W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Merchandising w Sieci – konieczność czy fanaberia?

Merchandising jest obszarem działalności, który wciąż ewoluuje. Pojęcie to jest znane coraz szerszej grupie osób, a wśród menedżerów placówek handlowych już dawno zakorzeniło się przekonanie, że odpowiednia ekspozycja towarów na półkach jest w stanie podnieść obroty sklepu nawet o kilkadziesiąt procent. Ale czy te działania dotyczą też sklepów internetowych? Czy towar eksponowany wirtualnie również podlega takim samym prawom jak ten w supermarkecie? A jeśli tak, to kto jest odpowiedzialny za zmiany w tym zakresie?

E-merchandising – domena najlepszych marek

Już kilka lat temu wyłoniła się samodzielna gałąź merchandisingu, dotycząca sklepów internetowych. Bo choć nie znajdziemy tam prawdziwych półek z towarami, to zakupy w e-sklepach odznaczają się wieloma podobnymi elementami. Przede wszystkim w Sieci klient również porusza się za pomocą konkretnych schematów, zwanych ścieżką zakupową. Temat jest o tyle bardziej skomplikowany, że zaczyna się ona w różnych miejscach – w zależności od tego, od jakiej podstrony konsument rozpocznie przemierzanie naszego wirtualnego sklepu. Z jednej strony stanowi to pewną trudność, ale z drugiej mamy dzięki temu jeszcze większy wpływ na to, co konsument zobaczy w kolejnym kroku. Podobieństwo stanowi również fakt, że także w Internecie klient lubi widzieć ładnie wyeksponowane produkty i chce dotrzeć do interesującej go kategorii w szybki, intuicyjny sposób. Nie bez znaczenia jest również jakość obsługi w postaci konsultantów – podobnie jak w stacjonarnych BOK i kontaktach z kasjerami, konsument musi czuć, że jest „dopieszczony”. Najlepsze marki już dawno doceniły rolę Internetu, która ma obecnie niebagatelne znaczenie w procesie sprzedaży.

Kto odpowiada za e-merchandising?

Aby nasz sklep internetowy możliwie jak najlepiej eksponował towary, konieczne jest współdziałanie co najmniej kilku osób, działających pod przewodnictwem doświadczonego specjalisty.

Programista/koder – zespół programistyczny będzie odpowiadał za prawidłowe funkcjonowanie strony i wyświetlanie się poszczególnych zakładek oraz produktów. Jest to bardzo istotne, bo nawet najpiękniejsze zdjęcia nie doprowadzą do finalizacji zakupu, jeśli strona nie będzie wyświetlała się w sposób prawidłowy i przyjazny użytkownikowi.

Grafik – na nim spoczywa odpowiedzialność za odpowiednie zaprezentowanie wizualne produktu – nawet, jeśli trzeba go nieco skorygować. Powinien on ściśle współpracować z fotografem produktowym. Konieczna jest również pomoc web designera, który odpowie za ogólny wygląd strony (od tego w dużej mierze zależy pierwsze wrażenie klienta).

Specjalista UX/UI – spec od user experience dba o to, by każdy szczegół na stronie potęgował komfort klienta i prowadził prosto do koszyka zakupowego. Nie tylko wyłapuje błędy w kodzie, ale też projektuje usprawnienia w zakresie ścieżki zakupowej.

Copywriter – do ostatecznego „zakochania się” w produkcie prowadzi odpowiedni opis, oparty o storytelling. Profesjonalny copywriter zrobi w e-sklepie więcej, niż plakaty w placówce stacjonarnej.

Nad wszystkim powinien czuwać doświadczony e-merchandiser, który będzie spajał działania całego zespołu i troszczył się o nieustanny rozwój ekspozycji produktów oraz ścieżek zakupowych.

Przeczytaj również:

Blog, Dofinansowania na usługi szkoleniowe

Jak uzyskać dofinansowanie na szkolenia w województwie śląskim 2025

Dlaczego warto inwestować w rozwój pracowników na Śląsku w 2025 roku? Inwestowanie w rozwój zespołu to już nie luksus, a konieczność. W obliczu transformacji gospodarczej, szczególnie w regionie takim jak Śląsk, firmy muszą stawiać na nowe kompetencje, zwłaszcza te związane z “zieloną gospodarką” i cyfryzacją. Podnoszenie kwalifikacji pracowników bezpośrednio przekłada się na innowacyjność, efektywność i zdolność do konkurowania na coraz bardziej wymagającym rynku. To strategiczna decyzja, która buduje wartość firmy na lata.…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Najlepsze szkolenia dla menadżerów, które rozwiną Twoje kompetencje

Rozwój menadżera – fundament skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej Rozwój menadżera to kluczowy element skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej organizacji. Obecnie dostępnych jest wiele specjalistycznych szkoleń, które pomagają menadżerom rozwijać ich umiejętności w zarządzaniu zespołem, efektywnej komunikacji i strategicznym myśleniu. Dobrze dobrane szkolenia dla menadżerów mogą pomóc w budowaniu silnych zespołów, zwiększaniu produktywności i wywieraniu pozytywnego wpływu na organizację. Poniżej…
dowiedz się więcej
Blog, Dofinansowania na usługi szkoleniowe

Jak uzyskać dofinansowanie do szkoleń?

W 2025 roku firmy mogą skorzystać z programów takich jak KFS, BUR czy Akademia Menadżera HR. Wysokość dofinansowania sięga nawet 100%, a proces aplikacji zależy od wybranego programu i regionu. W świecie biznesu potrzebujemy wiedzy skondensowanej, profesjonalnej i praktycznej, którą od razu można wdrożyć w życie firmy czy marki własnej. Kluczem jest merytoryka przekazana przez najlepszych specjalistów odnoszących sukcesy w naszej branży.…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.