W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Dźwięki w merchandisingu.

Zadaniem merchandisingu jest wpływanie na bodźce konsumenta w taki sposób, by zakupy stały się przyjemnością. By komfort przebywania w danym punkcie sprzedaży i wrażenia po jego opuszczeniu budowały lokalność i gwarantowały powrót do tego punktu. Taki marketing jest skuteczny i taki realizuje podstawową funkcję sklepu – czyli jest zyskowność. Grono stałych, zadowolonych klientów, obok klasycznie rozumianego merchandisingu, zapewni również zaangażowanie zmysłów w proces sprzedaży. Bo cóż jest lepszym receptorem, recenzentem i kontrolerem jakości obsługi, jeśli nie uszy, oczy i nos?

Wielokrotnie powtarzane badania wskazują na ogromną rolę zmysłów jako elementu visual merchandisingu. Odpowiednio dobrane kolory i barwy czynią spacer z wózkiem lub koszykiem niezwykle przyjaznym. Charakterystyczny zapach pozwala utożsamiać go z jakością sklepu. Dźwięk, towarzyszący zakupom , kompletuje całość bodźców i podsumowuje zestaw najlepszych praktyk stosowanych przez prawdziwych asów merchandisingu. Słuch jest trzecim, po wzroku i zapachu elementem aktywnie wspierającym aranżację powierzchni sprzedaży. Wiele wskazuje na to, że muzyka i dźwięki, jakie słyszymy w sklepie, nie są przypadkowe. Oczywiście, jeżeli merchandiser odrobił lekcje.

Wiadomo, że najbardziej komfortowe zakupy przebiegają w jasnej przestrzeni handlowej, wśród intuicyjnie zaprezentowanej ekspozycji i klasycznie zestawionych kolorów. Szczególnie duże centra handlowe zwracają uwagę też muzyką, płynącą z głośników. W zdecydowanej większości przypadków utwory które docierają do uszu konsumentów, nie są przypadkowe. Prawidłowo dobrany dźwięk to odpowiednie tempo, styl i głośność. Te trzy akcenty wpływają na odczuwanie komfortu – lub wprost przeciwnie. Tempo miewa swoje odzwierciedlenie w podświadomym postrzeganiu punktu sprzedaży – oraz w tempie robienia zakupów. Niespieszna muzyka to wolniejszy krok i oddech klienta, któremu czas niejako staje w miejscu. Styl utworów powoduje określone nastawienie do dalszych zakupów. Można w dość łatwy sposób zachęcić do spacerowania między regałami z ekspozycją, równie łatwo można ten spacer zaburzyć. Głośność natomiast, odpowiednio wyważona, pozwoli na poświęcenie zbliżonego czasu dla każdej ze stref handlowych. Wszystkie elementy merchandisingu związanego z muzyką w punkcie sprzedaży mają oczywiście na celu nic innego, jak wydłużenie wizyty w sklepie, zwiększenie wartości koszyka przy kasie, a także na rekomendowanie danego punktu i wielokrotne powroty do niego.

Rodzaj muzyki dobierany jest oczywiście do oczekiwanej grupy docelowej. Inny styl spotkamy w sklepie monopolowym, inny w kwiaciarni, jeszcze inny tam, gdzie oferowane jest mięso i wędliny. Multifunkcyjne sklepy wielobranżowe wspomagają się najczęściej melodiami dość uniwersalnymi – a dozują odpowiednio głośność i tempo. W ten sposób dźwięk uzupełnia wizualną stronę merchandisingu, który także jest zróżnicowany w zależności od targetu klienta.

Dbając o idealne dopełnienie ekspozycji dźwiękiem, merchandiser powinien zwrócić uwagę także na dźwięki, które nie są muzyką – a które mogą znacząco wpłynąć na komfort przebywania w punkcie sprzedaży. Trzaskanie drzwiami, skrzypienie lady, obuwie personelu oraz jego poziom rozmów przy klientach – to tylko niektóre z dźwięków o kolosalnym znaczeniu dla wrażeń konsumenta. Nawet najlepiej zaaranżowany merchandising można zepsuć nieodpowiednim dźwiękiem. Zapachem zresztą też – ale to już temat na całkiem odrębną opowieść…

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie sprzedażą – wszystko co trzeba o nim wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż jest sercem każdej organizacji, motorem napędowym wzrostu i rentowności. Aby jednak proces sprzedaży był skuteczny, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich strategii, narzędzi i technik zarządzania. W wywiadzie z naszą ekspertką – Angeliką Kuczyńską, przyjrzymy się bliżej, czym jest zarządzanie sprzedażą, dlaczego jest tak ważne i jakie są najlepsze praktyki, które mogą pomóc firmom w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Zapraszamy…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Pewność siebie – jak ją zbudować?

W obliczu ciągłych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesny świat, pewność siebie wyłania się jako kluczowa cecha, umożliwiająca osiąganie sukcesów w życiu osobistym i zawodowym. To nie tylko umiejętność stawiania czoła przeciwnościom, ale także zdolność do podejmowania śmiałych decyzji i realizowania marzeń. Pewność siebie pozwala nam przekroczyć granice własnych ograniczeń, otwierając drzwi do świata pełnego możliwości. Jednak nie dla każdego jest…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega telemarketing?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, firmy nieustannie poszukują nowych i efektywnych metod dotarcia do swoich potencjalnych klientów. Wśród różnorodnych strategii marketingowych, telemarketing wyłania się jako jedno z najbardziej bezpośrednich i osobistych narzędzi komunikacji. Mimo że czasami może być postrzegany jako metoda kontrowersyjna lub nachalna, jego skuteczność w budowaniu relacji z klientami i generowaniu sprzedaży jest niezaprzeczalna. Telemarketing, wykorzystując potęgę słowa…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.