Skuteczna rozmowa oceniająca

Ocena efektów pracy jest ważnym aspektem każdego dobrze prosperującego przedsiębiorstwa.

Korzyści płynące z dobrze przeprowadzonej oceny efektów pracy (rozmowy oceniającej) są niezmierzone i pozwalają na sprawną realizację celów firmy. Dziś skupimy się na tym, jak przeprowadzić tę rozmowę aby czerpać z niej same korzyści i uniknąć niepotrzebnych błędów.

Formuły rozmów są trzy, my skupimy się na zdecydowanie najbardziej skutecznej metodzie „problem solving”. Nacisk w niej stawiany jest na komunikację dwustronną, gdzie pracownik również jest wdrożony w tworzenie rozwiązań powstałych problemów. Szczególnie dobrze sprawdzi się ona w przedsiębiorstwach w których pracownicy współuczestniczą w procesie podejmowania decyzji.

W ramach przygotowania do spotkania należy ustalić termin korzystny dla obu stron na minimum siedem dni wcześniej.

Każda ze stron powinna przemyśleć wcześniej co chciałaby w danym temacie zakomunikować aby spotkanie było konkretne. Trzymajmy się tematu, pogadanki towarzyskie można zorganizować innym razem. No i przede wszystkim niech obie strony rozmawiają używając rozsądnych argumentów, a ocena niech podlega mierzalnym kryteriom.

Najlepiej zacząć od neutralnych tematów tak aby rozluźnić atmosferę.

Następnie przejdźmy do celu spotkania, przekazując rzetelną ocenę pracy ocenianego. Pozwólmy pracownikowi na ustosunkowanie się do poziomu realizacji zadań i przekazanie swojej samooceny. Rolą pracodawcy będzie w tej części jedynie nakierowywanie ocenianego tak aby sam zrozumiał, które obszary wymagają poprawy. Ocena efektów pracy ma na celu omówienie rozbieżności między stanem obecnym i pożądanym. Nie zapomnijmy ukazać mocnych i słabych stron pracownika.

Najtrudniejszy moment następuje właśnie teraz. Czas na komentarz pracownika, którego pod żadnym pozorem nie można przerywać. Zachęćmy pracownika do wyrażenia swoich oczekiwań w stosunku do zakładu. Skupmy się na konkretach i ucinajmy wszelką dyskusję o zabarwieniu emocjonalnym podczas oceny efektów pracy.

Nakierujmy pracownika na to aby sam zaproponował działania korygujące. Wyznaczmy wspólnie nowe zadania, pamiętając o wyznaczeniu terminu realizacji. Czekamy na pytania ocenianego. To jest moment w którym możemy wyjaśnić wszelkie wątpliwości co do firmy. Zapiszmy podjęte ustalenia aby o nich nie zapomnieć i cóż… Czekajmy na efekty.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak zarządzać czasem w biznesie? – praktyczny przewodnik

Dlaczego zarządzanie czasem w pracy to fundament sukcesu w biznesie? Współczesny biznes wymaga od nas coraz więcej: lepszych wyników, szybszych decyzji, większej elastyczności. W takim środowisku zarządzanie czasem w pracy staje się nie tyle przydatną umiejętnością, co podstawą efektywności i zdrowego funkcjonowania. Właściwe gospodarowanie czasem wpływa na wszystko: od jakości realizowanych projektów, przez poziom stresu, po rozwój kariery zawodowej. Jeśli chcesz osiągać ambitne cele,…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój, Wywiad

Jak wykorzystać potencjał social mediów w firmie ochroniarskiej? Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Social media w branży ochroniarskiej – szansa czy ryzyko? Social media w branży ochroniarskiej odgrywają dziś kluczową rolę w budowaniu wizerunku firmy – równie istotną, co skuteczność działań w terenie. Współczesny rynek usług ochrony wymaga nie tylko profesjonalizmu w realnym świecie, ale także przemyślanej obecności w przestrzeni online. Media społecznościowe stały się jednym z najważniejszych kanałów komunikacji, umożliwiając tworzenie wizerunku opartego na zaufaniu,…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Wyzwania marketingu cyfrowego w firmie transportowej – relacja ze szkolenia

Marketing cyfrowy w firmie transportowej – spojrzenie na komunikację online z nowej perspektywy Marketing cyfrowy to dziedzina, która z roku na rok zyskuje na znaczeniu. W dynamicznie rozwijającym się środowisku biznesowym obecność w przestrzeni internetowej to nie tylko nowoczesność – to fundament skutecznego zarządzania relacjami z klientem, przewagą konkurencyjną oraz sposobem na zwiększenie przychodów. Firmy transportowe, niezależnie od swojej wielkości, muszą zrozumieć, że marketing cyfrowy w firmie transportowej nie jest…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.