Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać?

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać?

Gastronomia wymaga ciągłej nauki i systematycznej pracy. Nic nie daje bowiem tak dobrych rezultatów, jak praktyka pod czujnym okiem ekspertów. Dzięki dobrym szkoleniom można nie tylko poprawić standard restauracji, ale również jakość własnej pracy w kuchni. Warto pamiętać, że kursy dla gastronomii dotyczą także obsługi oraz zarządzania finansami. Wszystkie te aspekty mają wpływ na zyski, które generuje restauracja. W tym artykule przedstawiamy Ci najważniejsze informacje na temat szkoleń i kryteriów ich doboru.

Kursy dla kucharzy — jakie korzyści płyną z regularnych szkoleń?

Szkolenia przynoszą spore korzyści nie tylko kucharzom. Ich rozwój zawodowy łączy się bowiem z podniesieniem standardu (i zysków) całego lokalu. Kursy to również doskonała okazja do nabycia i podwyższenia kwalifikacji między innymi w następujących obszarach:

  • obliczanie food cost (stosunek kosztu składników potrawy do przychodów, które wygenerują one przy sprzedaży),
  • powtarzalność (potrawy zawsze powinny być przyrządzane zgodnie z recepturą),
  • jakość obsługi klienta,
  • zarządzanie całym przedsiębiorstwem,
  • planowanie rozwoju działalności.

Żeby nauczyć się fachu, czyli pracy w kuchni konieczne jest systematyczne praktykowanie. Czasy PRL zahamowały rozwój tej profesji w naszym kraju, a także skutecznie zablokowały kuchnie regionalne. Dziś jednak można uczyć się od ludzi, którzy są mentorami w danych regionach. W niektórych przypadkach kucharze, którzy prowadzą warsztaty kulinarne, cieszą się uznaniem na terenie całej Polski. Przykładem może być trener gastronomii Krzysztof Szulborski. Firma Warto Szkolić zrobiła z Panem Krzysztofem kilkadziesiąt szkoleń w ciągu wielu lat. Niektóre z nich były dedykowane tematycznie. Bez względu jednak na charakter szkolenia dla kucharzy ekspert zawsze podchodzi do nich z pełnym zaangażowaniem. Zapraszamy zatem do skorzystania z naszej oferty!

Szkolenia sposobem na rutynę w lokalu

Za sprawą szkoleń gastronomicznych kucharze nie wpadają również w rutynę. Podobnie dzieje się z personelem odpowiedzialnym za obsługę gości, a także z menedżerami oraz właścicielem lokalu. Często bowiem zdarza się, że po upływie wielu lat w danej profesji ludzie tracą zapał. Warsztaty kulinarne pod okiem mentora to okazja do świeżego spojrzenia na profesję, a także miejsce pracy. Nierzadko zatem uczestniczą w nich nie tylko pracownicy kuchni oraz obsługa, ale także dyrektorzy. Często chcą oni poznać filozofię tworzenia dań — na przykład kuchni regionalnej.

Szkolenia gastronomiczne — kogo powinno się najczęściej szkolić?

Nie tylko kadra menedżerska powinna brać udział w szkoleniach. Bardzo ważny jest również udział kucharzy, a także personelu średniego. Często na szkolenia z gotowania decydują się także właściciele lokalów. O finalnej jakości potraw decyduje bowiem każdy pracownik w restauracji. Takie zaangażowanie całego zespołu pozytywnie wpływa również na atmosferę, która panuje w miejscu pracy. Personel widząc, że w poprawę standardu osobiście angażuje się właściciel, czuje, że wszyscy są zgranym zespołem.

Czy dzięki regularnym kursom na kucharza restauracje zarabiają więcej?

Zdecydowanie tak! Gastronomia zdaniem eksperta Krzysztofa Szulborskiego jest „chodzącym Excelem”. Ogromne znaczenie ma bowiem zarówno food cost (nieco inny dla restauracji i hoteli), jak i regularne remanenty oraz wartość produktów dostępnych w magazynach. Konieczne jest zatem prowadzenie raportów w Excel’u lub innym programie o podobnej funkcji. Dzięki takim działaniom możliwe jest obliczenie ceny, którą powinna mieć potrawa. Warsztaty z prowadzenia gastronomii pozwalają wdrożyć optymalne finansowo rozwiązania.

Szkolenia gastronomiczne a wizerunek restauracji

Szkolenia mają kolosalny wpływ na wizerunek działalności. Dzieje się tak za sprawą na przykład receptur, które można wprowadzić do punktu gastronomicznego. W wielu miejscach, które funkcjonują na terenie naszego kraju, nie ma bowiem żadnych receptur. To błąd, gdyż to właśnie one decydują o powtarzalności smaku i wyglądu dań na przestrzeni dłuższego czasu. Receptury pozwalają także zachować jednakowość potraw w kilku punktach, które należą do tej samej firmy. Dla przykładu sieć McDonald’s na całym świecie znana jest z tego, że w każdym lokalu jej potrawy smakują i wyglądają identycznie. Dzięki kursom prowadzonym przez uznanych trenerów lokale stają się znane z systematyczności.

