W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Character merchandising

Merchandsing jest zróżnicowany, głównie z uwagi na obiekt komercjalizacji. Możemy wyróżnić dwie najbardziej znaczące jego formy: personality merchandsing i character merchandsing. O ile personality merchandsing wymaga ogromu działań ze strony reklamodawców oraz osób udostępniających swój wizerunek celem wzbudzenia i podtrzymania zainteresowania konsumentów, o tyle character merchandsing potrzebuje jedynie wyrazistych symboli lub postaci fikcyjnych, które wzbudzą zainteresowanie potencjalnych nabywców promowanych produktów i usług.

Wykreuj postać

Największe walory dla merchandsingu ma bezsprzecznie postać fikcyjna, która jest zaadaptowana lub wykorzystana wtórnie przez twórcę bądź osoby trzecie upoważnione do tego rodzaju działań. Postać taka składa się ze starannie dopasowanych elementów, na które przypadają cechy takie jak nazwa, wygląd fizyczny, głos, sposób mówienia, poruszania się, osobowość, gestykulacja, zachowania, poglądy. Zwykle jest to bohater występujący w filmach animowanych, rysunkowych czy fabularnych, książkach, komiksach, a także grach. Postacie fikcyjne mogą być również sztucznie wykreowane przez agencje reklamowe jako element starannie przemyślanych działań marketingowych np. królik z reklamy Nesquik, którego wizerunek wykorzystano na produktach spożywczych, grach komputerowych, przeglądarkowych.

Król Julian czy Jack Sparrow?

Spacerując po alejkach w centrach handlowych czy też ulicami miast, nie sposób przegapić kolorowe witryny sklepów szczodrze zaopatrzone w odzież, zabawki, zdjęcia bądź w reklamy, których cechą wspólną jest wykorzystanie motywów z będących akurat na topie bajek dla dzieci. Zdecydowana większość z nich skutecznie zwraca uwagę najmłodszych zakupowiczów, a co za tym idzie, również ich rodziców, zwłaszcza że wszystkie te gadżety kuszą nie tylko kolorami, ale i niższymi cenami. Jest to efekt wypracowania skutecznego character merchandsingu.

Do adresatów działań w zakresie character merchandsingu możemy zaliczyć oczywiście nie tylko dzieci, ale i młodzież, rodziców, kolekcjonerów i fanów. Z uwagi na fakt, że nawet dorosłym zdarza się zakupić nowe, ale zbędne przedmioty, musimy pamiętać, że tym bardziej dziecko nie jest w stanie obiektywnie ocenić czy zabawka/gadżet są mu potrzebne, i to właśnie zainteresowanie najmłodszych konsumentów świadczy o sukcesie character merchandsingu. W sytuacji, gdy produkt jest kolorowy, błyszczący i wiąże się w jakikolwiek sposób z ulubioną postacią, wówczas młody konsument jest zdeterminowany żeby go posiąść. Jeżeli aktualnie na topie jest Król Julian bądź Jack Sparrow, wówczas wytwórnia filmu w ramach character merchandsingu udziela licencji do korzystania z wizerunku bohatera, a produkty wykonane z użyciem wizerunku sprzedają się nieporównanie lepiej. Konsekwencją takich działań jest efekt w postaci wzrostu popytu na produkty, których w innej sytuacji żaden klient nie miałby potrzeby zakupić.

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia dofinansowane

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy Świat sprzedaży marketingu dynamicznie się zmienia. Klienci przed podjęciem kontaktu z firmą wyszukują informacji na temat przedsiębiorstwa, usług czy produktów w Internecie. Marketing cyfrowy jest działaniem, które pomaga nam w pozyskaniu klientów, bez większego działania z naszej strony. To dlatego ważne jest, by np. strona internetowa zbudowana była szczegółowo, profesjonalnie, a zarazem atrakcyjnie. Szkolenie…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Otwarcie własnej działalności. Jakie są przeszkody i kto może ją otworzyć?

Otwarcie własnej działalności. Jakie są przeszkody i kto może ją otworzyć? W naszym kraju otwarcie własnej działalności gospodarczej jest stosunkowo proste i nie wymaga posiadania specjalnych pozwoleń czy uprawnień. Są jednak określone przypadki, gdy należy spełnić dodatkowe warunki, o których opowiemy dziś nieco więcej. Otwarcie własnej działalności – proces założenia Sam proces otwierania własnej firmy jest w Polsce…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Szkolenia online – plusy i minusy. Czy są tak samo wartościowe jak szkolenia stacjonarne?

Szkolenia online – plusy i minusy. Czy są tak samo wartościowe jak szkolenia stacjonarne? Kursy online cieszą się z roku na rok coraz większą popularnością. W dobie pandemii wiele osób przekonało się, że bezpośredni kontakt nie jest koniecznością ani w pracy, ani w szkole. Nowe umiejętności można nabywać oraz rozwijać również za pomocą internetowego szkolenia. Uczestnik nabywa wtedy w pełni realną wiedzę. Poniżej wskażemy Ci, skąd…
dowiedz się więcej