Liderem być

Nie jest niczym odkrywczym stwierdzenie, że nie każdy człowiek może być liderem. Osoba zajmująca to stanowisko utożsamiana jest z pewnymi cechami charakteru, osobowością i zachowaniem. Lider to ktoś o zdecydowanych poglądach, budzący zaufanie i szacunek, często będący autorytetem dla wielu ludzi. Wielu ze znanych liderów czy przywódców posiadało i posiada powyższe cechy – i nie jest to dziełem przypadku. Czy w takim razie wzorując się na ich postawach i zachowaniach można zbudować uniwersalną zasadę jak wykreować dobrego lidera?

Podstawowe elementy skutecznego przywództwa

Wizerunek lidera to sposób, w jaki jest on odbierany przez otoczenie. Źródła mówią o czterech płaszczyznach, które mają wpływ na to jak człowiek jest postrzegany na zewnątrz. Przyjrzyjmy się im bliżej.

  • Wygląd – ma szczególne znaczenie jeśli chodzi o pierwsze wrażenie. Lider powinien dbać o odpowiedni ubiór, fryzurę i całokształt wizerunku zewnętrznego. Ma to niemały wpływ na to, w jaki sposób jest odbierany przez otoczenie. Wygląd nie jest jednak ani niezbędna, ani wystarczająco w kwestii przywództwa. Historia zna przywódców, których wygląd zewnętrzny znacząco odbiega od modelowego, a jednak porwali oni za sobą tłumy (by chociażby przyzwać tak ikoniczną postać jak Napoleon Bonaparte). Dziś wyląd zewnętrzny lidera w dużym stopniu kształtują również detale ubioru i dodatki.
  • Zachowanie – sposób wypowiadania się, poruszania czy gestykulacji to kolejne niezmiernie ważne elementy w wizerunku lidera. Znaczenie mają też nienaganne maniery.
  • Wiara w swoje poglądy – lider to osoba o wytyczonych celach, zdecydowana i pewna swego. Nawet, jeśli posiada bardzo konkretnie sprecyzowane poglądy, wie, jak ich bronić i potrafi sprawić, by osoby wyznające inne ideologie nie traktowały go z nadmiernym dystansem.
  • Postawa – lider to osoba o mocnym,, ukształtowanym charakterze. Jego nastawienie i podejście do ludzi powinno być otwarte i nastawione na komunikację.

By odpowiednio podejść do tematu kreowania wizerunku lidera należy zrozumieć, że wizerunek to po prostu sposób odbierania konkretnej osoby przez otoczenie. Lider wcale nie musi być charyzmatyczny – jego otoczenie ma myśleć, że on taki jest. Nie musi mieć zdecydowanych poglądów, ale ludziom ma się wydawać, że takie ma. Wrodzone cechy przywódcze są oczywiście bardzo pomocne, bo nie wszystkiego da się nauczyć. Przede wszystkim trzeba postawić na wiarygodność, by na stworzonym wizerunku po pewnym czasie nie zaczęły pojawiać się rysy i niejasności. Wykreować skuteczny wizerunek lidera jest trudno, warto więc udać się na szkolenie, które z pewnością w tym pomoże. Trzeba mieć też świadomość, że nie z każdego człowieka da się zrobić lidera. Przynajmniej część cech, które są przypisywane tej pozycji, trzeba naturalnie posiadać, nie da się ich wyćwiczyć i nauczyć na pamięć.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jaka rolę odgrywa ostatnie wrażenie przed klientem?

W świecie biznesu siła pierwszego wrażenia jest często podkreślana jako kluczowy element w nawiązywaniu relacji z klientami. Jednak równie istotne, a często niedoceniane, jest ostatnie wrażenie, które firma pozostawia po zakończeniu interakcji. To właśnie ono może zadecydować o tym, czy klient będzie chciał wrócić i polecić firmę innym. W dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym, każda interakcja z klientem powinna być traktowana jako…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak przekonać klienta do zakupu produktu lub usługi?

W obliczu globalnej konkurencji i dynamicznie zmieniających się preferencji konsumentów, umiejętność efektywnego przekonywania klientów do zakupu produktów lub usług staje się niezbędna dla każdego przedsiębiorstwa. Firmy starają się nie tylko dostarczać produkty o wysokiej jakości, ale również tworzyć wartość dodaną, która odpowiada na specyficzne oczekiwania i potrzeby swoich klientów. To podejście wymaga głębokiego zrozumienia tych potrzeb, co jest możliwe tylko przez bezpośrednią interakcję i budowanie…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak odpowiadać na zastrzeżenia ze strony klientów?

Każdy przedsiębiorca i pracownik obsługi klienta prędzej czy później zetknie się z zastrzeżeniami ze strony klientów. Niezadowolenie może wynikać z różnych powodów – od jakości produktów, przez problemy z dostawą, aż po obsługę klienta. Zamiast postrzegać zastrzeżenia jako zagrożenie, warto traktować je jako szansę na poprawę i wzmocnienie relacji z klientami. Umiejętne zarządzanie zastrzeżeniami to sztuka, która może przekształcić niezadowolonych klientów w lojalnych ambasadorów…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.