Różnorodność pokoleniowa we współczesnych firmach. Co powinien o niej wiedzieć przedsiębiorca?

Różnorodność pokoleniowa we współczesnych firmach. Co powinien o niej wiedzieć przedsiębiorca?

Zatrudnianie pracowników w różnym wieku jest jednym z najczęściej podnoszonych tematów związanych z procesami HR-owymi. Obecnie nawet dekada dzieląca osoby współpracujące na polu zawodowym robi dużą różnicę w podejściu do pracy.

Co można zrobić w obliczu tak dużego wyzwania? Budować zespoły złożone z osób w podobnym wieku i liczyć na to, że sprawdzą się w każdej sytuacji? Dowiedz się, jak otworzyć się na różnorodność pokoleniową i odkryć jej potencjał.

Czym charakteryzują się przedstawiciele różnych pokoleń jako pracownicy?

Zmiana ustroju w Polsce, rozwój technologiczny oraz przeobrażenia społeczne sprawiły, że kolejne pokolenia mocno się od siebie różnią. To z kolei ma duży wpływ na podejście do pracy. Jako menadżer możesz zauważyć, że stanowi to dla firmy wyzwanie, a czasami utrudnia zbudowanie zgranego zespołu. Dlatego warto znać specyfikę poszczególnych pokoleń i dopasować do ich potrzeb politykę HR w organizacji.

W firmach obecnie stykają się już trzy różne generacje. Najstarsi pracownicy to tzw. pokolenie baby boomers. Kolejna grupa to dorastające w czasach transformacji pokolenie X. Młodsza generacja, czyli osoby urodzone w latach 90. określana jest jako Y. Tymczasem na rynek wchodzi już najmłodsza grupa, która także znacznie różni się od poprzednich, czyli generacja Z. Jak funkcjonują różne pokolenia w pracy? Co powinieneś o nich wiedzieć, aby wykorzystać ich potencjał?

Boomersi na rynku pracy

Osoby należące do tej generacji urodziły się po II wojnie światowej. Jest to głównie pokolenie wyżu demograficznego, który trwał mniej więcej do 1956 roku. Specyfika czasów, gdy urodzone wówczas osoby wchodziły na rynek pracy, spowodowała, że są to zazwyczaj lojalni pracownicy. Akceptują oni zawodową hierarchię i dobrze czują się w sformalizowanych strukturach. Jednocześnie są to ludzie, którzy często mają trudności w dostosowaniu się do zmian. Czasami młodsza kadra zarządzająca nie ma u nich autorytetu.

W Twojej firmie pracownicy należący do tego pokolenia mogą wprowadzić potrzebną równowagę. Boomersi pomogą Ci w utrzymaniu stałego zespołu i ograniczą braki kadrowe.

Pokolenie X na rynku pracy

Do tej generacji należą osoby urodzone w czasach PRL-u. Oczekują od pracodawcy jasnych zasad współpracy i chcą dobrze zarabiać. Osoby z tego pokolenia chętnie przejmują inicjatywę oraz dzielą się swoją wiedzą z młodszymi. Mają też aspiracje, aby awansować i rozwijać karierę. Pokoleniu X brakuje czasem elastyczności i otwartości na zmiany.

Zatrudniając osoby należące do tej generacji, możesz znaleźć świetnych fachowców. To właściwi kandydaci na liderów lub przełożonych. Pracownicy z pokolenia X dobrze sprawdzą się także jako osoby koordynujące złożone procesy i planujące pracę innych członków zespołu.

Millenialsi na rynku pracy

Generacja Y, czyli millenialsi, to osoby urodzone w latach 1980–2000. Jako pracownicy wykazują się optymizmem, kreatywnością i dużą otwartością. Kariera zawodowa jest dla nich ważna, ale chcą pogodzić ją z życiem rodzinnym. Często są to osoby, które chętnie się przeprowadzają i nie planują związać się na dłużej z jednym pracodawcą. Wolą też działać zadaniowo, oczekują więc od pracodawcy dużej elastyczności.

Millenialsi w pracy najlepiej sprawdzają się przy wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań. Jeśli zdecydujesz się na ich zatrudnienie, dużo łatwiej będzie Ci przeprowadzić poważne zmiany w biznesie.

Młody pracownik i doświadczony specjalista. Czy można stworzyć z nich zespół?

Różne pokolenia w pracy to wyzwanie zarówno dla pracodawcy, jak i samych zatrudnionych. Starcie odmiennych światopoglądów i spojrzeń na rozwój kariery może być źródłem konfliktów. Dlatego rola współczesnego menadżera polega też na godzeniu różnych oczekiwań i umiejętnym budowaniu zespołu.

