W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Character merchandising

Merchandsing jest zróżnicowany, głównie z uwagi na obiekt komercjalizacji. Możemy wyróżnić dwie najbardziej znaczące jego formy: personality merchandsing i character merchandsing. O ile personality merchandsing wymaga ogromu działań ze strony reklamodawców oraz osób udostępniających swój wizerunek celem wzbudzenia i podtrzymania zainteresowania konsumentów, o tyle character merchandsing potrzebuje jedynie wyrazistych symboli lub postaci fikcyjnych, które wzbudzą zainteresowanie potencjalnych nabywców promowanych produktów i usług.

Wykreuj postać

Największe walory dla merchandsingu ma bezsprzecznie postać fikcyjna, która jest zaadaptowana lub wykorzystana wtórnie przez twórcę bądź osoby trzecie upoważnione do tego rodzaju działań. Postać taka składa się ze starannie dopasowanych elementów, na które przypadają cechy takie jak nazwa, wygląd fizyczny, głos, sposób mówienia, poruszania się, osobowość, gestykulacja, zachowania, poglądy. Zwykle jest to bohater występujący w filmach animowanych, rysunkowych czy fabularnych, książkach, komiksach, a także grach. Postacie fikcyjne mogą być również sztucznie wykreowane przez agencje reklamowe jako element starannie przemyślanych działań marketingowych np. królik z reklamy Nesquik, którego wizerunek wykorzystano na produktach spożywczych, grach komputerowych, przeglądarkowych.

Król Julian czy Jack Sparrow?

Spacerując po alejkach w centrach handlowych czy też ulicami miast, nie sposób przegapić kolorowe witryny sklepów szczodrze zaopatrzone w odzież, zabawki, zdjęcia bądź w reklamy, których cechą wspólną jest wykorzystanie motywów z będących akurat na topie bajek dla dzieci. Zdecydowana większość z nich skutecznie zwraca uwagę najmłodszych zakupowiczów, a co za tym idzie, również ich rodziców, zwłaszcza że wszystkie te gadżety kuszą nie tylko kolorami, ale i niższymi cenami. Jest to efekt wypracowania skutecznego character merchandsingu.

Do adresatów działań w zakresie character merchandsingu możemy zaliczyć oczywiście nie tylko dzieci, ale i młodzież, rodziców, kolekcjonerów i fanów. Z uwagi na fakt, że nawet dorosłym zdarza się zakupić nowe, ale zbędne przedmioty, musimy pamiętać, że tym bardziej dziecko nie jest w stanie obiektywnie ocenić czy zabawka/gadżet są mu potrzebne, i to właśnie zainteresowanie najmłodszych konsumentów świadczy o sukcesie character merchandsingu. W sytuacji, gdy produkt jest kolorowy, błyszczący i wiąże się w jakikolwiek sposób z ulubioną postacią, wówczas młody konsument jest zdeterminowany żeby go posiąść. Jeżeli aktualnie na topie jest Król Julian bądź Jack Sparrow, wówczas wytwórnia filmu w ramach character merchandsingu udziela licencji do korzystania z wizerunku bohatera, a produkty wykonane z użyciem wizerunku sprzedają się nieporównanie lepiej. Konsekwencją takich działań jest efekt w postaci wzrostu popytu na produkty, których w innej sytuacji żaden klient nie miałby potrzeby zakupić.

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie sprzedażą – wszystko co trzeba o nim wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż jest sercem każdej organizacji, motorem napędowym wzrostu i rentowności. Aby jednak proces sprzedaży był skuteczny, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich strategii, narzędzi i technik zarządzania. W wywiadzie z naszą ekspertką – Angeliką Kuczyńską, przyjrzymy się bliżej, czym jest zarządzanie sprzedażą, dlaczego jest tak ważne i jakie są najlepsze praktyki, które mogą pomóc firmom w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Zapraszamy…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Pewność siebie – jak ją zbudować?

W obliczu ciągłych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesny świat, pewność siebie wyłania się jako kluczowa cecha, umożliwiająca osiąganie sukcesów w życiu osobistym i zawodowym. To nie tylko umiejętność stawiania czoła przeciwnościom, ale także zdolność do podejmowania śmiałych decyzji i realizowania marzeń. Pewność siebie pozwala nam przekroczyć granice własnych ograniczeń, otwierając drzwi do świata pełnego możliwości. Jednak nie dla każdego jest…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega telemarketing?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, firmy nieustannie poszukują nowych i efektywnych metod dotarcia do swoich potencjalnych klientów. Wśród różnorodnych strategii marketingowych, telemarketing wyłania się jako jedno z najbardziej bezpośrednich i osobistych narzędzi komunikacji. Mimo że czasami może być postrzegany jako metoda kontrowersyjna lub nachalna, jego skuteczność w budowaniu relacji z klientami i generowaniu sprzedaży jest niezaprzeczalna. Telemarketing, wykorzystując potęgę słowa…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.