W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Merchandising w Sieci – konieczność czy fanaberia?

Merchandising jest obszarem działalności, który wciąż ewoluuje. Pojęcie to jest znane coraz szerszej grupie osób, a wśród menedżerów placówek handlowych już dawno zakorzeniło się przekonanie, że odpowiednia ekspozycja towarów na półkach jest w stanie podnieść obroty sklepu nawet o kilkadziesiąt procent. Ale czy te działania dotyczą też sklepów internetowych? Czy towar eksponowany wirtualnie również podlega takim samym prawom jak ten w supermarkecie? A jeśli tak, to kto jest odpowiedzialny za zmiany w tym zakresie?

E-merchandising – domena najlepszych marek

Już kilka lat temu wyłoniła się samodzielna gałąź merchandisingu, dotycząca sklepów internetowych. Bo choć nie znajdziemy tam prawdziwych półek z towarami, to zakupy w e-sklepach odznaczają się wieloma podobnymi elementami. Przede wszystkim w Sieci klient również porusza się za pomocą konkretnych schematów, zwanych ścieżką zakupową. Temat jest o tyle bardziej skomplikowany, że zaczyna się ona w różnych miejscach – w zależności od tego, od jakiej podstrony konsument rozpocznie przemierzanie naszego wirtualnego sklepu. Z jednej strony stanowi to pewną trudność, ale z drugiej mamy dzięki temu jeszcze większy wpływ na to, co konsument zobaczy w kolejnym kroku. Podobieństwo stanowi również fakt, że także w Internecie klient lubi widzieć ładnie wyeksponowane produkty i chce dotrzeć do interesującej go kategorii w szybki, intuicyjny sposób. Nie bez znaczenia jest również jakość obsługi w postaci konsultantów – podobnie jak w stacjonarnych BOK i kontaktach z kasjerami, konsument musi czuć, że jest „dopieszczony”. Najlepsze marki już dawno doceniły rolę Internetu, która ma obecnie niebagatelne znaczenie w procesie sprzedaży.

Kto odpowiada za e-merchandising?

Aby nasz sklep internetowy możliwie jak najlepiej eksponował towary, konieczne jest współdziałanie co najmniej kilku osób, działających pod przewodnictwem doświadczonego specjalisty.

Programista/koder – zespół programistyczny będzie odpowiadał za prawidłowe funkcjonowanie strony i wyświetlanie się poszczególnych zakładek oraz produktów. Jest to bardzo istotne, bo nawet najpiękniejsze zdjęcia nie doprowadzą do finalizacji zakupu, jeśli strona nie będzie wyświetlała się w sposób prawidłowy i przyjazny użytkownikowi.

Grafik – na nim spoczywa odpowiedzialność za odpowiednie zaprezentowanie wizualne produktu – nawet, jeśli trzeba go nieco skorygować. Powinien on ściśle współpracować z fotografem produktowym. Konieczna jest również pomoc web designera, który odpowie za ogólny wygląd strony (od tego w dużej mierze zależy pierwsze wrażenie klienta).

Specjalista UX/UI – spec od user experience dba o to, by każdy szczegół na stronie potęgował komfort klienta i prowadził prosto do koszyka zakupowego. Nie tylko wyłapuje błędy w kodzie, ale też projektuje usprawnienia w zakresie ścieżki zakupowej.

Copywriter – do ostatecznego „zakochania się” w produkcie prowadzi odpowiedni opis, oparty o storytelling. Profesjonalny copywriter zrobi w e-sklepie więcej, niż plakaty w placówce stacjonarnej.

Nad wszystkim powinien czuwać doświadczony e-merchandiser, który będzie spajał działania całego zespołu i troszczył się o nieustanny rozwój ekspozycji produktów oraz ścieżek zakupowych.

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie sprzedażą – wszystko co trzeba o nim wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż jest sercem każdej organizacji, motorem napędowym wzrostu i rentowności. Aby jednak proces sprzedaży był skuteczny, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich strategii, narzędzi i technik zarządzania. W wywiadzie z naszą ekspertką – Angeliką Kuczyńską, przyjrzymy się bliżej, czym jest zarządzanie sprzedażą, dlaczego jest tak ważne i jakie są najlepsze praktyki, które mogą pomóc firmom w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Zapraszamy…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Pewność siebie – jak ją zbudować?

W obliczu ciągłych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesny świat, pewność siebie wyłania się jako kluczowa cecha, umożliwiająca osiąganie sukcesów w życiu osobistym i zawodowym. To nie tylko umiejętność stawiania czoła przeciwnościom, ale także zdolność do podejmowania śmiałych decyzji i realizowania marzeń. Pewność siebie pozwala nam przekroczyć granice własnych ograniczeń, otwierając drzwi do świata pełnego możliwości. Jednak nie dla każdego jest…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega telemarketing?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, firmy nieustannie poszukują nowych i efektywnych metod dotarcia do swoich potencjalnych klientów. Wśród różnorodnych strategii marketingowych, telemarketing wyłania się jako jedno z najbardziej bezpośrednich i osobistych narzędzi komunikacji. Mimo że czasami może być postrzegany jako metoda kontrowersyjna lub nachalna, jego skuteczność w budowaniu relacji z klientami i generowaniu sprzedaży jest niezaprzeczalna. Telemarketing, wykorzystując potęgę słowa…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.