Visual merchendising, czyli nauka o prawidłowej aranżacji sklepu

Żyjemy obecnie w czasach gdy to, co widzimy, cenimy znacznie wyżej niż słowa, a na pobudki wzrokowe reagujemy natychmiastowo, sugerując się nierzadko pierwszym wrażeniem. Odbiór marek jest uwarunkowany przez sposób ich prezentacji. Visual merchandising oznacza świadome, szeroko pojęte kreowanie przestrzeni handlowej. Korzystając właściwie z visual merchandisingu można świetnie komunikować się z klientem i posiadać realny wpływ na jego decyzje zakupowe.

Bezcenna nauka – także na studiach

Z racji zapotrzebowania na specjalistów posługujących się tym narzędziem stworzono nawet kierunek studiów kształcących visual merchandiserów, którzy mają zajmować się profesjonalnym urządzaniem sklepów oraz ich witryn, a także eksponowaniem produktów w sposób przyciągający klientów. Merchandiser, który opanował techniki kreowania przestrzeni handlowej, potrafi stworzyć stylowe wnętrze sklepu, sprzyjające realizacji celów sprzedażowych operując głównie: światłem, kolorem, POS oraz witrynami.

Światło, kolor i dużo więcej

Oświetlenie to numer jeden wśród bodźców mających skłonić konsumenta do dokonania zakupu. Jest to instrument mający ogromy wpływ na wygląd witryny i wnętrza sklepu, a zarazem niesamowity stymulator sprzedaży. Oświetlenie spełnia też specyficzne funkcje czyli determinuje nastrój, wzbudza określone emocje i skutecznie skupia uwagę konsumenta na produktach, które detalista chce szczególnie wyeksponować. Największym wyzwaniem w operowaniu światłem jest dostosowanie oświetlenia sklepu do zmieniającego się poziomu światła dziennego.

Kolejnym sposobem na przyciągnięcie uwagi potencjalnego nabywcy jest gra kolorów. Częstokroć to właśnie dobór odpowiedniej barwy potrafi skłonić przechodnia do wejścia do sklepu i podjęcia decyzji o zakupie. To również kolor odpowiada za identyfikację marek, produktów lub logotypów firm. Zdaniem specjalistów prawie 80% prezentacji produktu to rola koloru, a realną konsekwencją jest możliwość wpływu na wywołanie pierwszego, niepowtarzalnego wrażenia.

POS (Point of Purchase) są to wszelakie materiały reklamowe i narzędzia wspierające sprzedaż. Pozwalają na estetyczną i atrakcyjną prezentację różnych produktów. Jest to rodzaj reklamy skierowanej do klienta detalicznego, znajdującej się bezpośrednio w punkcie sprzedaży. Ostatnio coraz częściej spotkać można innowacyjne formy POP, wykorzystujące również multimedia.

Jeżeli zainteresował Cie temat visual merchandisingu zachęcamy do lektury pozostałych artykułów na blogu.

O najczęściej popełnianych błędach w visual merchandisingu pisaliśmy tutajtutaj.

Przykładowy program szkolenia z visual merchandisingu dostępny jest tutaj.

Przeczytaj również:

Blog, Wiedza i rozwój

Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie. Inwestycja w technologię czy wiedzę?

Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie. Inwestycja w technologię czy wiedzę? Produkcja to proces, w którym w zautomatyzowany lub ręczny sposób powstają wyroby przeznaczone do dalszej sprzedaży. Specyfika tej gałęzi przemysłu ma swoje odrębne wymagania. Kwestia zarządzania produkcją mocno ewoluuje, aby spełnić wymogi zmieniającego się rynku. Inwestycja w nowe technologie to tylko jeden z czynników, które przekładają się na sukces. Równie ważne są takie kwestie jak opracowanie standaryzowanych procesów…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać?

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać? Gastronomia wymaga ciągłej nauki i systematycznej pracy. Nic nie daje bowiem tak dobrych rezultatów, jak praktyka pod czujnym okiem ekspertów. Dzięki dobrym szkoleniom można nie tylko poprawić standard restauracji, ale również jakość własnej pracy w kuchni. Warto pamiętać, że kursy dla gastronomii dotyczą także obsługi oraz zarządzania finansami. Wszystkie te aspekty mają wpływ na zyski, które generuje restauracja. W tym…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia dofinansowane

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy Świat sprzedaży marketingu dynamicznie się zmienia. Klienci przed podjęciem kontaktu z firmą wyszukują informacji na temat przedsiębiorstwa, usług czy produktów w Internecie. Marketing cyfrowy jest działaniem, które pomaga nam w pozyskaniu klientów, bez większego działania z naszej strony. To dlatego ważne jest, by np. strona internetowa zbudowana była szczegółowo, profesjonalnie, a zarazem atrakcyjnie. Szkolenie…
dowiedz się więcej