W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Marketing sensoryczny – wsparcie dla merchandisingu

W Polsce wciąż niedocenianym, choć coraz szerzej wykorzystywanym elementem wpływu na klientów, jest marketing sensoryczny. Jego sens polega na angażowaniu możliwie jak największej ilości zmysłów konsumenta w poznanie i pozycjonowanie sklepu. Początkujący merchandiserzy skupiają się wyłącznie wzroku – tymczasem słuch, węch, a nawet dotyk, są w stanie znacząco wesprzeć ekspozycję towarów na półce, a co za tym idzie doprowadzić do zwiększenia sprzedaży.

„Usłyszeć” produkt

W przypadku marketingu sensorycznego mamy do czynienia z efektem synergii na szeroką skalę. Zresztą wszyscy czujemy to intuicyjnie – odpowiedni dobór kolorów na półce sklepowej z pewnością przyciąga uwagę do konkretnej kategorii asortymentu, ale ile czasu spędzimy na jego oglądaniu? To może zależeć na przykład od muzyki – jeśli trafimy na jedną ze swoich ulubionych piosenek, podświadomie zwolnimy kroku, chcąc usłyszeć ją w całości. Podobnie działa zmysł węchu – nie bez powodu świeże pieczywo wypiekane jest na miejscu i to w takim punkcie, z którego zapach roznosi się możliwie jak najdalej – dzięki niemu konsumenci od razu wprowadzają się w bardzo pozytywny nastrój i czują swoistą atmosferę sklepu. Jest to bardzo istotne, bowiem aż 50% klientów deklaruje, że chętniej (a co za tym idzie dłużej) będzie przebywać w sklepie, którego atmosfera im odpowiada. Jest to pierwszy krok do prowadzenia skutecznych działań merchandisingowych.

Jakie zmysły warto angażować?

Odpowiedź jest prosta – jak najwięcej. A najlepiej wszystkie. Każdy zmysł może być wykorzystany do zwiększenia zaangażowania klienta w zakupy, a na zmarnotwanie tego potencjału nie może sobie pozwolić żaden szanujący się menedżer placówki handlowej. Jak zatem zrobić to w praktyce?

Wzrok – jest bodaj najważniejszym ze zmysłów, a na pewno będącym w centrum zainteresowania merchandiserów. Wszystko, co widzi klient – od wejścia do sklepu, aż po kasy – jest jedną, niekończącą się strefą wpływu na jego decyzje zakupowe. Kształt, kolor asortymentu, zastosowany kontrast barw, a także dodatkowe materiały wystawiennicze mają bardzo istotny wpływ na to, jak konsument postrzega nasz sklep, a także poszczególne produkty. A co najważniejsze, ma też duże przełożenie na pierwsze wrażenie, które nierzadko determinuje dalsze zakupy.

Słuch – jeśli wiemy, jaka grupa docelowa robi najczęściej zakupy w naszym sklepie, możemy pod nią dobierać muzykę wydobywającą się z głośników, a nawet głos lektora obwieszczającego promocje.

Zapach – jest on nośnikiem najsilniejszych wspomnień, a ponowione doznania węchowe w bardzo łatwy sposób przywołują w konsumencie określone uczucia i emocje. To dlatego zapach świeżego chleba na stoisku piekarniczym lub wysokiej jakości perfum w alejce z kosmetykami działają w tak pozytywny sposób na nastrój klienta podczas dokonywania zakupów.

Dotyk – miękkość, faktura czy grubość wszelkich materiałów, które może dotknąć klient, świadczy o jakości sklepu i produktach przez niego oferowanych.

Smak – to dziś już nie tylko próbki oferowane przez hostessy, ale także smak potraw oferowanych w hot spotach. Wysoka jakość potraw tam serwowanych, w połączeniu z doznaniami zapachowymi, są jednymi z najmocniejszych czynników zatrzymujących klientów w placówce handlowej.

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie sprzedażą – wszystko co trzeba o nim wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż jest sercem każdej organizacji, motorem napędowym wzrostu i rentowności. Aby jednak proces sprzedaży był skuteczny, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich strategii, narzędzi i technik zarządzania. W wywiadzie z naszą ekspertką – Angeliką Kuczyńską, przyjrzymy się bliżej, czym jest zarządzanie sprzedażą, dlaczego jest tak ważne i jakie są najlepsze praktyki, które mogą pomóc firmom w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Zapraszamy…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Pewność siebie – jak ją zbudować?

W obliczu ciągłych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesny świat, pewność siebie wyłania się jako kluczowa cecha, umożliwiająca osiąganie sukcesów w życiu osobistym i zawodowym. To nie tylko umiejętność stawiania czoła przeciwnościom, ale także zdolność do podejmowania śmiałych decyzji i realizowania marzeń. Pewność siebie pozwala nam przekroczyć granice własnych ograniczeń, otwierając drzwi do świata pełnego możliwości. Jednak nie dla każdego jest…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega telemarketing?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, firmy nieustannie poszukują nowych i efektywnych metod dotarcia do swoich potencjalnych klientów. Wśród różnorodnych strategii marketingowych, telemarketing wyłania się jako jedno z najbardziej bezpośrednich i osobistych narzędzi komunikacji. Mimo że czasami może być postrzegany jako metoda kontrowersyjna lub nachalna, jego skuteczność w budowaniu relacji z klientami i generowaniu sprzedaży jest niezaprzeczalna. Telemarketing, wykorzystując potęgę słowa…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.