Merchandising w kwiaciarni

Kwiaciarnie to miejsca wyjątkowe z wielu względów. Kwiaty działają na zmysły i korespondują z pięknymi chwilami, które chcemy upamiętniać. Ich wystawa może się podobać, ale może również zachwycać i skłaniać do spontanicznego zakupu nietuzinkowego bukietu. Ekspozycja kwiatów pięknych samych w sobie powinna być stosunkowo łatwa, jednak graniczy ze sztuką, podobnie jak umiejętność doskonałego komponowania bukietów.

Aranżacja witryny kwiaciarni oraz interesującego wnętrza, potrafią skłonić do kupna zbędnych – z konsumpcyjnego punktu widzenia – kwiatów, jest więc nie lada wyzwaniem.

Na czym opierają się podstawowe zasady visual merchandisingu w kwiaciarni?

Zarówno ekspozycja zewnętrzna, jak i witryna mają klienta zaintrygować, skłonić do wejścia, zapoznania się z umiejętnościami florysty i w końcu do kupna. Kwiaty posiadają co najmniej dwa aspekty, których nie trzeba reklamować: piękno oraz zapach – na tych atrybutach należy się skupić w budowaniu wizerunku marki.

Witryna oraz ekspozycja nie mogą być wypadkową przypadkowych roślin. Kompozycje witające klientów powinny być spójne i przemyślane, świeże i możliwe do kupienia.
W kwiaciarni, której atrybutem jest bogata kolorystyka, przy aranżacji wnętrza i ekspozycji szczególną uwagę przywiązujemy do zasady trzech kolorów. Ludzkie oko jest w stanie skoncentrować się maksymalnie na trzech barwach jednocześnie i jest to fundamentalna zasada tworzenia kompozycji florystycznych na ekspozytorach. Witryna nie stanowi wystawy, ale ma za zadanie zachęcić do wejścia i kupna, dlatego komponujemy ją w sposób przemyślany – zbyt bogata ekspozycja sprawi wrażenie zatłoczonej i nieuporządkowanej, a z uwagi na mnogość kolorów, nawet pstrokatej. Nie wyeksponuje również smaku poszczególnych elementów aranżacji. Nadrzędną zasadą jest więc umiarkowanie zarówno w ilości kompozycji, kolorystyce i oprawie.

Witryna to także odpowiednie miejsce na eksponowanie najnowszych trendów, promocji i aktualnej oferty swojej i partnerów handlowych. Najlepszym przykładem są pełne aranżacje roślin doniczkowych: wybrany kwiat, finezyjna osłona, klasyczna kula nawadniająca i ozdobna podsypka. Całość zamknięta klamrą kompozycyjną – spójna i estetyczna. Prezentowanie kompletów zwiększa sprzedaż komplementarną.

Aranżując wystrój kwiaciarni, pamiętajmy o podstawowych zasadach visual merchandisingu:

Produkty umieszczone na wysokości wzroku kupowane są najchętniej, natomiast te ustawione na podłodze uważa się za gorsze. Zgodnie z zasadą prawej ręki, asortyment eksponowany po prawej stronie sprzedaje się lepiej. Wyraźnie oznaczone ceny i nazwy, produkty pogrupowane według cech zbliżonych – pozwalają na porównanie i często decydują o zakupie. Uwagę klienta przyciągają gotowe kompozycje z różnych półek cenowych i o oryginalnej estetyce. Kwiaciarnia eksponuje kompozycje zgodnie z rytmem świąt kalendarzowych – w każdej z nich mile widziany jest ekspozytor z informacją o zbliżających się okolicznościach, bieżących imieninach i nadchodzących promocjach. Kwiaty cięte warto prezentować „od góry”, natomiast ekspozycja może się składać wyłącznie z kwiatów świeżych. Zwiędłe liście, mętna woda i naloty na wazonach są niedopuszczalne.

Powyższe rady to tak naprawdę „wierzchołek góry lodowej” jeśli chodzi o aranżację przestrzeni w kwiaciarni. Jeśli chcemy zgłębić tajniki visual merchandisingu tak specyficznego miejsca, zawsze warto skorzystać ze szkoleń wyspecjalizowanych w tym zakresie trenerów.

O merchandisingu w kwiaciarni pisaliśmy już tutaj.

Nasz zrealizowane szkolenie dla kwiaciarni:

Szkolenie dla JMP Flowers, kwiatowego potentata na polskim rynku

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie reklamacjami w transporcie i spedycji

Zarządzanie reklamacjami w transporcie i spedycji W branży transportowej i spedycyjnej, gdzie margines błędu jest niezwykle wąski, a satysfakcja klienta ma kluczowe znaczenie. Zarządzanie reklamacjami staje się nieodłącznym elementem codziennej działalności. Reklamacje, będące naturalnym skutkiem działalności każdego przedsiębiorstwa, mogą dotyczyć wielu aspektów. Od problemów z jakością usług po kwestie związane z logistyką i obsługą klienta. W tym kontekście, umiejętność skutecznego zarządzania reklamacjami…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Savoir vivre w recepcji hotelowej

Savoir vivre w recepcji hotelowej W erze cyfryzacji i automatyzacji, osobisty kontakt z gościem nabiera szczególnego znaczenia. Recepcja hotelowa, będąca sercem każdego obiektu noclegowego, staje się miejscem, gdzie savoir vivre nie jest jedynie dodatkiem, ale fundamentalną wartością, wpływającą na postrzeganie całego hotelu. Savoir vivre w recepcji hotelowej to sztuka, której opanowanie pozwala na budowanie harmonijnych relacji z gośćmi, zrozumienie ich potrzeb i oczekiwań.…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Organizacja bankietów i przyjęć okolicznościowych od podstaw

Organizacja bankietów i przyjęć okolicznościowych od podstaw Organizacja bankietów i przyjęć okolicznościowych to sztuka łączenia różnych elementów. Od wyboru odpowiedniej lokalizacji, przez komponowanie menu, aż po zapewnienie atrakcji i rozrywki na najwyższym poziomie. To także ciągłe dostosowywanie się do zmieniających się trendów i preferencji klientów. Co wymaga nie tylko kreatywności, ale i gruntownej wiedzy z zakresu zarządzania eventami. W obliczu coraz większego zapotrzebowania na profesjonalną organizację różnego rodzaju imprez,…
dowiedz się więcej