W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Grupowanie owoców i warzyw - czyli ułatw klientowi zakupy
Nie ma wątpliwości, że stoisko owocowo – warzywne musi zachęcać klienta swoim wyglądem. Powinno błyszczeć czystością, ciekawić ułożeniem i zachwycać barwą. Jednak dobry sprzedawca musi wiedzieć, że doznania estetyczne to część sukcesu sprzedaży – bardzo ważna część, ale nie jedyna.
Doskonałe stoisko owocowo – warzywne powinna cechować, obok nieskazitelnego wyglądu, funkcjonalność. Nie można o tym zapominać, bo nawet najbardziej wyszukane zestawienie kolorystyczne produktów nie wystarczy jeśli klient nie będzie mógł w krótkim tempie znaleźć wśród nich składników na obiad.
Oczywistą i podstawową regułą ekspozycji stoiska jest podział towarów na owoce i warzywa. Wiadomo, że działy te znajdą się tuż obok siebie, jednak warto zadbać o wyraźny porządek i np. nie umieszczać truskawek pomiędzy marchewką i czosnkiem. Zarówno w obrębie owoców, jak i warzyw również obowiązują pewne zasady, których powinniśmy przestrzegać jeśli nie chcemy, aby klient, zamiast szybkiego i przyjemnego odnalezienia potrzebnych produktów, zmuszony był kilka razy okrążyć stoisko z wyraźną dezorientacją wymalowaną na twarzy.
W dziale warzywnym mamy co najmniej sześć grup produktów, które powinny znajdować się obok siebie. Pierwszą grupą są warzywa pochodzące ‘z ziemi’, co do których obowiązują tożsame zasady zachowania czystości. Dlatego w bezpośrednim sąsiedztwie marchewki i selera powinniśmy umieścić pietruszkę, ziemniaki i buraki.
W następnej grupie znajdą się pomidory, ogórki i papryka, czyli wszystkie warzywa używane z reguły jako dodatki do sałatek i kanapek. Trzecią grupę wyznacza podobny kształt oraz wielkość produktów i obejmuje ona: sałatę, kapustę oraz kalafior.
Obok siebie powinno się także umieścić natkę pietruszki, koperek i szczypiorek zarówno przez wzgląd na ich charakter stosowania (dodatki), jak i podobny sposób przechowywania (w wodzie). Cebula lubi sąsiedztwo czosnku, gdyż warzywa te służą głownie do przyprawiania. Wspólne miejsce powinny także otrzymać wszystkie rośliny strączkowe, jak fasola i groch.
W dziale owocowym powinniśmy umieścić razem jabłka i gruszki. Jedne i drugie to owoce o podobnej wielkości, charakteryzujące się rodzimym pochodzeniem, w odróżnieniu od cytrusów: cytryn, mandarynek, klementynek i grejpfrutów, dla których powinno znaleźć się osobne miejsce.
Kolejną grupę stanowią wszystkie występujące sezonowo owoce, których przeznaczeniem są przetwory. Należą do niej wiśnie, śliwki i czereśnie. Za swoim bezpośrednim sąsiedztwem przepadają brzoskwinie, morele i nektarynki, które można ułożyć tuż obok owoców sezonowych.
Okazuje się więc, że ważną zasadą kreowania ekspozycji owocowo – warzywnej jest intuicyjność. Warto zastanowić się, czy dane ułożenie ma sens. Gdzie ja szukałbym/ szukałabym tego produktu? Bądź co bądź, każdy sprzedawca bywa – od czasu do czasu – także klientem.
Jeśli interesuje Cię temat merchandisigu, zapraszamy do śledzenia naszej nowej, cotygodniowej serii W ŚWIECIE MERCHANDISINGU, w której znajdziesz ciekawostki dotyczące sztuki zarządzania ekspozycją oraz praktyczne porady na temat jej stosowania!