W ŚWIECIE MERCHANDISIGU: Reguła segmentacji ekspozycji

Efektywna i skuteczna sprzedaż to strategia biznesowa każdego przedsiębiorcy. Celem jest oczywiście zysk. Szczegółowa analiza zachowań konsumentów pozwoliła na wygenerowanie szeregu zasad, wskazówek, drogowskazów, punktów kontrolnych w zakresie jakości obsługi klienta, jak również jeżeli chodzi o zarządzanie ekspozycją. Nawyki merchandisingowe w znaczącym stopniu determinują sukces sprzedażowy. Jedną z ciekawszych „gier” z podświadomością potencjalnego klienta jest stosowanie reguły segmentacji ekspozycji.

Właściwe zarządzanie półką należy do absolutnych determinantów powodzenia biznesu. Konsument musi mieć poczucie ładu i porządku w punkcie sprzedaży, a klient powracający powinien mieć komfort wynikający z poczucia, że miejsce, które odwiedza, jest zupełnie znajome. Łatwość odnalezienia interesujących towarów, inteligentnie połączona z ustawieniem ułatwiającym widoczność produktu szczególnie rekomendowanego przez sprzedawcę – to gwarancja pełnego zadowolenia, czasem nawet zwyciężająca z polityką cenową.

Czym więc jest i na czym polega reguła segmentacji ekspozycji? Zgodnie z nazwą, zasada ta wyraża konieczność aktywności merchandisingowej w zakresie ustawiania na półce towarów poszeregowanych w kategorie, segmenty, marki i produkty. Mówiąc wprost: kawa obok kawy, makaron obok ryżu, mydło obok szamponu. W przeciwnym razie klient po pierwsze nie może nic znaleźć – bo intuicyjnie szuka się właśnie zgodnie z regułą segmentacji, po drugie zaś – nie ma szans aby skutecznie wypromować jakiś produkt, nie zestawiając go z jego rodzimą kategorią. W dziale „nabiał” segmentacja nakazuje przykładowo ustawienie masła obok masła, następnie dostępne rodzaje serów, w dalszej kolejności jogurty itd. Dopiero reguła segmentacji w tej ekspozycji umożliwia wykonanie sugestywnego merchandisingu – czyli zasugerowanie klientowi produktów promowanych z danego segmentu.

Segmentacja ekspozycji oznacza również możliwość połączenia różnych kategorii w łańcuchu zakupowym konsumenta. Segment kaw mielonych w kategorii „kawy” można ustawić w pobliżu segmentu „filtry do ekspresu” w kategorii „gospodarstwo domowe”. Dodatkowo, grając na przykład multifacingiem, warto uwydatnić produkty rekomendowane (na przykład wysokomarżowe bądź promocyjne). Należy pamiętać, aby w ramach segmentacji określone produkty również pozostały pogrupowane zgodnie z ich profilem, zastosowaniem, cechami.

Zarządzanie powierzchnią sprzedaży zgodnie z zasadą segmentacji ekspozycji stanowi obecnie czynność absolutnie niezbędną. Jest to bowiem podstawowy czynnik, dla którego klienci powracają. Wygoda i komfort, na które wpływa czas robienia zakupów, odgrywa często kluczową rolę w procesie decyzyjnym. Przejrzystość na półce i umiejętne zaaranżowanie przestrzeni w ramach segmentacji, daje sprzedawcy nieocenione argumenty, za pomocą których z powodzeniem może prowadzić swój biznes. Powodzenia!

Przeczytaj również:

Blog, Wiedza i rozwój

Otwarcie własnej działalności. Jakie są przeszkody i kto może ją otworzyć?

Otwarcie własnej działalności. Jakie są przeszkody i kto może ją otworzyć? W naszym kraju otwarcie własnej działalności gospodarczej jest stosunkowo proste i nie wymaga posiadania specjalnych pozwoleń czy uprawnień. Są jednak określone przypadki, gdy należy spełnić dodatkowe warunki, o których opowiemy dziś nieco więcej. Otwarcie własnej działalności – proces założenia Sam proces otwierania własnej firmy jest w Polsce…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Szkolenia online – plusy i minusy. Czy są tak samo wartościowe jak szkolenia stacjonarne?

Szkolenia online – plusy i minusy. Czy są tak samo wartościowe jak szkolenia stacjonarne? Kursy online cieszą się z roku na rok coraz większą popularnością. W dobie pandemii wiele osób przekonało się, że bezpośredni kontakt nie jest koniecznością ani w pracy, ani w szkole. Nowe umiejętności można nabywać oraz rozwijać również za pomocą internetowego szkolenia. Uczestnik nabywa wtedy w pełni realną wiedzę. Poniżej wskażemy Ci, skąd…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Jaki wpływ na gospodarkę ma wojna panująca na Ukrainie?

Jaki wpływ na gospodarkę ma wojna panująca na Ukrainie? Gdy 24 lutego 2022 roku cały świat obiegła informacja o rozpoczęciu konfliktu zbrojnego na Ukrainie, nikt nie spodziewał się, że skutki rosyjskiej agresji będą tak dalekosiężne. Dziś wiemy już, że będziemy zmagać się z nimi jeszcze przez wiele lat. Wciąż nie wiadomo, kiedy wojna będzie miała swój kres. W dzisiejszym artykule omówiony zostanie wpływ…
dowiedz się więcej