Merchandising w kwiaciarni

Kwiaciarnie to miejsca wyjątkowe z wielu względów. Kwiaty działają na zmysły i korespondują z pięknymi chwilami, które chcemy upamiętniać. Ich wystawa może się podobać, ale może również zachwycać i skłaniać do spontanicznego zakupu nietuzinkowego bukietu. Ekspozycja kwiatów pięknych samych w sobie powinna być stosunkowo łatwa, jednak graniczy ze sztuką, podobnie jak umiejętność doskonałego komponowania bukietów.

Aranżacja witryny kwiaciarni oraz interesującego wnętrza, potrafią skłonić do kupna zbędnych – z konsumpcyjnego punktu widzenia – kwiatów, jest więc nie lada wyzwaniem.

Na czym opierają się podstawowe zasady visual merchandisingu w kwiaciarni?

Zarówno ekspozycja zewnętrzna, jak i witryna mają klienta zaintrygować, skłonić do wejścia, zapoznania się z umiejętnościami florysty i w końcu do kupna. Kwiaty posiadają co najmniej dwa aspekty, których nie trzeba reklamować: piękno oraz zapach – na tych atrybutach należy się skupić w budowaniu wizerunku marki.

Witryna oraz ekspozycja nie mogą być wypadkową przypadkowych roślin. Kompozycje witające klientów powinny być spójne i przemyślane, świeże i możliwe do kupienia.
W kwiaciarni, której atrybutem jest bogata kolorystyka, przy aranżacji wnętrza i ekspozycji szczególną uwagę przywiązujemy do zasady trzech kolorów. Ludzkie oko jest w stanie skoncentrować się maksymalnie na trzech barwach jednocześnie i jest to fundamentalna zasada tworzenia kompozycji florystycznych na ekspozytorach. Witryna nie stanowi wystawy, ale ma za zadanie zachęcić do wejścia i kupna, dlatego komponujemy ją w sposób przemyślany – zbyt bogata ekspozycja sprawi wrażenie zatłoczonej i nieuporządkowanej, a z uwagi na mnogość kolorów, nawet pstrokatej. Nie wyeksponuje również smaku poszczególnych elementów aranżacji. Nadrzędną zasadą jest więc umiarkowanie zarówno w ilości kompozycji, kolorystyce i oprawie.

Witryna to także odpowiednie miejsce na eksponowanie najnowszych trendów, promocji i aktualnej oferty swojej i partnerów handlowych. Najlepszym przykładem są pełne aranżacje roślin doniczkowych: wybrany kwiat, finezyjna osłona, klasyczna kula nawadniająca i ozdobna podsypka. Całość zamknięta klamrą kompozycyjną – spójna i estetyczna. Prezentowanie kompletów zwiększa sprzedaż komplementarną.

Aranżując wystrój kwiaciarni, pamiętajmy o podstawowych zasadach visual merchandisingu:

Produkty umieszczone na wysokości wzroku kupowane są najchętniej, natomiast te ustawione na podłodze uważa się za gorsze. Zgodnie z zasadą prawej ręki, asortyment eksponowany po prawej stronie sprzedaje się lepiej. Wyraźnie oznaczone ceny i nazwy, produkty pogrupowane według cech zbliżonych – pozwalają na porównanie i często decydują o zakupie. Uwagę klienta przyciągają gotowe kompozycje z różnych półek cenowych i o oryginalnej estetyce. Kwiaciarnia eksponuje kompozycje zgodnie z rytmem świąt kalendarzowych – w każdej z nich mile widziany jest ekspozytor z informacją o zbliżających się okolicznościach, bieżących imieninach i nadchodzących promocjach. Kwiaty cięte warto prezentować „od góry”, natomiast ekspozycja może się składać wyłącznie z kwiatów świeżych. Zwiędłe liście, mętna woda i naloty na wazonach są niedopuszczalne.

Powyższe rady to tak naprawdę „wierzchołek góry lodowej” jeśli chodzi o aranżację przestrzeni w kwiaciarni. Jeśli chcemy zgłębić tajniki visual merchandisingu tak specyficznego miejsca, zawsze warto skorzystać ze szkoleń wyspecjalizowanych w tym zakresie trenerów.

O merchandisingu w kwiaciarni pisaliśmy już tutaj.

Nasz zrealizowane szkolenie dla kwiaciarni:

Szkolenie dla JMP Flowers, kwiatowego potentata na polskim rynku

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Sztuczna inteligencja w sprzedaży

Sztuczna inteligencja w sprzedaży Sztuczna inteligencja w sprzedaży to niezwykle dynamiczne i innowacyjne pole, które odgrywa coraz większą rolę w dzisiejszym świecie biznesu. AI w sprzedaży odnosi się do wykorzystania zaawansowanych technologii i algorytmów, które umożliwiają firmom analizę danych, prognozowanie, personalizację ofert, automatyzację procesów oraz optymalizację działań sprzedażowych. Dzięki zastosowaniu AI, firmy mają możliwość zrozumienia i reagowania na preferencje klientów w sposób bardziej…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Sztuczna inteligencja w marketingu

Sztuczna inteligencja w marketingu Sztuczna inteligencja w marketingu to nie tylko innowacja, ale również konieczność, aby sprostać rosnącym oczekiwaniom klientów i pozostać konkurencyjnym na rynku. AI w marketingu umożliwia personalizację i dostosowanie do indywidualnych potrzeb klientów w sposób, który jeszcze niedawno wydawał się niemożliwy. Dzięki precyzyjnym analizom danych, AI potrafi przewidzieć preferencje, zachowania i potrzeby konsumentów. Co pozwala marketerom tworzyć skuteczne strategie reklamowe i oferty…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Skuteczne rozwiązywanie konfliktów w miejscu pracy

Skuteczne rozwiązywanie konfliktów w miejscu pracy Skuteczne rozwiązywanie konfliktów w miejscu pracy stanowi kluczową umiejętność dla efektywnego zarządzania zespołem i tworzenia harmonijnej atmosfery w organizacji. Niezależnie od tego, jak dobrze zorganizowany i zmotywowany jest zespół, konflikty mogą się pojawić. Różnice w poglądach, wartościach, stylach pracy, a także napięcia związane z konkurencją czy ograniczonymi zasobami, są nieuniknione. Istotą rozwiązywania konfliktów w miejscu pracy jest umiejętność skutecznego…
dowiedz się więcej