W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Grupowanie owoców i warzyw - czyli ułatw klientowi zakupy

Nie ma wątpliwości, że stoisko owocowo – warzywne musi zachęcać klienta swoim wyglądem. Powinno błyszczeć czystością, ciekawić ułożeniem i zachwycać barwą. Jednak dobry sprzedawca musi wiedzieć, że doznania estetyczne to część sukcesu sprzedaży – bardzo ważna część, ale nie jedyna.

Doskonałe stoisko owocowo – warzywne powinna cechować, obok nieskazitelnego wyglądu, funkcjonalność. Nie można o tym zapominać, bo nawet najbardziej wyszukane zestawienie kolorystyczne produktów nie wystarczy jeśli klient nie będzie mógł w krótkim tempie znaleźć wśród nich składników na obiad.

Oczywistą i podstawową regułą ekspozycji stoiska jest podział towarów na owoce i warzywa. Wiadomo, że działy te znajdą się tuż obok siebie, jednak warto zadbać o wyraźny porządek i np. nie umieszczać truskawek pomiędzy marchewką i czosnkiem. Zarówno w obrębie owoców, jak i warzyw również obowiązują pewne zasady, których powinniśmy przestrzegać jeśli nie chcemy, aby klient, zamiast szybkiego i przyjemnego odnalezienia potrzebnych produktów, zmuszony był kilka razy okrążyć stoisko z wyraźną dezorientacją wymalowaną na twarzy.

W dziale warzywnym mamy co najmniej sześć grup produktów, które powinny znajdować się obok siebie. Pierwszą grupą są warzywa pochodzące ‘z ziemi’, co do których obowiązują tożsame zasady zachowania czystości. Dlatego w bezpośrednim sąsiedztwie marchewki i selera powinniśmy umieścić pietruszkę, ziemniaki i buraki.

W następnej grupie znajdą się pomidory, ogórki i papryka, czyli wszystkie warzywa używane z reguły jako dodatki do sałatek i kanapek. Trzecią grupę wyznacza podobny kształt oraz wielkość produktów i obejmuje ona: sałatę, kapustę oraz kalafior.

Obok siebie powinno się także umieścić natkę pietruszki, koperek i szczypiorek zarówno przez wzgląd na ich charakter stosowania (dodatki), jak i podobny sposób przechowywania (w wodzie). Cebula lubi sąsiedztwo czosnku, gdyż warzywa te służą głownie do przyprawiania. Wspólne miejsce powinny także otrzymać wszystkie rośliny strączkowe, jak fasola i groch.

W dziale owocowym powinniśmy umieścić razem jabłka i gruszki. Jedne i drugie to owoce o podobnej wielkości, charakteryzujące się rodzimym pochodzeniem, w odróżnieniu od cytrusów: cytryn, mandarynek, klementynek i grejpfrutów, dla których powinno znaleźć się osobne miejsce.

Kolejną grupę stanowią wszystkie występujące sezonowo owoce, których przeznaczeniem są przetwory. Należą do niej wiśnie, śliwki i czereśnie. Za swoim bezpośrednim sąsiedztwem przepadają brzoskwinie, morele i nektarynki, które można ułożyć tuż obok owoców sezonowych.

Okazuje się więc, że ważną zasadą kreowania ekspozycji owocowo – warzywnej jest intuicyjność. Warto zastanowić się, czy dane ułożenie ma sens. Gdzie ja szukałbym/ szukałabym tego produktu? Bądź co bądź, każdy sprzedawca bywa – od czasu do czasu – także klientem.

Jeśli interesuje Cię temat merchandisigu, zapraszamy do śledzenia naszej nowej, cotygodniowej serii W ŚWIECIE MERCHANDISINGU, w której znajdziesz ciekawostki dotyczące sztuki zarządzania ekspozycją oraz praktyczne porady na temat jej stosowania!

Przeczytaj również:

Blog, Wiedza i rozwój

Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie. Inwestycja w technologię czy wiedzę?

Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie. Inwestycja w technologię czy wiedzę? Produkcja to proces, w którym w zautomatyzowany lub ręczny sposób powstają wyroby przeznaczone do dalszej sprzedaży. Specyfika tej gałęzi przemysłu ma swoje odrębne wymagania. Kwestia zarządzania produkcją mocno ewoluuje, aby spełnić wymogi zmieniającego się rynku. Inwestycja w nowe technologie to tylko jeden z czynników, które przekładają się na sukces. Równie ważne są takie kwestie jak opracowanie standaryzowanych procesów…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać?

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać? Gastronomia wymaga ciągłej nauki i systematycznej pracy. Nic nie daje bowiem tak dobrych rezultatów, jak praktyka pod czujnym okiem ekspertów. Dzięki dobrym szkoleniom można nie tylko poprawić standard restauracji, ale również jakość własnej pracy w kuchni. Warto pamiętać, że kursy dla gastronomii dotyczą także obsługi oraz zarządzania finansami. Wszystkie te aspekty mają wpływ na zyski, które generuje restauracja. W tym…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia dofinansowane

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy Świat sprzedaży marketingu dynamicznie się zmienia. Klienci przed podjęciem kontaktu z firmą wyszukują informacji na temat przedsiębiorstwa, usług czy produktów w Internecie. Marketing cyfrowy jest działaniem, które pomaga nam w pozyskaniu klientów, bez większego działania z naszej strony. To dlatego ważne jest, by np. strona internetowa zbudowana była szczegółowo, profesjonalnie, a zarazem atrakcyjnie. Szkolenie…
dowiedz się więcej