Ścieżki komunikacyjne w sklepie – o co w tym chodzi?

Stworzenie „torów” ze sklepowych półek nigdy nie jest dziełem przypadku. Denerwowało Cię kiedykolwiek, że wchodząc do drogerii musiałeś przejść cały sklep, by dostać się do kasy, nawet, jeśli Twój produkt znajdował się tuż przy wejściu? To częsta praktyka. A czy przy okazji tej długiej ścieżki nie wziąłeś jeszcze czegoś ze sklepowej półki?

Właśnie tak projektowane są ścieżki konsumenckie. Mają nakłonić klienta do jak najdłuższego pozostania w sklepie i do kupienia jak największej liczby produktów. Jak zatem wyglądają etapy ich projektowania?

Podążając ścieżkami klienta

Samo projektowanie ścieżek konsumenckich ma za zadanie stworzenie u klienta wrażenia, że to wybiera co kupi, podczas gdy właściwie od samego wejścia do sklepu jest kuszony zupełnie innymi produktami niż te, po które się udał pierwotnie. Dlaczego jest to skuteczne? Trafność tego typu przedsięwzięć wynika przede wszystkim z umiejętności prawidłowego zaprojektowania ścieżek konsumenckich w taki sposób, by spełniały one swoją podstawową rolę, a mianowicie prezentowały odpowiedni asortyment w odpowiednim miejscu. To tylko tyle i aż tyle, bo wymaga pogłębionej znajomości psychologii zakupów.

Przykładowe etapy projektowanych ścieżek

Jak to wygląda w praktyce? Nie bez znaczenia jest chociażby fakt, że produkty pierwszej potrzeby, po które wchodzimy do sklepu najczęściej (np. pieczywo, wędliny, sery, napoje), ustawione są w takim miejscu sklepu, by klient podążając do nich musiał minąć wiele regałów – w tym czasie może sobie przypomnieć o kolejnym zakupie lub kupić coś pod wpływem impulsu. Jeśli już o impulsywnym kupowaniu mowa – tego typu produkty zawsze znajdują się przy kasach, gdzie klient, stojąc w kolejce, ma czas zapoznać się z cukierkami, gumami do żucia czy batonikami. A nuż nabierze na nie ochotę i włoży do koszyka…

Celowe jest również rozmieszczenie produktów komplementarnych wokół tych, które kupowane są najczęściej. Koło pieczywa zawsze są wędliny i nabiał, nieopodal makaronów powinny być przyprawy, a koło słodyczy – alkohole. Takich połączeń jest rzecz jasna więcej – projektując ścieżki konsumenckie warto je wykorzystać i „poprowadzić” klienta po kolejnych pułkach uzupełniających jego zakupy.

Szkolenie szansą na zwiększenie obrotów

Wbrew obiegowej opinii ze szkoleń merchandisingowych mogą korzystać zarówno duże supermarkety, jak i mniejsze sklepy osiedlowe. Wszędzie tam jest możliwość ulepszenia ekspozycji towaru i wytyczenia nowych ścieżek, wszędzie też zachodzi potrzeba szkoleń pracowniczych. W końcu to nasz personel odpowiada za codzienny wygląd tychże ścieżek i to od niego zleży czy klient jednak skusi się pójść wytyczoną przez nas drogą czy jednak pomknie wprost do kasy. O ścieżkach komunikacyjnych pisaliśmy też tutaj.

Przeczytaj również:

Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Budowanie zespołu pracowników na uczelni wyższej – relacja ze szkolenia

Budowanie zespołu pracowników na uczelni wyższej to zadanie wymagające przemyślanej strategii i zaangażowania na wielu poziomach organizacji. Proces ten jest kluczowy dla zapewnienia wysokiej jakości nauczania, badań naukowych oraz efektywnego zarządzania i administracji. W erze globalizacji i ciągłych zmian technologicznych, uczelnie stają przed wyzwaniem nie tylko przyciągnięcia, ale i utrzymania wykwalifikowanych specjalistów, którzy będą w stanie przyczynić się do rozwoju instytucji i jej misji. Efektywne budowanie…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Skuteczny kierownik w obsłudze technicznej nieruchomości - relacja ze szkolenia

Skuteczny kierownik w obsłudze technicznej nieruchomości to postać kluczowa dla sprawnego funkcjonowania każdej nieruchomości, niezależnie od jej przeznaczenia. To właśnie od jego umiejętności zarządczych, kompetencji technicznych i zdolności do efektywnego komunikowania się z zespołem oraz klientami zależy bezpieczeństwo, stan techniczny oraz wartość rynkowa obiektu. Dlatego też rola ta wymaga ciągłego rozwoju i doskonalenia swoich umiejętności, aby sprostać dynamicznie zmieniającym się wyzwaniom rynku nieruchomości. W…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie i współpraca w salonie samochodowym – relacja ze szkolenia

W dzisiejszym, dynamicznie zmieniającym się świecie motoryzacji, kluczowym elementem sukcesu każdego salonu samochodowego jest nie tylko znajomość najnowszych trendów i technologii, ale także skuteczne zarządzanie oraz budowanie zespołu zdolnego do wyjątkowej współpracy. W odpowiedzi na te potrzeby, zostaliśmy wybrani, aby zorganizować szkolenie skierowane do menedżerów i pracowników jednego ze znanych w Polsce salonów samochodowych. Szkolenie miało na celu nie tylko rozwój umiejętności zarządczych, ale również wzmocnienie…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.