Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/klient.dhosting.pl/warto2019/wartoszkolic.pl/wp-content/themes/warto/app/Controllers/Blog/BlogController.php on line 39
Przywództwo i zarządzanie – jak połączyć? - Warto Szkolić.pl | Szkolenia, Doradztwo, Merchandising

Przywództwo i zarządzanie – jak połączyć?

Jak połączyć przywództwo i zarządzanie? Wbrew obiegowej opinii to wcale nie jedno i to samo. Wiadomo, że kwestia zarządzania ludźmi to jedna z najtrudniejszych ról zawodowych – osoba, do której kompetencji należy właśnie zarządzanie powinna posiadać bardzo szerokie umiejętności komunikacyjne, być otwarta, empatyczna a jednocześnie … twarda. Jak to wszystko pogodzić ze sobą i jeszcze umieć uzyskać wymierne efekty?

Przywództwo w zarządzaniu

Przywódca pełni rolę kogoś więcej niż przełożonego – on wyznacza ścieżki rozwoju, inspiruje ludzi i potrafi ich przekonać do swojej wizji. Jest to osoba, która nie tylko wytycza cele i pilnuje ich osiągnięcia, bądź chwali za sukcesy i wyciąga konsekwencje w kwestii porażek. Przywódca to osoba, która cieszy się pełnym zaufaniem ludzi – ludzie podążają za nią/nim, dlatego, że są przekonani, że droga wytyczona przez przywódcę jest słuszna i ufają jego decyzjom. W biznesowym podejściu bycie przywódcą wymaga zbudowania olbrzymiego autorytetu i zdrowego podejścia do własnych kompetencji. Przywódca wie, że nie jest nieomylny ani też nie upiera się przy danym argumencie, jeżeli nie jest on trafiony.

Style zarządzania

Jeżeli chcielibyśmy przedstawić jedyny i prawdziwy podział stylów zarządzania oraz przywództwa, to niestety nie dalibyśmy rady. Na podstawie wielu lat eksperymentów poznawczych opracowano kilka takich podziałów. Dzisiaj skupimy się jednak na tym, który ma największe przełożenie na polski rynek pracy. Mamy tu na myśli model Leader Versatility Index autorstwa Boba Kaplana i Roberta Kaisera, wg którego wyróżniamy 4 główne style przywództwa:

  • strategiczne,
  • operacyjne,
  • angażujące,
  • forsujące.

Pierwsze dwa style polegają na odpowiednim ustawieniem priorytetów i zadań, kierując się odpowiednio długofalowymi celami bądź tymi, do realizowania „tu i teraz”. Kolejne dwa opisują relacje z pracownikami i to, w jaki sposób przebiega współpraca.

Przywódca a szef

Niestety, realia wyglądają tak, że w większości firm mamy dwie grupy – przełożonych i podwładnych – czyli mówiąc bardziej kolokwialnie, szefów i pracowników. Niestety, te dwie grupy niezbyt dobrze się ze sobą komunikują, co skutkuje spadkiem efektywności w pracy. Szefowie polskich firm niestety nadal stosują model przełożony-podwładny, opierający się na autokratycznym podejściu. Nie jest to oczywiście wyłącznie wina samych przedsiębiorców/menedżerów – pracownicy również utrzymują tę postawę, wychodząc z założenia, że słów szefa ani się „nie podważa”, ani się z nim nie dyskutuje.

Nawiązując do przedstawionego podziału, w wielu polskich firmach brakuje stylu angażującego, który pomógłby skutecznie włączyć pracowników w życie firmy, zachęcając ich do dołożenia swoich „trzech groszy” do rozwoju firmy.

Zarządzać ludźmi trzeba umieć

Wszyscy wiemy, że nie jest to bułka z masłem. Osoby zajmujące stanowiska kierownicze aby móc odpowiednio motywować pracowników powinny posiadać zarówno kompetencje, jak i predyspozycje w tym kierunku. Niestety w większości firm nadal brakuje właśnie „przywódców”. Mamy wielu szefów, menedżerów czy kierowników – traktujących pracę zadaniowo. Brakuje natomiast osób, które oprócz motywowania, inspirowałyby swoich podwładnych, wzbudzając w nich chęć do wykonywania obowiązków. Wiadomo, że lepiej pracuje ten, któremu „się chce”.

Docenianie ludzi w zarządzaniu

Wielu menadżerów doskonale wie, kiedy pracownik popełni jakiś błąd i nie ma problemu ze stosowną reakcją. Co dzieje się natomiast w przypadku, gdy ludzie doskonale sobie radzą, wychodzą z inicjatywą i starają się pracować jak najlepiej? W takiej sytuacji menedżerowie nie mówią zazwyczaj nic, uznając, że tak właśnie być powinno. Dobry lider natomiast powinien stosować także pochwały – nic tak nie motywuje ludzi jak nagrody za dobrze wykonaną pracę. Tutaj także kluczowe jest utrzymywanie odpowiedniego balansu między pozytywnymi i negatywnymi informacjami zwrotnymi dla naszego zespołu – bardzo łatwo jest przesadzić w jedną stronę. To jeden z największych problemów wynikających z pogodzenia przywództwa i zarządzania.