Szkolenia gastronomiczne – czym się kierować podczas wyboru ?

W Internecie jest mnóstwo firm, które przekonują, że przeprowadzają fachowe szkolenia dla gastronomii. Twierdzą, że mogą również pozyskać na nie środki. Nie zawsze jednak te działalności są uczciwe. Dobrym rozwiązaniem jest zatem prześwietlenie ich w Krajowym Rejestrze Sądowym. Można tam błyskawicznie uzyskać najważniejsze informacje na temat sytuacji finansowej przedsiębiorstw. Ich rentowność świadczy przecież o profesjonalnym zarządzaniu.

Dobrze również zweryfikować, kim jest trener oraz jakie są jego dokonania zawodowe. Wbrew pozorom liczą się nie tylko wiedza i umiejętności kucharzy, którzy szkolą. Spore znaczenie ma także sposób przekazywania tych zasobów. Warto przyjrzeć się wyróżnieniom, wygranym mistrzostwom oraz olimpiadom kulinarnym. Wszelkie zdobyte tytuły świadczą bowiem o odpowiednim przygotowaniu fachowca, który prowadzi warsztaty. Dobrym pomysłem może być także zadzwonienie do firmy, która skorzystała ze szkoleń gastronomicznych konkretnego usługodawcy.

Bardzo ważne jest również odpowiedzenie na pytanie, czego Twój zespół chce się nauczyć w trakcie warsztatów. Czego oczekujesz od szkolenia? Możliwe jest na przykład podniesienie kwalifikacji z zakresu: zakąsek bankietowych, zakąsek gorących, dań ciepłych. Być może wolisz skupić się na kuchni regionalnej? Po skontaktowaniu się z trenerem powinieneś otrzymać program szkolenia.

Szkolenia dla kucharzy — podsumowanie

Szkolenia dla kucharzy niosą ze sobą wiele korzyści zarówno dla pracowników, jak i właścicieli lokali gastronomicznych. Tym bardziej że w Polsce dostępne są fundusze unijne, które pozwalają firmom się rozwijać. Trenerzy i jednocześnie utytułowani kucharze oferują programy szkoleniowe, które dają możliwość udoskonalenia swoich umiejętności. W restauracjach, które się szkolą, dzięki warsztatom pojawiają się wysokiej klasy receptury. W związku z tym lokale te gwarantują powtarzalność potraw. Podnosi się również poziom walorów smakowych oraz estetycznych. W trakcie warsztatów udoskonalić można także zarządzanie gastronomią. Kluczem do sukcesu zawsze jest skorzystanie z oferty szkoleniowej odpowiedniego usługodawcy. Takiego, który współpracuje z prawdziwymi mentorami gastronomii i cieszy się nieposzlakowaną opinią.

Artykuł powstał w oparciu o rozmowę z trenerem Krzysztofem Szulborskim.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Wiedza i rozwój

Komunikacja z klientem - jak rozmawiać przez telefon, by przynosić zyski dla firmy?

Komunikacja z klientem – jak rozmawiać przez telefon, by przynosić zyski dla firmy? Od przebiegu rozmowy z potencjalnym klientem zależy, czy uda się doprowadzić do jego pozyskania. Odpowiednia komunikacja to również wizytówka działalności. Przekonaj się, jak rozmawiać, aby przynieść zyski swojej firmie. Dowiedz się również, czego się wystrzegać. Szkolenie z komunikacji pozwala podnieść swoje kompetencje także w sytuacjach, gdy rozmówca początkowo jest sceptycznie nastawiony.…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać?

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać? Gastronomia wymaga ciągłej nauki i systematycznej pracy. Nic nie daje bowiem tak dobrych rezultatów, jak praktyka pod czujnym okiem ekspertów. Dzięki dobrym szkoleniom można nie tylko poprawić standard restauracji, ale również jakość własnej pracy w kuchni. Warto pamiętać, że kursy dla gastronomii dotyczą także obsługi oraz zarządzania finansami. Wszystkie te aspekty mają wpływ na zyski, które generuje restauracja. W tym…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia dofinansowane

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy Świat sprzedaży marketingu dynamicznie się zmienia. Klienci przed podjęciem kontaktu z firmą wyszukują informacji na temat przedsiębiorstwa, usług czy produktów w Internecie. Marketing cyfrowy jest działaniem, które pomaga nam w pozyskaniu klientów, bez większego działania z naszej strony. To dlatego ważne jest, by np. strona internetowa zbudowana była szczegółowo, profesjonalnie, a zarazem atrakcyjnie. Szkolenie…
dowiedz się więcej