Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/klient.dhosting.pl/warto2019/wartoszkolic.pl/wp-content/themes/warto/app/Controllers/Blog/BlogController.php on line 39
Podstawowe zasady merchandisingu aptek - Warto Szkolić.pl | Szkolenia, Doradztwo, Merchandising

Podstawowe zasady merchandisingu aptek

Kiedy w 2012 r. w życie weszła ustawa zakazująca aptekom aktywnego promowania się, na wartości zyskał visual merchandising „farmaceutyczny”. Głównymi założeniami było oczywiście ustalenie potrzeb klientów, grup docelowych oraz właściwa ekspozycja, zgodna z trendami sezonowymi. O merchandisingu aptek pisaliśmy też tutaj.

Tuż po wejściu do apteki, uwaga klienta jest rozproszona. Specjaliści od merchandisingu twierdzą, że wraz ze zbliżaniem się klienta do kasy koncentracja rośnie. Odpowiadało by to modelowi strefy niebieskiej bądź zimnej przy wejściu oraz czerwonej lub gorącej przy kasie. Warto skorzystać z podstawowych zasad visual merchandisingu również w aptece, tym bardziej, że wg. statystyk aż 89% Polaków kupuje suplementy diety i leki bez recepty (OTC). Aby więc merchandising apteki spełniał swoją rolę, powinien opierać się na kilku podstawowych zasadach.

Witryny sezonowe i storytelling

Szczególnie ważnym asortymentem aptek są produkty sezonowe. Właściwa ekspozycja przyczynia się do wzrostu ich sprzedaży poprzez kupowanie kompulsywne. Ważne, by produkty sezonowe znajdowały się w miejscu widocznym dla klientów, np. w przeszklonych gablotach. Klienci czekający w kolejce powinni mieć łatwy dostęp do ekspozycji sezonowej. Dobrze, by akcentowane przedmioty były w promocji – powoduje to zdwojoną koncentrację klienta. Storytelling, natomiast, grupuje ekspozycje nie wg. grupy asortymentowej, ale użytkowej, np. latem może być to grupa produktów zapobiegających ekspozycji na słońce, na oparzenia i przyspieszająca opalanie.

Wyróżnianie bestsellerów i preparatów pierwszej potrzeby

Oczywiste, wydawało by się, rozwiązanie – niestety wciąż można spotkać apteki, które w strefach gorących umieszczają preparaty specjalistyczne, przeznaczone dla wąskiego grona odbiorców. W strefach czerwonych klient powinien znaleźć produkty pierwszej potrzeby, jak środki przeciwbólowe, topowe produkty sezonowe itp.

Multifacing

Jest to pojęcie oznaczające ekspozycję wielosztukową, w blokach. Analizy sprzedażowe pokazują, że akcentowanie konkretnego produktu w blokach skutecznie przykuwa uwagę klientów i ma znaczący wpływ na wzrost sprzedaży danego produktu. Multifacing odnosi taki sam skutek jak większość materiałów POSM.

Reguła prawej ręki, lewego oka i poziomu wzroku

Zgodnie z zasadami visual merchandisingu, klienci koncentrują swoją uwagę na ekspozycji z prawej strony. Dotyczy to wszystkich segmentów sprzedaży i warto pamiętać o tej zasadzie przy planowaniu gablot sezonowych. Natomiast w aptece, w której klient dokonuje zakupu przy okienku, przyjmuje się, że wybiera produkty od lewej strony, do prawej – tak, jak czyta się książkę. Korzystniej więc uwypuklać preparaty z lewej strony półki. Zasada ta powinna korelować z ostatnią, fundamentalną kwestią – produkty topowe umieszczamy na wysokości wzroku klientów.

Ustalenie grupy docelowej

Jest to istotne również ze względu na prawidłową zawartość ekspozycji gablot sezonowych. Przy sanatoriach sprzedaż leków dla osób starszych będzie znacznie wyższa, niż przy przychodniach dziecięcych. Jeżeli grupą docelową apteki stanowią osoby w podeszłym wieku, warto wyznaczyć w pomieszczeniu krzesła lub ławki. To także dobry punkt na materiały POSM, gabloty lub standy. Jeżeli, natomiast, apteka ma charakter „rodzinny”, doskonale sprawdzają się kąciki zabaw dla dzieci, z kredkami, naklejkami itp.
Odniesienie ogólnych zasad merchandisingu, jak odpowiednie oświetlenie, dbałość o kontrast ekspozycji (np. regały z kategoriami stałymi – ciemne litery, na jasnym tle), efekt obfitości na półkach czy eksponowanie produktów intensywnie reklamowanych, również ma pozytywny wpływ na wyniki sprzedaży.

Zapraszamy także do lektury artykułu o szkoleniach dla farmaceutów.

Przeczytaj również:

Blog, Wiedza i rozwój

Najlepsze szkolenia dla menadżerów, które rozwiną Twoje kompetencje

Rozwój menadżera – fundament skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej Rozwój menadżera to kluczowy element skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej organizacji. Obecnie dostępnych jest wiele specjalistycznych szkoleń, które pomagają menadżerom rozwijać ich umiejętności w zarządzaniu zespołem, efektywnej komunikacji i strategicznym myśleniu. Dobrze dobrane szkolenia dla menadżerów mogą pomóc w budowaniu silnych zespołów, zwiększaniu produktywności i wywieraniu pozytywnego wpływu na organizację. Poniżej…
dowiedz się więcej
Blog, Dofinansowania na usługi szkoleniowe

Dofinansowanie do szkoleń

Na rynku pracy szkolenia stają się coraz bardziej popularne. W dynamicznym świecie biznesu potrzebujemy wiedzy skondensowanej, profesjonalnej i praktycznej, którą od razu można wdrożyć w życie firmy czy marki własnej. Kluczem jest merytoryka przekazana przez najlepszych specjalistów odnoszących sukcesy w naszej branży. Ale czy wiesz, że w 2025 roku możesz zdobyć dofinansowanie do szkoleń dla siebie lub swoich pracowników? Dowiedz się, jak to zrobić! Jak uzyskać…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Prokrastynacja: Jak Przestać Odkładać Zadania na Później?

Jest godzina 17:00, a Ty nagle uświadamiasz sobie, że raport, który odkładałeś, jest do oddania jutro. Czas wziąć się w garść, prawda? Otwierasz laptopa… i sprawdzasz telefon. Może obejrzysz ulubiony kanał na YouTube? Właściwie, to najpierw powinieneś zrobić kolację. Brzmi znajomo? To klasyczny cykl prokrastynacji, który wszyscy kiedyś przeżyliśmy. Dlaczego jednak prokrastynujemy, skoro wiemy, że to nam szkodzi? Przyjrzyjmy się psychologicznym przyczynom…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.