W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Character merchandising

Merchandsing jest zróżnicowany, głównie z uwagi na obiekt komercjalizacji. Możemy wyróżnić dwie najbardziej znaczące jego formy: personality merchandsing i character merchandsing. O ile personality merchandsing wymaga ogromu działań ze strony reklamodawców oraz osób udostępniających swój wizerunek celem wzbudzenia i podtrzymania zainteresowania konsumentów, o tyle character merchandsing potrzebuje jedynie wyrazistych symboli lub postaci fikcyjnych, które wzbudzą zainteresowanie potencjalnych nabywców promowanych produktów i usług.

Wykreuj postać

Największe walory dla merchandsingu ma bezsprzecznie postać fikcyjna, która jest zaadaptowana lub wykorzystana wtórnie przez twórcę bądź osoby trzecie upoważnione do tego rodzaju działań. Postać taka składa się ze starannie dopasowanych elementów, na które przypadają cechy takie jak nazwa, wygląd fizyczny, głos, sposób mówienia, poruszania się, osobowość, gestykulacja, zachowania, poglądy. Zwykle jest to bohater występujący w filmach animowanych, rysunkowych czy fabularnych, książkach, komiksach, a także grach. Postacie fikcyjne mogą być również sztucznie wykreowane przez agencje reklamowe jako element starannie przemyślanych działań marketingowych np. królik z reklamy Nesquik, którego wizerunek wykorzystano na produktach spożywczych, grach komputerowych, przeglądarkowych.

Król Julian czy Jack Sparrow?

Spacerując po alejkach w centrach handlowych czy też ulicami miast, nie sposób przegapić kolorowe witryny sklepów szczodrze zaopatrzone w odzież, zabawki, zdjęcia bądź w reklamy, których cechą wspólną jest wykorzystanie motywów z będących akurat na topie bajek dla dzieci. Zdecydowana większość z nich skutecznie zwraca uwagę najmłodszych zakupowiczów, a co za tym idzie, również ich rodziców, zwłaszcza że wszystkie te gadżety kuszą nie tylko kolorami, ale i niższymi cenami. Jest to efekt wypracowania skutecznego character merchandsingu.

Do adresatów działań w zakresie character merchandsingu możemy zaliczyć oczywiście nie tylko dzieci, ale i młodzież, rodziców, kolekcjonerów i fanów. Z uwagi na fakt, że nawet dorosłym zdarza się zakupić nowe, ale zbędne przedmioty, musimy pamiętać, że tym bardziej dziecko nie jest w stanie obiektywnie ocenić czy zabawka/gadżet są mu potrzebne, i to właśnie zainteresowanie najmłodszych konsumentów świadczy o sukcesie character merchandsingu. W sytuacji, gdy produkt jest kolorowy, błyszczący i wiąże się w jakikolwiek sposób z ulubioną postacią, wówczas młody konsument jest zdeterminowany żeby go posiąść. Jeżeli aktualnie na topie jest Król Julian bądź Jack Sparrow, wówczas wytwórnia filmu w ramach character merchandsingu udziela licencji do korzystania z wizerunku bohatera, a produkty wykonane z użyciem wizerunku sprzedają się nieporównanie lepiej. Konsekwencją takich działań jest efekt w postaci wzrostu popytu na produkty, których w innej sytuacji żaden klient nie miałby potrzeby zakupić.

Przeczytaj również:

Blog, Wiedza i rozwój

Techniki sprzedaży – 10 technik sprzedażowych, których nie uczą w szkołach

Szkolenie umiejętności sprzedaży jest istotne w wielu zawodach, zwłaszcza związanych z handlem i obsługą klienta. Obecnie zawód handlowca czy też account managera zyskuje na popularności. Tego rodzaju osoby są zatrudniane w firmach o niemal każdej specjalizacji. Spełnienie stawianych wymagań dotyczących targetów nie należy jednak do prostych zadań. W codzienne obowiązki włożyć trzeba niemały wysiłek. Twoja praca może stać się znacznie prostsza, gdy…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Jakie są techniki zarządzania?

Zarządzanie jest jednym z kluczowych elementów sukcesu w środowisku biznesowym. Pozwala ułożyć i usprawnić procesy, a tym samym przekłada się na poprawę efektywności. Nie ma jednak uniwersalnych zasad czy metod zarządzania, które pozwalają na odpowiednie zaplanowanie pracy w każdej branży czy firmie. Istnieją jednak różne techniki zarządzania, jakie można w nich wdrożyć. Poznaj zatem podstawowe z nich i sprawdź, jak mogą polepszyć wykonywanie codziennych zadań. Podstawowe…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Jakie są najlepsze szkolenia sprzedażowe? Lista szkoleń, na które warto się zapisać

Jesteś handlowcem i chcesz polepszyć swoje umiejętności sprzedażowe? A może prowadzisz firmę i zależy Ci na poszerzeniu kompetencji Twojego zespołu ds. obsługi klienta? W obu przypadkach warto postawić na profesjonalne szkolenia biznesowe. Jak wybrać właściwe spośród tak bogatej oferty? Podpowiadamy, jakie są najlepsze szkolenia sprzedażowe i kiedy warto z nich skorzystać. Najlepsze szkolenia sprzedażowe – czego uczą? Najlepsze szkolenia sprzedażowe obejmują szeroki…
dowiedz się więcej