklepu dba o swój rozwój

Dobry kierownik sklepu dba nie tylko o wzrost jakości pracy własnych pracowników, ale również swój własny. Powinien nieustannie dbać o rozwój swoich kompetencji, aby nie zostać w tyle. Zapraszamy Was więc do uczestnictwa w naszych szkoleniach online, podczas których będziemy pracować nad tym, aby zmienić Waszą kadrę zarządzającą w mistrzów komunikacji, negocjacji i… sprzedaży. 

 

 

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie sprzedażą – wszystko co trzeba o nim wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż jest sercem każdej organizacji, motorem napędowym wzrostu i rentowności. Aby jednak proces sprzedaży był skuteczny, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich strategii, narzędzi i technik zarządzania. W wywiadzie z naszą ekspertką – Angeliką Kuczyńską, przyjrzymy się bliżej, czym jest zarządzanie sprzedażą, dlaczego jest tak ważne i jakie są najlepsze praktyki, które mogą pomóc firmom w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Zapraszamy…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Pewność siebie – jak ją zbudować?

W obliczu ciągłych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesny świat, pewność siebie wyłania się jako kluczowa cecha, umożliwiająca osiąganie sukcesów w życiu osobistym i zawodowym. To nie tylko umiejętność stawiania czoła przeciwnościom, ale także zdolność do podejmowania śmiałych decyzji i realizowania marzeń. Pewność siebie pozwala nam przekroczyć granice własnych ograniczeń, otwierając drzwi do świata pełnego możliwości. Jednak nie dla każdego jest…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega telemarketing?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, firmy nieustannie poszukują nowych i efektywnych metod dotarcia do swoich potencjalnych klientów. Wśród różnorodnych strategii marketingowych, telemarketing wyłania się jako jedno z najbardziej bezpośrednich i osobistych narzędzi komunikacji. Mimo że czasami może być postrzegany jako metoda kontrowersyjna lub nachalna, jego skuteczność w budowaniu relacji z klientami i generowaniu sprzedaży jest niezaprzeczalna. Telemarketing, wykorzystując potęgę słowa…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.