Sprawdzamy partnerów dla dla jednej ze spółek Rynku Hurtowego – dzisiaj audyt sklepu prawie idealnego!

W 2017 roku przeprowadzaliśmy dla rynku hurtowego dla jednej ze spółek Rynku Hurtowego, audyty dziewięciu sklepów, z którymi firma chciałaby nawiązać współpracę. Dzisiaj oceniamy szósty sklep z kolei. Więcej informacji o konstrukcji i założeniach audytu znajdziecie Państwo w pierwszym artykule z cyklu, czyli tutaj.

Ocena sklepu

(+) Dział kas – super, super i jeszcze raz super! Za wygląd działu kas przyznajemy maksymalną liczbę punktów.
(+) Asortyment – bardzo szeroki, podtytuł sklepu „owoce i warzywa świata” dobrze oddaje bogatą zawartość półek sklepowych.
(+) Duże okna zapewniająca dobry dopływ światła dziennego  – w sklepie z produktami spożywczymi odpowiednie oświetlenie to ważna sprawa – dzięki niemu potęgujemy wrażenie świeżości naszych produktów i nie pozostawiamy wątpliwości, że są one przechowywane w higienicznych warunkach.
(-) Czystość, schludność sklepu – minus za pajęczynę pełną owadów i brudną, uszkodzoną podłogę.

Ocena właściciela

(+) Właściciel osobiście jeździ po towar, dzięki czemu zapewniona jest najwyższa jakość produktów.
(+) Dostawy realizowane są codziennie.

Porównanie z konkurencją

Sklep poddany audytowi posiada w swoim najbliższym otoczeniu kilka konkurencyjnych punktów sprzedaży (trzy sklepy w odległości do dwustu metrów). Największym rywalem jest wielkopowierzchniowa Biedronka, pomimo ponad kilometrowego oddalenia. Sklep jednak z konkurencją radzi sobie bardzo dobrze, stawiając na świeżość i posiadając największy asortyment produktów. 

Co trzeba naprawić?

1. Dodać ceny do produktów i zastosować profesjonalne cenówki – wiele towarów nie posiada oznaczeń cenowych, a te które je mają wyglądają nieestetycznie i nieprofesjonalnie. Zalecamy użycie cenówek drukowanych, włożonych w trwałą, plastikową listwę.

2. Umieścić wszystkie produkty w estetycznych pojemnikach.3. Poprawić jakość obsługi w sklepie, w szczególności poprzez szkolenie z zakresu merchandisingu i obsługi, a także poprzez wprowadzenie SOK – Standardu Obsługi Klienta. Poprawa konieczna zarówno na dziale owocowo-warzywnym, jak i przy kasie – w obu przypadkach pracownicy uzyskali jedynie 40% maksymalnej oceny.

Co dokładnie trzeba poprawić w ramach obsługi klienta? Lista podsumowująca poniżej:

  • Powitanie i pożegnanie klientów.
  • Używanie zwrotów grzecznościowych podczas kontaktu z klientem (prosze, dziękuję) oraz uśmiech na twarzy – demonstrowanie życzliwego nastawienia do obsługiwanej osoby.
  • Wprowadzenie jednolitych strojów firmowych dla pracowników sklepu (obecnie odzież własna, która obniża wrażenie schludności i profesjonalizmu firmy).
  • Merchandising: zawsze zadać pytanie: “Podać coś jeszcze?”, zachęcające do dalszych zakupów.

4. Audytorzy firmy “Warto Szkolić” rekomendują również wzmocnienie działań marketingowych, które obecnie znaczącą odstają od tych realizowanych przez konkurencję. Mocniejszy nacisk na marketing jest również konieczny ze względu na fakt wysokich cen w sklepie.

Co trzeba naprawić? Rekomendacje

Poddany audytowi sklep jest bardzo dobrze prowadzony i nie wymaga dużych inwestycji ze strony spółki. Konieczne wydatki związane są głównie z działaniami marketingowymi: dostarczenie reklamówek i toreb z logiem spółki. Dodatkowo potrzebna jest wymiana cenówek towarów w całym sklepie na trwalsze i estetyczniejsze.

Konieczne będzie również przeszkolenie pracowników sklepu z zakresu merchandisingu i obsługi klienta – widać wyraźne braki w wiedzy w tym zakresie.

Opinia ekspertów

Na podstawie przeprowadzonego audytu stwierdzamy, że sklep ma duży potencjał do nawiązania udanej współpracy partnerskiej. Biorąc np. pod uwagę wielkość asortymentu, na 42 podstawowe produkty owocowo-warzywne zawarte w naszej liście audytowej, w sprzedaży było ich aż 41, co w porównaniu z innymi sklepami poddanymi badaniu stanowi bardzo dobry wynik. Ta sama opinia dotyczy jakości towaru –  był świeży i nieuszkodzony, a należy zauważyć, że owoce i warzywa to towar wyjątkowo delikatny, wrażliwy na uszkodzenia i krótko zachowujący pierwotną jakość. Fakt ten świadczy o wyjątkowej dbałości o produkt właściciela sklepu.

Decyzja o rozpoczęciu współpracy powinna jednak zostać wstrzymana  do czasu wdrożenia rekomendowanych przez nas działań, a w szczególności rozszerzenia działań marketingowych sklepu oraz poprawy jakości obsługi klienta.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Onboarding na produkcji – jak wdrożyć do pracy nowe osoby?

Onboarding na produkcji – jak wdrożyć do pracy nowe osoby? Pracownicy fizyczni, wykonujący swoje obowiązki w różnego typu zakładach przemysłowych czy magazynach, powinni zostać odpowiednio przeszkoleni do wykonywania przydzielonych im zadań. Mimo że wdrożenie ma tutaj nieco inny charakter niż w przypadku osób pracujących w biurach, to nadal należy zapewnić załodze odpowiednie wsparcie. Jest ono szczególnie ważne w pierwszych miesiącach zatrudnienia. Dobre…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Jak rozpoznać potrzeby szkoleniowe swoich pracowników?

Jak rozpoznać potrzeby szkoleniowe swoich pracowników? Niezależnie od branży, w jakiej działa firma, ważne jest, aby osoby w niej zatrudnione były na bieżąco przygotowywane do pełnienia swoich obowiązków. To już standard, że poświęca się sporo czasu na szkolenia wdrożeniowe. Jednak równie ważną kwestią jest późniejszy rozwój kompetencji. Sprawia on, że można łatwiej delegować zadania poszczególnym osobom, a także usprawnia przeprowadzanie rekrutacji wewnętrznych.…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Szkolenia dla pracowników restauracji – jakie wybrać?

Szkolenia dla pracowników restauracji – jakie wybrać? Szkolenia dla pracowników restauracji, stanowią klucz do jej sukcesu, dlaczego? Restauracja to miejsce, z którego codziennie korzysta bardzo duża liczba osób. To tutaj ludzie jedzą posiłki, organizują spotkania, imprezy rodzinne, a także relaksują się. Restauracja daje ludziom poczucie pewnego rodzaju luksusu. Dzieje się tak, ponieważ nie trzeba gotować, by zjeść smaczny posiłek. Co więcej,…
dowiedz się więcej