Zarządzanie angażujące

Wspomniane wcześniej style zarządzania są niejako wskazówką – idealny menadżer tak naprawdę stosuje je wszystkie. Ważne są tylko odpowiednie proporcje. Nie można skupić się wyłącznie na „byciu przywódcą”, gdyż długofalowy skutek może być negatywny. Zespół będzie miał dość nieustannych wyzwań, przestanie dawać z siebie 100%. Tak samo w przypadku działania czysto zadaniowego. Właśnie wypośrodkowanie tego wszystkiego daje nam gwarancję sukcesu. Co ciekawe, jakość zarządzania zespołem jest zupełnie inaczej postrzegana przez pracowników oraz przez osoby zarządzające. Nie są to drobne różnice – najczęściej mamy do czynienia z naprawdę dużymi rozbieżnościami. Pamiętajcie więc także o… pytaniu zespołu o zdanie. Oczywiście nie osobiście (nikt szefowi wprost nie powie „co go boli”), a za pomocą np. anonimowych ankiet czy kwestionariuszy. Ewaluacja nie tyczy się wyłącznie pracowników. Powinna ona w takim samym stopniu być wiążąca dla menadżerów czy zarządu firmy.

Złoty środek – jak połączyć przywództwo i zarządzanie

Zapewne nie odkryjemy tutaj koła na nowo, jednak raz jeszcze powtórzymy: należy analizować swoje działania, ćwiczyć oraz nieustannie podnosić swoje kompetencje. Wszyscy jesteśmy ludźmi i wszyscy popełniamy błędy – bez różnicy, jakie zajmujemy stanowisko, błędy będą się pojawiały. Jednak odpowiedzialny menedżer czy szef z każdego popełnionego błędu będzie wyciągał wnioski, starając się nie dopuścić do podobnych sytuacji w dalszej pracy. Nie chodzi o unikanie błędów czy zamiatanie ich po dywan. Należy się do nich przyznać i na ich podstawie wyciągnąć wnioski.

Wiadomo, że niemożliwym jest stać się idealnym liderem, polegając wyłącznie na własnych spostrzeżeniach. Niektóre wzorce zachowań są na tyle uniwersalne, że warto ich użyć. Należy też czerpać wiedzę od osób, których doświadczenie jest o wiele większe niż nasze, doradcówmentorów – może okazać się, że nie musimy sami popełnić danego błędu, aby się na nim czegokolwiek nauczyć. Tu z pomocą przychodzą nam wszelkiego rodzaju szkolenia z zakresu zarządzania ludźmi. Zapraszamy do skorzystania z naszej oferty oraz do kontaktu z nami – jesteśmy w stanie przygotować indywidualny program, dopasowany do zapotrzebowania Waszej firmy.

Odpowiadając na kluczowe pytanie tego artykułu, jak połączyć przywództwo i zarządzanie, odpowiemy: jest to zadanie trudne, ale możliwe do pogodzenia. Niezmiernie ważne jest, aby pamiętać, że niezbędny jest tu rozwój. Dbając o rozwijanie kompetencji naszych pracowników, nie możemy zapomnieć o podnoszeniu naszych własnych. Poszerzanie kompetencji i nabywanie nowych umiejętności jest „must-have”, zwłaszcza, że wymagając tego od swoich podwładnych, powinniśmy dawać im dobry przykład naszą osobą.

*źródło: https://rynekpracy.pl/artykuly/przywodztwo-forsujace-czy-angazujace-jak-zarzadzaja-polscy-menedzerowie

 

Przeczytaj również:

Blog, Wiedza i rozwój

Najlepsze szkolenia dla menadżerów, które rozwiną Twoje kompetencje

Rozwój menadżera – fundament skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej Rozwój menadżera to kluczowy element skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej organizacji. Obecnie dostępnych jest wiele specjalistycznych szkoleń, które pomagają menadżerom rozwijać ich umiejętności w zarządzaniu zespołem, efektywnej komunikacji i strategicznym myśleniu. Dobrze dobrane szkolenia dla menadżerów mogą pomóc w budowaniu silnych zespołów, zwiększaniu produktywności i wywieraniu pozytywnego wpływu na organizację. Poniżej…
dowiedz się więcej
Blog, Dofinansowania na usługi szkoleniowe

Dofinansowanie do szkoleń

Na rynku pracy szkolenia stają się coraz bardziej popularne. W dynamicznym świecie biznesu potrzebujemy wiedzy skondensowanej, profesjonalnej i praktycznej, którą od razu można wdrożyć w życie firmy czy marki własnej. Kluczem jest merytoryka przekazana przez najlepszych specjalistów odnoszących sukcesy w naszej branży. Ale czy wiesz, że w 2025 roku możesz zdobyć dofinansowanie do szkoleń dla siebie lub swoich pracowników? Dowiedz się, jak to zrobić! Jak uzyskać…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Prokrastynacja: Jak Przestać Odkładać Zadania na Później?

Jest godzina 17:00, a Ty nagle uświadamiasz sobie, że raport, który odkładałeś, jest do oddania jutro. Czas wziąć się w garść, prawda? Otwierasz laptopa… i sprawdzasz telefon. Może obejrzysz ulubiony kanał na YouTube? Właściwie, to najpierw powinieneś zrobić kolację. Brzmi znajomo? To klasyczny cykl prokrastynacji, który wszyscy kiedyś przeżyliśmy. Dlaczego jednak prokrastynujemy, skoro wiemy, że to nam szkodzi? Przyjrzyjmy się psychologicznym przyczynom…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.