Visual merchandising – zakupy przyszłości
W świecie marketingu i szeroko pojętego biznesu coraz częściej pojawia się pojęcie „visual merchandisingu”. Zagadnienie to stało się przedmiotem różnego rodzaju szkoleń, kursów, a nawet studiów wyższych. Visual merchandiser to nowy zawód, któremu specjaliści wróżą świetlaną przyszłość. Dlaczego ta dziedzina ma szansę podbić rynek sprzedaży?
Czym jest visual merchandising?
Merchandising w ogólności jest rodzajem czynności o charakterze marketingowym, mających na celu wypromowanie danego produktu i stworzenie w związku z nim pewnych połączeń skojarzeniowych w umysłach Klientów. Z kolei visual merchandising jest w pewnym sensie działem merchandisingu i ukierunkowany został wyłącznie na kwestię prezentacji sklepu i sprzedawanych w nim produktów.
Czym zajmuje się visual merchandiser?
Visual merchandiser to ktoś, kto odpowiada za wizualną stronę danego sklepu. To on decyduje o sposobie rozmieszczenia produktów i całej kreacji placówki. Jakie cechy powinna posiadać osoba, wykonująca ten zawód? Przede wszystkim powinna charakteryzować się ogromną kreatywnością, aby planowane przez nią przestrzenie wyróżniały się na tle konkurencji. Ponadto, osoba ta musi mieć odpowiednie wyczucie ładu i estetyki. Wrodzony talent to jednak w tym zawodzie trochę za mało. Odpowiednie cechy charakteru powinny zostać uzupełnione przez stosowne przeszkolenie – z zakresu zasad projektowania, dobierania kolorystyki, a także psychologii i reguł rządzących rynkiem sprzedażowym.
Visual merchandising – podstawowe zasady
Przechodząc zatem od teorii do praktyki, należałoby wskazać na kilka podstawowych zasad, rządzących światem visual merchandisingu. Oczywiście nie da się stworzyć jednego katalogu reguł, pasujących do każdego typu działalności, ale można przynajmniej wskazać na pewne przykłady. Przede wszystkim specjaliści wskazują, że optymalne zaplanowanie przestrzeni sklepu powinno trafiać nie tylko do zmysłu wzroku Klienta, ale również pozostałych. Na równi z warstwą wizualną (przyciągającą witryną, uporządkowaniem produktów, strategicznym podziałem stref sklepu) należy postawić te elementy, oddziałujące na pozostałe zmysły, czyli dźwięk, dotyk, zapach i smak. Wydaje Ci się, że muzyka, którą słychać w tle, nie ma znaczenia? Nic bardziej mylnego. Potrafimy przecież być bardziej rozdrażnieni i zniechęceni, jeżeli otaczają nas dźwięki, których nie lubimy. Przy irytującej nas muzyce z pewnością nie zdecydujemy się na dłuższe zakupy. A zapach? Jeżeli Klient wchodzi do sklepu i czuje przyjemny, świeży zapach, ma większą ochotę na robienie zakupów w tym miejscu. Ma dzięki temu wrażenie, że przestrzeń jest czysta i uporządkowana. A smak? Może nie sprawdzi się w odniesieniu do sklepów odzieżowych, ale darmowe degustacje w sklepach spożywczych z pewnością zachęcą do zakupu produktu.
Visual merchandising – zakupy przyszłości
Ocenia się, że z biegiem czasu świat marketingu będzie coraz bardziej uzależniony od visual merchandisingu. Specjaliści Warto Szkolić na bieżąco zapoznają się ze wszystkimi nowinkami i trzymają rękę na pulsie. Nasze szkolenia odpowiadają nie tylko aktualnym trendom, ale również potrzebom naszych klientów. Szkolenia z zakresu visual merchandisingu cieszą się ogromnym powodzeniem wśród naszych kursantów. Cieszymy się, że nieustannie jesteśmy obdarzani zaufaniem.