W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Nie oprzesz się zapachom
Istnieje szereg elementów wystroju, które mają wpływ na decyzje zakupowe klienta. Jeden z nich odgrywa szczególne znaczenie w budowie wrażeń związanych z produktami. Obok wyglądu i umiejscowienia towaru, warto zadbać o odpowiedni zapach, unoszący się przy stoisku.
Zapach to czynnik sprzedaży silnie oddziaływujący na stan emocjonalny człowieka. Odgrywa szczególną rolę w kreowaniu wizerunku marki, a także w budowaniu wspomnień związanych z procesem sprzedaży. Właśnie dlatego aromamarketing – czyli wywieranie wpływu na klienta w miejscu sprzedaży za pomocą specjalnie dobranych kompozycji zapachowych – dynamicznie się rozwija.
Węch jest zmysłem pierwotnym, który od zarania dziejów ma duże znaczenie dla przetrwania człowieka. Wywołuje silne skojarzenia z przeżyciami. Dlatego na straganie z truskawkami możemy wrócić do beztroskich chwil z dzieciństwa, a zapach gabinetu dentystycznego wywołuje w nas strach.
Warto zadbać o dobór odpowiednich kompozycji zapachowych w strefie sprzedaży. Nie chodzi tylko o to, że dział z pieczywem powinien pachnieć świeżymi wypiekami. O oprawę zapachową muszą dbać także przedsiębiorcy w innych branżach.
Jedna z znanych sieci odzieżowych rozpyla w swoich sklepach charakterystyczny, mocno kwiatowy zapach. Zapach ten budzi skojarzenie z konkretną marką, nawet u klienta, który tylko przechodzi w pobliżu. W ten sposób, działając na zmysł węchu marketingowcy stworzyli ważny element wizerunku firmy.
Jednak w aromamarketingu nie chodzi tylko o budowę wizerunku. Odpowiednie dobrany, nienarzucający się zapach służy bardzo często poprawie samopoczucia klientów. Jak wiadomo, wracamy do miejsc, w których czujemy się komfortowo, dlatego właściwy aromat, obok wystroju i obsługi klienta, może być wyznacznikiem skutecznej strategii sprzedażowej.
Zapach odgrywa szczególną rolę w miejscach, w których mamy styczność z jedzeniem, a co za tym idzie oczekujemy świeżości. Do takich miejsc należą sklepy, stragany owocowo – warzywne, ale też kawiarnie i restauracje. Atrakcyjny i zachęcający zapach świeżych produktów i wyszukanych potraw sprawi, że klient kupi, czy też zamówi nawet więcej niż pierwotnie planował. Analogicznie, zapach zgnilizny czy spalenizny sprawi, że klient zrezygnuje z zakupu lub posiłku w danym miejscu.
Kompozycje zapachowe w strefach sprzedaży posiadają zatem wiele funkcji. Redukują ewentualne nieprzyjemne zapachy, związane z działalnością, przyciągają klientów w odpowiednie miejsce, zachęcają do zakupu, kreują wizerunek oraz budują logo zapachowe marki. Umiejętnie wykorzystane mogą stanowić bardzo istotny element strategii sprzedażowych i marketingowych.