W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Merchandising w ujęciu marketingowym

Szeroko pojęty merchandising, w aspekcie marketingowym, opiera się na zaproponowaniu właściwej ceny oferowanego produktu, w odpowiedniej przestrzeniu, przy zastosowaniu odpowiednich działań marketingowych, we właściwym czasie, aby zaspokoić potrzeby klienta w punkcie sprzedaży. Systematyzując, możemy wyróżnić siedem praw cechujących merchandising w ujęciu marketingowym:

  • właściwa marka
  • we właściwym miejscu
  • we właściwym czasie
  • z właściwą ceną
  • we właściwej ilości
  • we właściwych warunkach
  • we właściwy sposób

Koncepcja merchandising-mix

Podejście merchandising-mix składa się z czterech zmodyfikowanych instrumentów działania, nawiązujących do koncepcji marketingu-mix. Wyróżnić możemy: towar, marżę, komunikację i technologię. W określeniu towar zawiera się nie tylko klasycznie rozumiany asortyment, jako dobra/produkty dostępne w sprzedaży. Stanowią go również usługi powiązane (np. formy płatności) oraz wolne (dowóz zakupionych produktów pod wskazany adres). Marża jest powszechnie pojmowana jako różnica pomiędzy ceną zakupu, a ceną sprzedaży. Pokrywa koszty zakupu, a jej znaczącą częścią jest zysk. Technologia zaś obejmuje cały wachlarz metod sprzedaży produktów i zależna jest od działu sprzedaży. Składają się na nią system logistyczny, lokalizacja, wyposażenie techniczne oraz metoda obsługi. Ostatnim elementem jest komunikacja, tożsama z promocją. Składa się na nią wszystko to, co wpływa na decyzję klienta o dokonaniu zakupu.

Merchandising w praktyce

W celu przyciągnięcia klienta oraz utrzymania jego zainteresowania, stosuje się szereg praktyk przynoszących wymierne skutki. Towar sklepowy eksponowany jest na firmowych półkach, opatrzonych odpowiednimi oznaczeniami, często ozdobionymi chorągiewkami czy balonikami. Alejki sklepowe ustawione są w określonym porządku oraz oświetlone w taki sposób, by nadać ekspozycji większą atrakcyjność. Odpowiedni klimat w sklepie wytwarzany jest przez muzykę, wyczuwane w powietrzu zapachy oraz właściwą kolorystykę. Często stosowana jest praktyka degustacji asortymentu, gdzie atrakcyjna hostessa częstuje z uśmiechem i zachęca do kupna produktu, często dołączając ulotkę reklamową. Dobrą praktyką jest stosowanie obniżek posezonowych oraz udzielanie rabatów. Dopełnieniem jest kompetentna i miła obsługa.

Merchandising przede wszystkim jest narzędziem wspierającym sprzedaż. Wpływa również na zwiększenie zysku przez odpowiednie zagospodarowanie przestrzeni. Z drugiej strony pełni funkcję komunikacyjną, realizowaną przez przedstawicieli handlowych oraz wyszkolonych pracowników obsługi klienta. Kluczowa jest więc odpowiednia komunikacja – zapewnia ona wiele różnorodnych możliwości wpływu na nabywcę.

Z przeprowadzonych badań jasno wynika, że stosowanie zasad merchandisingu zwiększa znacząco sprzedaż towarów. Umiejętna aranżacja przestrzeni sklepowej oraz estetyczna ekspozycja zwiększy czas i częstotliwość pobytu w sklepie klientów stałych oraz przyciągnie nowych nabywców.

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie sprzedażą – wszystko co trzeba o nim wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż jest sercem każdej organizacji, motorem napędowym wzrostu i rentowności. Aby jednak proces sprzedaży był skuteczny, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich strategii, narzędzi i technik zarządzania. W wywiadzie z naszą ekspertką – Angeliką Kuczyńską, przyjrzymy się bliżej, czym jest zarządzanie sprzedażą, dlaczego jest tak ważne i jakie są najlepsze praktyki, które mogą pomóc firmom w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Zapraszamy…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Pewność siebie – jak ją zbudować?

W obliczu ciągłych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesny świat, pewność siebie wyłania się jako kluczowa cecha, umożliwiająca osiąganie sukcesów w życiu osobistym i zawodowym. To nie tylko umiejętność stawiania czoła przeciwnościom, ale także zdolność do podejmowania śmiałych decyzji i realizowania marzeń. Pewność siebie pozwala nam przekroczyć granice własnych ograniczeń, otwierając drzwi do świata pełnego możliwości. Jednak nie dla każdego jest…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega telemarketing?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, firmy nieustannie poszukują nowych i efektywnych metod dotarcia do swoich potencjalnych klientów. Wśród różnorodnych strategii marketingowych, telemarketing wyłania się jako jedno z najbardziej bezpośrednich i osobistych narzędzi komunikacji. Mimo że czasami może być postrzegany jako metoda kontrowersyjna lub nachalna, jego skuteczność w budowaniu relacji z klientami i generowaniu sprzedaży jest niezaprzeczalna. Telemarketing, wykorzystując potęgę słowa…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.