Część osób odpowiedzialnych za zarządzanie obawia się tego, czy w jednym dziale można zatrudnić zarówno doświadczonego przedstawiciela baby boomer, jak i sporo od niego młodszego millenialsa. Warto w tym układzie dostrzec potencjał, zamiast zakładać, że pojawią się trudności. Może Ci w tym pomóc dobre poznanie talentów Twoich pracowników oraz właściwe rozdzielenie zadań. 

Dobrą praktyką jest także regularne rozmawianie z zespołem, zarówno podczas spotkań indywidualnych, jak i grupowych. Takie bieżące monitorowanie sytuacji pozwala na ocenę tego, czy wprowadzony system pracy działa poprawnie. Daje Ci też możliwość szybkiego podejmowania decyzji i ewentualnej modyfikacji procesów.

Jak zarządzać wielopokoleniowym zespołem pracowników?

Od współczesnych liderów współpracujących z osobami w bardzo różnym wieku oczekuje się przede wszystkim dużej otwartości. Jest ona potrzebna do tego, aby zbudować komunikację opartą na równości, szacunku oraz wsparciu dla potencjału poszczególnych specjalistów. Dlatego jako menadżer możesz potrzebować pomocy w poprawnym identyfikowaniu potrzeb pracowników

Szkolenie z zarządzania w zespołach wielopokoleniowych pozwoli Ci lepiej zrozumieć, czym różnią się między sobą przedstawiciele poszczególnych generacji. To pierwszy krok do tego, aby przygotować się do rekrutacji i późniejszego wdrożenia w wykonywanie powierzonych obowiązków. To także szansa na rozwój całej organizacji.

Firmy otwarte na przedstawicieli różnych pokoleń mają mniejsze trudności z zapełnieniem wakatów na kluczowych stanowiskach. Często lepiej radzą sobie też z wdrożeniem wszelkich zmian i innowacji. Pracownicy doceniają za to wizerunek pracodawcy na rynku oraz to, że promuje on równościowe podejście. Międzypokoleniowe środowisko pracy ma zatem wiele zalet. Warto wykorzystać tę możliwość i potraktować ją jako element budowania nowoczesnej firmy.

Paulina Michalska

Brand Manager, odpowiedzialna za rozwój marki, pozyskiwanie klientów i strategię komunikacji. Skutecznie buduje wizerunek firmy, tworzy angażujące treści SEO i dba o spójność przekazu we wszystkich kanałach. Dzięki przemyślanym działaniom znacząco zwiększyła sprzedaż oraz...

dowiedz się więcej

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak współpracować w zespole i z klientami? – praktyczny przewodnik

Współpraca w zespole i z klientami – dlaczego warto rozwijać te umiejętności? Współczesne środowisko pracy wymaga nie tylko wiedzy merytorycznej, ale przede wszystkim umiejętności miękkich – a jedną z kluczowych jest współpraca. Niezależnie od branży, stanowiska czy rodzaju relacji zawodowych, współpraca w zespole oraz współpraca z klientami stanowią fundament efektywności i sukcesu. W zespole liczy się zdolność do porozumienia, dzielenia obowiązków i wspólnego rozwiązywania problemów. W kontaktach z klientami umiejętność…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Uwarunkowania prawne kabotaży w UE – relacja ze szkolenia dla firmy transportowej

Czym są uwarunkowania prawne kabotaży i dlaczego warto je znać W ostatnich latach temat przewozów kabotażowych zyskał ogromne znaczenie w kontekście swobody świadczenia usług transportowych w Unii Europejskiej. Uwarunkowania prawne kabotaży stanowią jeden z kluczowych elementów, który wpływa zarówno na konkurencyjność firm transportowych, jak i na ich zgodność z obowiązującym prawem. Ścisłe regulacje, zmieniające się przepisy oraz szczegółowe obowiązki przewoźników powodują, że znajomość tych…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia

Rozmowy menadżerskie w biurze finansowym – jak skutecznie zarządzać przez komunikację?

Rola rozmów menadżerskich w biurze finansowym Rozmowy menadżerskie w biurze finansowym to nie tylko narzędzie zarządzania, ale przede wszystkim klucz do budowania zaufania wśród podwładnych, efektywnej współpracy i realizacji celów biznesowych. W dynamicznym środowisku finansowym, gdzie codziennością są liczby, wyniki i cele operacyjne, rozmowy menadżerskie stają się przestrzenią do wymiany informacji, rozwijania pracowników oraz szybkiego reagowania na zmiany. To właśnie poprzez rozmowy menedżerowie mogą skutecznie…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.