W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Ekspozycje dodatkowe w sklepie – najczęściej popełniane błędy

Obecnie zastosowanie ekspozycji dodatkowych w merchandisingu nie jest elementem przewagi konkurencyjnej, ale standardem. Wiele jednak zależy od tego, w jaki sposób podejdziemy do ich rozmieszczenia oraz odpowiedniego przygotowania – w tym aspekcie możemy zarówno bardzo dużo zyskać, jak i zepsuć. Sprawdźmy zatem, czego warto unikać w tym zakresie.

Kiedy ekspozycja dodatkowa nie pomaga produktowi?

Pomimo niezaprzeczalnych zalet stosowanie ekspozycji dodatkowej, w wielu sklepach widuje się wciąż nieudolne próby ich wykorzystania, które zamiast odpowiednio pozycjonować produkt w świadomości klienta, zakłócają jego odbiór lub zniechęcają do zakupu. Jakich błędów należy zatem unikać?

1. Ekspozycja utrudniająca poruszanie się po sklepie
Największym i najczęściej popełnianym błędem jest umieszczanie elementów ekspozycji w takim miejscu, które utrudnia przemieszczanie się klientów po placówce handlowej. Zwykle zdarza się to w małych sklepikach, gdzie miejsca na wystawienie towaru jest bardzo mało, lub w supermarketach, gdzie niejednokrotnie dodatkowe artykuły umieszczane są na środku alejek. Jeśli ścieżka jest odpowiednio szeroka (na tyle, by po obu stronach ekspozycji zmieścił się wózek sklepowy), to problemu w zasadzie nie ma. Czasem jednak kontenery czy koszyki są na tyle duże, że znacząco utrudniają przejechanie obok nich, a wtedy klienci raczej starają się omijać szerokim łukiem takie miejsca, w obawie przed „zakorkowaniem” ciągu komunikacyjnego.

2. Nieestetyczny wygląd ekspozycji
Kolejnym problemem jest brak należytej staranności w zachowaniu odpowiedniego wyglądu elementów ekspozycyjnych. Ile to razy zdarzało się nam trafić na środku alejki na zwykły, kartonowy, częściowo rozerwany pojemnik, w którym leżały nieuporządkowane lub co gorsza częściowo zniszczone produkty? Szczególnie negatywnie taka sytuacja wpływa na asortyment wymagający eleganckiego zaprezentowania (np. odzież) lub podatny na zniszczenie (np. jajka).

3. Brak odpowiedniego wyróżnienia
Zdarza się, że mimo zastosowania estetycznej ekspozycji dodatkowej, nie przynosi ona oczekiwanych rezultatów. Należy wówczas zastanowić się czy w wystarczającym stopniu wyróżnia się ona wśród okolicznych produktów. Niejednokrotnie bowiem bywa tak, że projektowana jest ona przez grafika, który nie ma świadomości jak wygląda cała półka i choć standy czy inne materiały POS same w sobie wyglądają bardzo atrakcyjnie, to w konkretnej alejce „giną” pośród konkurencji.

Przy korzystaniu z ekspozycji dodatkowej należy brać pod uwagę szereg czynników, które sprawią, że będzie ona efektywnym zabiegiem merchandisingowym. Jedno jest wszakże pewne – popełnienie któregokolwiek z powyższych błędów, znacząco utrudni nam osiągnięcie zamierzonych celów.

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia dofinansowane

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy Świat sprzedaży marketingu dynamicznie się zmienia. Klienci przed podjęciem kontaktu z firmą wyszukują informacji na temat przedsiębiorstwa, usług czy produktów w Internecie. Marketing cyfrowy jest działaniem, które pomaga nam w pozyskaniu klientów, bez większego działania z naszej strony. To dlatego ważne jest, by np. strona internetowa zbudowana była szczegółowo, profesjonalnie, a zarazem atrakcyjnie. Szkolenie…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Otwarcie własnej działalności. Jakie są przeszkody i kto może ją otworzyć?

Otwarcie własnej działalności. Jakie są przeszkody i kto może ją otworzyć? W naszym kraju otwarcie własnej działalności gospodarczej jest stosunkowo proste i nie wymaga posiadania specjalnych pozwoleń czy uprawnień. Są jednak określone przypadki, gdy należy spełnić dodatkowe warunki, o których opowiemy dziś nieco więcej. Otwarcie własnej działalności – proces założenia Sam proces otwierania własnej firmy jest w Polsce…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Szkolenia online – plusy i minusy. Czy są tak samo wartościowe jak szkolenia stacjonarne?

Szkolenia online – plusy i minusy. Czy są tak samo wartościowe jak szkolenia stacjonarne? Kursy online cieszą się z roku na rok coraz większą popularnością. W dobie pandemii wiele osób przekonało się, że bezpośredni kontakt nie jest koniecznością ani w pracy, ani w szkole. Nowe umiejętności można nabywać oraz rozwijać również za pomocą internetowego szkolenia. Uczestnik nabywa wtedy w pełni realną wiedzę. Poniżej wskażemy Ci, skąd…
dowiedz się więcej