W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Ekspozycje dodatkowe w sklepie – najczęściej popełniane błędy

Obecnie zastosowanie ekspozycji dodatkowych w merchandisingu nie jest elementem przewagi konkurencyjnej, ale standardem. Wiele jednak zależy od tego, w jaki sposób podejdziemy do ich rozmieszczenia oraz odpowiedniego przygotowania – w tym aspekcie możemy zarówno bardzo dużo zyskać, jak i zepsuć. Sprawdźmy zatem, czego warto unikać w tym zakresie.

Kiedy ekspozycja dodatkowa nie pomaga produktowi?

Pomimo niezaprzeczalnych zalet stosowanie ekspozycji dodatkowej, w wielu sklepach widuje się wciąż nieudolne próby ich wykorzystania, które zamiast odpowiednio pozycjonować produkt w świadomości klienta, zakłócają jego odbiór lub zniechęcają do zakupu. Jakich błędów należy zatem unikać?

1. Ekspozycja utrudniająca poruszanie się po sklepie
Największym i najczęściej popełnianym błędem jest umieszczanie elementów ekspozycji w takim miejscu, które utrudnia przemieszczanie się klientów po placówce handlowej. Zwykle zdarza się to w małych sklepikach, gdzie miejsca na wystawienie towaru jest bardzo mało, lub w supermarketach, gdzie niejednokrotnie dodatkowe artykuły umieszczane są na środku alejek. Jeśli ścieżka jest odpowiednio szeroka (na tyle, by po obu stronach ekspozycji zmieścił się wózek sklepowy), to problemu w zasadzie nie ma. Czasem jednak kontenery czy koszyki są na tyle duże, że znacząco utrudniają przejechanie obok nich, a wtedy klienci raczej starają się omijać szerokim łukiem takie miejsca, w obawie przed „zakorkowaniem” ciągu komunikacyjnego.

2. Nieestetyczny wygląd ekspozycji
Kolejnym problemem jest brak należytej staranności w zachowaniu odpowiedniego wyglądu elementów ekspozycyjnych. Ile to razy zdarzało się nam trafić na środku alejki na zwykły, kartonowy, częściowo rozerwany pojemnik, w którym leżały nieuporządkowane lub co gorsza częściowo zniszczone produkty? Szczególnie negatywnie taka sytuacja wpływa na asortyment wymagający eleganckiego zaprezentowania (np. odzież) lub podatny na zniszczenie (np. jajka).

3. Brak odpowiedniego wyróżnienia
Zdarza się, że mimo zastosowania estetycznej ekspozycji dodatkowej, nie przynosi ona oczekiwanych rezultatów. Należy wówczas zastanowić się czy w wystarczającym stopniu wyróżnia się ona wśród okolicznych produktów. Niejednokrotnie bowiem bywa tak, że projektowana jest ona przez grafika, który nie ma świadomości jak wygląda cała półka i choć standy czy inne materiały POS same w sobie wyglądają bardzo atrakcyjnie, to w konkretnej alejce „giną” pośród konkurencji.

Przy korzystaniu z ekspozycji dodatkowej należy brać pod uwagę szereg czynników, które sprawią, że będzie ona efektywnym zabiegiem merchandisingowym. Jedno jest wszakże pewne – popełnienie któregokolwiek z powyższych błędów, znacząco utrudni nam osiągnięcie zamierzonych celów.

Przeczytaj również:

Blog, Wiedza i rozwój

Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie. Inwestycja w technologię czy wiedzę?

Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie. Inwestycja w technologię czy wiedzę? Produkcja to proces, w którym w zautomatyzowany lub ręczny sposób powstają wyroby przeznaczone do dalszej sprzedaży. Specyfika tej gałęzi przemysłu ma swoje odrębne wymagania. Kwestia zarządzania produkcją mocno ewoluuje, aby spełnić wymogi zmieniającego się rynku. Inwestycja w nowe technologie to tylko jeden z czynników, które przekładają się na sukces. Równie ważne są takie kwestie jak opracowanie standaryzowanych procesów…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać?

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać? Gastronomia wymaga ciągłej nauki i systematycznej pracy. Nic nie daje bowiem tak dobrych rezultatów, jak praktyka pod czujnym okiem ekspertów. Dzięki dobrym szkoleniom można nie tylko poprawić standard restauracji, ale również jakość własnej pracy w kuchni. Warto pamiętać, że kursy dla gastronomii dotyczą także obsługi oraz zarządzania finansami. Wszystkie te aspekty mają wpływ na zyski, które generuje restauracja. W tym…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia dofinansowane

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy Świat sprzedaży marketingu dynamicznie się zmienia. Klienci przed podjęciem kontaktu z firmą wyszukują informacji na temat przedsiębiorstwa, usług czy produktów w Internecie. Marketing cyfrowy jest działaniem, które pomaga nam w pozyskaniu klientów, bez większego działania z naszej strony. To dlatego ważne jest, by np. strona internetowa zbudowana była szczegółowo, profesjonalnie, a zarazem atrakcyjnie. Szkolenie…
dowiedz się więcej