W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Co powinieneś wiedzieć o ścieżce zakupowej swojego klienta?

Trenerzy i mówcy motywacyjni na każdym kroku powtarzają, że każda osoba jest wyjątkowa, unikalna i odznacza się odrębnym zestawem cech, przez co nie można jej tak łatwo zaklasyfikować i opakować w sztywne ramy. Mając to na uwadze trzeba stwierdzić, że stworzenie odpowiedniej ekspozycji sklepowej jest sprawą niezwykle trudną, bowiem dogodzenie tysiącom różnych osobowości i temperamentów, które w inny sposób robią zakupy, jest zadaniem karkołomnym. Na szczęście istnieje kilka podstawowych prawideł dotyczących ścieżek zakupowych, które znacząco pomagają wykreować odpowiednie rozwiązania merchandisingowe.

Odpowiedni kierunek

Na początek należy zdać sobie sprawę z tego, w jaki sposób klient w ogóle porusza się po dużym obiekcie handlowym. Badania dowodzą, że robi to w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Jest to informacja bardzo istotna, szczególnie w przypadku zagospodarowania tzw. gorących stref, na które klient zwraca szczególną uwagę. W połączeniu z wiedzą dotyczącą tego, że klient nie lubi zatłoczonych, środkowych alejek oraz że zwykle sięga po produkty po swojej prawej ręce, można wysnuć ważne wnioski. Głównie na temat tego, gdzie ustawiać asortyment, na sprzedaży którego najbardziej nam zależy – powinien się on znaleźć po prawej stronie kierunku zakupowego, w zewnętrznych alejkach oraz na skrzyżowaniach (tam ludzie zwykle zwalniają i zastanawiają się, w którym kierunku pójść, a co za tym idzie szanse, że zwrócą uwagę na pobliski asortyment, są większe).

Co, gdzie i jak?

Kiedy już wiemy w jaki sposób klient porusza się po sklepie i jak dokonuje zakupu, należy zastanowić się nad konkretnymi strefami. Trzeba bowiem zdawać sobie sprawę z tego, że w różnym momencie zakupów ścieżka klienta wygląda inaczej.

Bardzo ważnym momentem jest już samo wejście na teren powierzchni handlowej. To tam znajduje się strefa dekompresji, która nieodpowiednio zaaranżowana naraża nas na straty rzędu nawet 10-15%. Jeśli zaniedbamy wejście do sklepu, klient jak strzała przemknie w jego głąb i nie zatrzyma się (według statystyk) aż nie dojdzie do 1/3 długości hali. Do tego momentu będzie układał w głowie listę zakupów, zastanawiał się gdzie znajdzie poszczególne produkty, jak wytyczyć ścieżkę aby możliwie jak najsprawniej je włożyć do koszyka oraz przemyśli, w którym kierunku tak naprawdę powinien udać się najpierw.

Kiedy klient już jest na sklepie, należy zadbać o to, by jego ścieżka zakupowa była jak najdłuższa. Aby zachęcić go do dalszych „wędrówek” należy równomiernie doświetlać wszystkie obszary, w alejkach zostawiać odpowiednio dużo miejsca i unikać tworzenia „ślepych uliczek”. Zamiast tego warto gdzieniegdzie wytyczyć zgrabny, ale nie oczywisty system „labiryntu”, który zatrzyma na danym dziale klienta. Oczywiście istotne znaczenie ma również sama ekspozycja towaru na półce – jej przejrzystość, schludność, funkcjonalność oraz walory wizualne. Połączenie wszystkich powyższych elementów stanowi absolutną podstawę, na której można zacząć budować swoją szczegółową wiedzę dotyczącą ścieżek zakupowych.

Przeczytaj również:

Blog, Dofinansowania na usługi szkoleniowe

Jak uzyskać dofinansowanie na szkolenia w województwie śląskim 2025

Dlaczego warto inwestować w rozwój pracowników na Śląsku w 2025 roku? Inwestowanie w rozwój zespołu to już nie luksus, a konieczność. W obliczu transformacji gospodarczej, szczególnie w regionie takim jak Śląsk, firmy muszą stawiać na nowe kompetencje, zwłaszcza te związane z “zieloną gospodarką” i cyfryzacją. Podnoszenie kwalifikacji pracowników bezpośrednio przekłada się na innowacyjność, efektywność i zdolność do konkurowania na coraz bardziej wymagającym rynku. To strategiczna decyzja, która buduje wartość firmy na lata.…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Najlepsze szkolenia dla menadżerów, które rozwiną Twoje kompetencje

Rozwój menadżera – fundament skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej Rozwój menadżera to kluczowy element skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej organizacji. Obecnie dostępnych jest wiele specjalistycznych szkoleń, które pomagają menadżerom rozwijać ich umiejętności w zarządzaniu zespołem, efektywnej komunikacji i strategicznym myśleniu. Dobrze dobrane szkolenia dla menadżerów mogą pomóc w budowaniu silnych zespołów, zwiększaniu produktywności i wywieraniu pozytywnego wpływu na organizację. Poniżej…
dowiedz się więcej
Blog, Dofinansowania na usługi szkoleniowe

Jak uzyskać dofinansowanie do szkoleń?

W 2025 roku firmy mogą skorzystać z programów takich jak KFS, BUR czy Akademia Menadżera HR. Wysokość dofinansowania sięga nawet 100%, a proces aplikacji zależy od wybranego programu i regionu. W świecie biznesu potrzebujemy wiedzy skondensowanej, profesjonalnej i praktycznej, którą od razu można wdrożyć w życie firmy czy marki własnej. Kluczem jest merytoryka przekazana przez najlepszych specjalistów odnoszących sukcesy w naszej branży.…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.