Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/klient.dhosting.pl/warto2019/wartoszkolic.pl/wp-content/themes/warto/app/Controllers/Blog/BlogController.php on line 39
W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Dźwięki w merchandisingu. - Warto Szkolić.pl | Szkolenia, Doradztwo, Merchandising

W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Dźwięki w merchandisingu.

Zadaniem merchandisingu jest wpływanie na bodźce konsumenta w taki sposób, by zakupy stały się przyjemnością. By komfort przebywania w danym punkcie sprzedaży i wrażenia po jego opuszczeniu budowały lokalność i gwarantowały powrót do tego punktu. Taki marketing jest skuteczny i taki realizuje podstawową funkcję sklepu – czyli jest zyskowność. Grono stałych, zadowolonych klientów, obok klasycznie rozumianego merchandisingu, zapewni również zaangażowanie zmysłów w proces sprzedaży. Bo cóż jest lepszym receptorem, recenzentem i kontrolerem jakości obsługi, jeśli nie uszy, oczy i nos?

Wielokrotnie powtarzane badania wskazują na ogromną rolę zmysłów jako elementu visual merchandisingu. Odpowiednio dobrane kolory i barwy czynią spacer z wózkiem lub koszykiem niezwykle przyjaznym. Charakterystyczny zapach pozwala utożsamiać go z jakością sklepu. Dźwięk, towarzyszący zakupom , kompletuje całość bodźców i podsumowuje zestaw najlepszych praktyk stosowanych przez prawdziwych asów merchandisingu. Słuch jest trzecim, po wzroku i zapachu elementem aktywnie wspierającym aranżację powierzchni sprzedaży. Wiele wskazuje na to, że muzyka i dźwięki, jakie słyszymy w sklepie, nie są przypadkowe. Oczywiście, jeżeli merchandiser odrobił lekcje.

Wiadomo, że najbardziej komfortowe zakupy przebiegają w jasnej przestrzeni handlowej, wśród intuicyjnie zaprezentowanej ekspozycji i klasycznie zestawionych kolorów. Szczególnie duże centra handlowe zwracają uwagę też muzyką, płynącą z głośników. W zdecydowanej większości przypadków utwory które docierają do uszu konsumentów, nie są przypadkowe. Prawidłowo dobrany dźwięk to odpowiednie tempo, styl i głośność. Te trzy akcenty wpływają na odczuwanie komfortu – lub wprost przeciwnie. Tempo miewa swoje odzwierciedlenie w podświadomym postrzeganiu punktu sprzedaży – oraz w tempie robienia zakupów. Niespieszna muzyka to wolniejszy krok i oddech klienta, któremu czas niejako staje w miejscu. Styl utworów powoduje określone nastawienie do dalszych zakupów. Można w dość łatwy sposób zachęcić do spacerowania między regałami z ekspozycją, równie łatwo można ten spacer zaburzyć. Głośność natomiast, odpowiednio wyważona, pozwoli na poświęcenie zbliżonego czasu dla każdej ze stref handlowych. Wszystkie elementy merchandisingu związanego z muzyką w punkcie sprzedaży mają oczywiście na celu nic innego, jak wydłużenie wizyty w sklepie, zwiększenie wartości koszyka przy kasie, a także na rekomendowanie danego punktu i wielokrotne powroty do niego.

Rodzaj muzyki dobierany jest oczywiście do oczekiwanej grupy docelowej. Inny styl spotkamy w sklepie monopolowym, inny w kwiaciarni, jeszcze inny tam, gdzie oferowane jest mięso i wędliny. Multifunkcyjne sklepy wielobranżowe wspomagają się najczęściej melodiami dość uniwersalnymi – a dozują odpowiednio głośność i tempo. W ten sposób dźwięk uzupełnia wizualną stronę merchandisingu, który także jest zróżnicowany w zależności od targetu klienta.

Dbając o idealne dopełnienie ekspozycji dźwiękiem, merchandiser powinien zwrócić uwagę także na dźwięki, które nie są muzyką – a które mogą znacząco wpłynąć na komfort przebywania w punkcie sprzedaży. Trzaskanie drzwiami, skrzypienie lady, obuwie personelu oraz jego poziom rozmów przy klientach – to tylko niektóre z dźwięków o kolosalnym znaczeniu dla wrażeń konsumenta. Nawet najlepiej zaaranżowany merchandising można zepsuć nieodpowiednim dźwiękiem. Zapachem zresztą też – ale to już temat na całkiem odrębną opowieść…

Przeczytaj również:

Blog, Wiedza i rozwój

Najlepsze szkolenia dla menadżerów, które rozwiną Twoje kompetencje

Rozwój menadżera – fundament skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej Rozwój menadżera to kluczowy element skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej organizacji. Obecnie dostępnych jest wiele specjalistycznych szkoleń, które pomagają menadżerom rozwijać ich umiejętności w zarządzaniu zespołem, efektywnej komunikacji i strategicznym myśleniu. Dobrze dobrane szkolenia dla menadżerów mogą pomóc w budowaniu silnych zespołów, zwiększaniu produktywności i wywieraniu pozytywnego wpływu na organizację. Poniżej…
dowiedz się więcej
Blog, Dofinansowania na usługi szkoleniowe

Dofinansowanie do szkoleń

Na rynku pracy szkolenia stają się coraz bardziej popularne. W dynamicznym świecie biznesu potrzebujemy wiedzy skondensowanej, profesjonalnej i praktycznej, którą od razu można wdrożyć w życie firmy czy marki własnej. Kluczem jest merytoryka przekazana przez najlepszych specjalistów odnoszących sukcesy w naszej branży. Ale czy wiesz, że w 2025 roku możesz zdobyć dofinansowanie do szkoleń dla siebie lub swoich pracowników? Dowiedz się, jak to zrobić! Jak uzyskać…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Prokrastynacja: Jak Przestać Odkładać Zadania na Później?

Jest godzina 17:00, a Ty nagle uświadamiasz sobie, że raport, który odkładałeś, jest do oddania jutro. Czas wziąć się w garść, prawda? Otwierasz laptopa… i sprawdzasz telefon. Może obejrzysz ulubiony kanał na YouTube? Właściwie, to najpierw powinieneś zrobić kolację. Brzmi znajomo? To klasyczny cykl prokrastynacji, który wszyscy kiedyś przeżyliśmy. Dlaczego jednak prokrastynujemy, skoro wiemy, że to nam szkodzi? Przyjrzyjmy się psychologicznym przyczynom…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.