W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Nie oprzesz się zapachom

Istnieje szereg elementów wystroju, które mają wpływ na decyzje zakupowe klienta. Jeden z nich odgrywa szczególne znaczenie w budowie wrażeń związanych z produktami. Obok wyglądu i umiejscowienia towaru, warto zadbać o odpowiedni zapach, unoszący się przy stoisku.

Zapach to czynnik sprzedaży silnie oddziaływujący na stan emocjonalny człowieka. Odgrywa szczególną rolę w kreowaniu wizerunku marki, a także w budowaniu wspomnień związanych z procesem sprzedaży. Właśnie dlatego aromamarketing – czyli wywieranie wpływu na klienta w miejscu sprzedaży za pomocą specjalnie dobranych kompozycji zapachowych – dynamicznie się rozwija.

Węch jest zmysłem pierwotnym, który od zarania dziejów ma duże znaczenie dla przetrwania człowieka. Wywołuje silne skojarzenia z przeżyciami. Dlatego na straganie z truskawkami możemy wrócić do beztroskich chwil z dzieciństwa, a zapach gabinetu dentystycznego wywołuje w nas strach.

Warto zadbać o dobór odpowiednich kompozycji zapachowych w strefie sprzedaży. Nie chodzi tylko o to, że dział z pieczywem powinien pachnieć świeżymi wypiekami. O oprawę zapachową muszą dbać także przedsiębiorcy w innych branżach.

Jedna z znanych sieci odzieżowych rozpyla w swoich sklepach charakterystyczny, mocno kwiatowy zapach. Zapach ten budzi skojarzenie z konkretną marką, nawet u klienta, który tylko przechodzi w pobliżu. W ten sposób, działając na zmysł węchu marketingowcy stworzyli ważny element wizerunku firmy.

Jednak w aromamarketingu nie chodzi tylko o budowę wizerunku. Odpowiednie dobrany, nienarzucający się zapach służy bardzo często poprawie samopoczucia klientów. Jak wiadomo, wracamy do miejsc, w których czujemy się komfortowo, dlatego właściwy aromat, obok wystroju i obsługi klienta, może być wyznacznikiem skutecznej strategii sprzedażowej.

Zapach odgrywa szczególną rolę w miejscach, w których mamy styczność z jedzeniem, a co za tym idzie oczekujemy świeżości. Do takich miejsc należą sklepy, stragany owocowo – warzywne, ale też kawiarnie i restauracje. Atrakcyjny i zachęcający zapach świeżych produktów i wyszukanych potraw sprawi, że klient kupi, czy też zamówi nawet więcej niż pierwotnie planował. Analogicznie, zapach zgnilizny czy spalenizny sprawi, że klient zrezygnuje z zakupu lub posiłku w danym miejscu.

Kompozycje zapachowe w strefach sprzedaży posiadają zatem wiele funkcji. Redukują ewentualne nieprzyjemne zapachy, związane z działalnością, przyciągają klientów w odpowiednie miejsce, zachęcają do zakupu, kreują wizerunek oraz budują logo zapachowe marki. Umiejętnie wykorzystane mogą stanowić bardzo istotny element strategii sprzedażowych i marketingowych.

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie sprzedażą – wszystko co trzeba o nim wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż jest sercem każdej organizacji, motorem napędowym wzrostu i rentowności. Aby jednak proces sprzedaży był skuteczny, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich strategii, narzędzi i technik zarządzania. W wywiadzie z naszą ekspertką – Angeliką Kuczyńską, przyjrzymy się bliżej, czym jest zarządzanie sprzedażą, dlaczego jest tak ważne i jakie są najlepsze praktyki, które mogą pomóc firmom w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Zapraszamy…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Pewność siebie – jak ją zbudować?

W obliczu ciągłych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesny świat, pewność siebie wyłania się jako kluczowa cecha, umożliwiająca osiąganie sukcesów w życiu osobistym i zawodowym. To nie tylko umiejętność stawiania czoła przeciwnościom, ale także zdolność do podejmowania śmiałych decyzji i realizowania marzeń. Pewność siebie pozwala nam przekroczyć granice własnych ograniczeń, otwierając drzwi do świata pełnego możliwości. Jednak nie dla każdego jest…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega telemarketing?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, firmy nieustannie poszukują nowych i efektywnych metod dotarcia do swoich potencjalnych klientów. Wśród różnorodnych strategii marketingowych, telemarketing wyłania się jako jedno z najbardziej bezpośrednich i osobistych narzędzi komunikacji. Mimo że czasami może być postrzegany jako metoda kontrowersyjna lub nachalna, jego skuteczność w budowaniu relacji z klientami i generowaniu sprzedaży jest niezaprzeczalna. Telemarketing, wykorzystując potęgę słowa…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.