Skuteczna rozmowa oceniająca

Ocena efektów pracy jest ważnym aspektem każdego dobrze prosperującego przedsiębiorstwa.

Korzyści płynące z dobrze przeprowadzonej oceny efektów pracy (rozmowy oceniającej) są niezmierzone i pozwalają na sprawną realizację celów firmy. Dziś skupimy się na tym, jak przeprowadzić tę rozmowę aby czerpać z niej same korzyści i uniknąć niepotrzebnych błędów.

Formuły rozmów są trzy, my skupimy się na zdecydowanie najbardziej skutecznej metodzie „problem solving”. Nacisk w niej stawiany jest na komunikację dwustronną, gdzie pracownik również jest wdrożony w tworzenie rozwiązań powstałych problemów. Szczególnie dobrze sprawdzi się ona w przedsiębiorstwach w których pracownicy współuczestniczą w procesie podejmowania decyzji.

W ramach przygotowania do spotkania należy ustalić termin korzystny dla obu stron na minimum siedem dni wcześniej.

Każda ze stron powinna przemyśleć wcześniej co chciałaby w danym temacie zakomunikować aby spotkanie było konkretne. Trzymajmy się tematu, pogadanki towarzyskie można zorganizować innym razem. No i przede wszystkim niech obie strony rozmawiają używając rozsądnych argumentów, a ocena niech podlega mierzalnym kryteriom.

Najlepiej zacząć od neutralnych tematów tak aby rozluźnić atmosferę.

Następnie przejdźmy do celu spotkania, przekazując rzetelną ocenę pracy ocenianego. Pozwólmy pracownikowi na ustosunkowanie się do poziomu realizacji zadań i przekazanie swojej samooceny. Rolą pracodawcy będzie w tej części jedynie nakierowywanie ocenianego tak aby sam zrozumiał, które obszary wymagają poprawy. Ocena efektów pracy ma na celu omówienie rozbieżności między stanem obecnym i pożądanym. Nie zapomnijmy ukazać mocnych i słabych stron pracownika.

Najtrudniejszy moment następuje właśnie teraz. Czas na komentarz pracownika, którego pod żadnym pozorem nie można przerywać. Zachęćmy pracownika do wyrażenia swoich oczekiwań w stosunku do zakładu. Skupmy się na konkretach i ucinajmy wszelką dyskusję o zabarwieniu emocjonalnym podczas oceny efektów pracy.

Nakierujmy pracownika na to aby sam zaproponował działania korygujące. Wyznaczmy wspólnie nowe zadania, pamiętając o wyznaczeniu terminu realizacji. Czekamy na pytania ocenianego. To jest moment w którym możemy wyjaśnić wszelkie wątpliwości co do firmy. Zapiszmy podjęte ustalenia aby o nich nie zapomnieć i cóż… Czekajmy na efekty.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój, Wywiad

Jak efektywna komunikacja z zespołem wpływa na dobrostan psychiczny całej załogi? – wywiad z Pawłem Głowackim

Komunikacja, która buduje bezpieczeństwo – fundament zdrowego zespołu Współczesne zespoły funkcjonują w dynamicznym i często wymagającym środowisku, gdzie nieustanna zmiana, presja wyników i napięcia interpersonalne stają się codziennością. W takich warunkach jakość komunikacji nie jest już tylko kwestią sprawnej wymiany informacji – staje się kluczowym czynnikiem wpływającym na psychologiczne bezpieczeństwo, zaangażowanie i dobrostan pracowników. Umiejętność prowadzenia rozmów, zadawania pytań, słuchania…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Zarządzanie relacjami z klientem z wykorzystaniem systemu CRM w sieci handlowej – relacja ze szkolenia

Rola CRM w sieci handlowej w budowaniu przewagi rynkowej Współczesna sprzedaż detaliczna nie może funkcjonować skutecznie bez odpowiedniego wsparcia technologicznego. Jednym z kluczowych elementów, które wpływają na rozwój, lojalność klientów oraz wzrost sprzedaży, jest skuteczne zarządzanie relacjami z klientem. W dobie cyfrowej transformacji, systemy CRM w sieci handlowej stają się nieodzownym narzędziem codziennej pracy. Ich rola nie ogranicza się jedynie do gromadzenia danych, ale obejmuje całościowe…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Strategiczne zarządzanie handlem w sieci sklepów – relacja ze szkolenia

Zarządzanie handlem w sieci sklepów – klucz do przewagi konkurencyjnej Zarządzanie handlem to obecnie jeden z najważniejszych obszarów strategicznych dla firm działających w środowisku wielokanałowym. W realiach silnej konkurencji, rosnących oczekiwań konsumentów oraz dynamicznego rozwoju technologii, umiejętność skutecznego zarządzania handlem staje się kluczowa dla utrzymania rentowności, budowania wartości marki i efektywnej ekspansji. Sieci handlowe, niezależnie od skali działalności, muszą rozwijać kompetencje w zakresie…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.