Postanowienia noworoczne

Koniec starego i początek nowego roku, to dla wielu osób dobra okazja na podjęcie postanowień noworocznych i wyznaczenie konkretnych celów. Sytuację tą można przełożyć na grunt zawodowy, gdzie również wielu przedsiębiorców stawia na dobre początki, zaczynając od określenia priorytetów oraz planów biznesowych.

Często jednak zdarza się tak, że nie realizujemy celów, które sobie wcześniej założyliśmy. Jak więc planować, aby nasze założenia miały sens i możliwość ich wykonania? Otóż istnieje prosta koncepcja planowania, oparta na 5 krokach, którymi powinien się charakteryzować poprawnie sformułowany cel.

S.M.A.R.T.

Metoda S.M.A.R.T. oparta jest na zasadzie, że sformułowany cel powinien być:

Sprecyzowany – zawierający konkretny przekaz
Mierzalny – aby można było go zmierzyć, czyli liczbowo wyrazić jego realizację
Atrakcyjny – aby nie był nudny oraz wzbudzał ciekawość i chęć do działania
Realistyczny – aby był możliwy do osiągnięcia
Terminowy – aby był określony czasowo (wyznaczony czas osiągnięcia celu mobilizuje)
Przykład postanowienia noworocznego: od stycznia do kwietnia zacznę biegać 3 razy w tygodniu
po 0,5 godziny

Sprawdźmy teraz czy podany cel jest zgodny z regułą SMART:

S – czy jest sprecyzowany? – tak, bo precyzyjnie deklaruje, że chcemy biegać i poprawić swoją kondycję
M – czy jest mierzalny? – tak, gdyż ustaliliśmy, że będziemy biegać 3 razy w tygodniu po 0,5 godziny
A – czy jest atrakcyjny? – tak, ponieważ wolimy biegać, niż np. jeździć rowerem
R – czy jest realistyczny? – tak, bo bieganie 3 razy w tygodniu jest bardziej realne niż bieganie codziennie
T – czy jest terminowy? – tak, bo określiliśmy, że będziemy biegać od stycznia do kwietnia
Dzięki tej metodzie nie tylko łatwiej osiągamy wybrany cel, ale również mamy nad nim kontrolę. Można wyznaczyć sobie jakiś większy cel i rozbić go na mniejsze, po czym zacząć je realizować stosując zasadę S.M.A.R.T. Warto również wyznaczyć sobie tzw. kamienie milowe, po zdobyciu których będziemy w pełni usatysfakcjonowani i świadomi możliwości, jakie potrafimy osiągnąć.

Powinniśmy pamiętać o tym, że warto wyznaczać sobie różne cele nie tylko przy okazji noworocznych postanowień, ale także na co dzień, bądź na najbliższy czas. Regularne planowanie powinno nam „wejść w krew”, gdyż tylko dzięki niemu będziemy się rozwijać i osiągać zamierzone wyniki, bo jak ktoś kiedyś powiedział: „Cały świat usuwa się z drogi człowiekowi, który wie, dokąd zmierza”.

Przeczytaj również:

Wiedza i rozwój, Wywiad

Efektywna komunikacja lidera z zespołem w sieci sklepów spożywczych. Wywiad z Pawłem Głowackim

Dlaczego komunikacja lidera w sklepie ma kluczowe znaczenie? Skuteczna komunikacja lidera z zespołem to jedna z kluczowych kompetencji zarządczych w środowisku handlu detalicznego. W branży, gdzie codzienność jest szybka, zadania zmienne, a relacje intensywne – to właśnie sposób rozmowy, przekazu i reakcji lidera wpływa na atmosferę pracy, motywację zespołu i jakość obsługi klienta. Od tego, jak lider mówi, słucha i reaguje, zależy nie tylko sprawność operacyjna…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak współpracować w zespole i z klientami? – praktyczny przewodnik

Współpraca w zespole i z klientami – dlaczego warto rozwijać te umiejętności? Współczesne środowisko pracy wymaga nie tylko wiedzy merytorycznej, ale przede wszystkim umiejętności miękkich – a jedną z kluczowych jest współpraca. Niezależnie od branży, stanowiska czy rodzaju relacji zawodowych, współpraca w zespole oraz współpraca z klientami stanowią fundament efektywności i sukcesu. W zespole liczy się zdolność do porozumienia, dzielenia obowiązków i wspólnego rozwiązywania problemów. W kontaktach z klientami umiejętność…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Uwarunkowania prawne kabotaży w UE – relacja ze szkolenia dla firmy transportowej

Czym są uwarunkowania prawne kabotaży i dlaczego warto je znać W ostatnich latach temat przewozów kabotażowych zyskał ogromne znaczenie w kontekście swobody świadczenia usług transportowych w Unii Europejskiej. Uwarunkowania prawne kabotaży stanowią jeden z kluczowych elementów, który wpływa zarówno na konkurencyjność firm transportowych, jak i na ich zgodność z obowiązującym prawem. Ścisłe regulacje, zmieniające się przepisy oraz szczegółowe obowiązki przewoźników powodują, że znajomość tych…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.