W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Nie oprzesz się zapachom

Istnieje szereg elementów wystroju, które mają wpływ na decyzje zakupowe klienta. Jeden z nich odgrywa szczególne znaczenie w budowie wrażeń związanych z produktami. Obok wyglądu i umiejscowienia towaru, warto zadbać o odpowiedni zapach, unoszący się przy stoisku.

Zapach to czynnik sprzedaży silnie oddziaływujący na stan emocjonalny człowieka. Odgrywa szczególną rolę w kreowaniu wizerunku marki, a także w budowaniu wspomnień związanych z procesem sprzedaży. Właśnie dlatego aromamarketing – czyli wywieranie wpływu na klienta w miejscu sprzedaży za pomocą specjalnie dobranych kompozycji zapachowych – dynamicznie się rozwija.

Węch jest zmysłem pierwotnym, który od zarania dziejów ma duże znaczenie dla przetrwania człowieka. Wywołuje silne skojarzenia z przeżyciami. Dlatego na straganie z truskawkami możemy wrócić do beztroskich chwil z dzieciństwa, a zapach gabinetu dentystycznego wywołuje w nas strach.

Warto zadbać o dobór odpowiednich kompozycji zapachowych w strefie sprzedaży. Nie chodzi tylko o to, że dział z pieczywem powinien pachnieć świeżymi wypiekami. O oprawę zapachową muszą dbać także przedsiębiorcy w innych branżach.

Jedna z znanych sieci odzieżowych rozpyla w swoich sklepach charakterystyczny, mocno kwiatowy zapach. Zapach ten budzi skojarzenie z konkretną marką, nawet u klienta, który tylko przechodzi w pobliżu. W ten sposób, działając na zmysł węchu marketingowcy stworzyli ważny element wizerunku firmy.

Jednak w aromamarketingu nie chodzi tylko o budowę wizerunku. Odpowiednie dobrany, nienarzucający się zapach służy bardzo często poprawie samopoczucia klientów. Jak wiadomo, wracamy do miejsc, w których czujemy się komfortowo, dlatego właściwy aromat, obok wystroju i obsługi klienta, może być wyznacznikiem skutecznej strategii sprzedażowej.

Zapach odgrywa szczególną rolę w miejscach, w których mamy styczność z jedzeniem, a co za tym idzie oczekujemy świeżości. Do takich miejsc należą sklepy, stragany owocowo – warzywne, ale też kawiarnie i restauracje. Atrakcyjny i zachęcający zapach świeżych produktów i wyszukanych potraw sprawi, że klient kupi, czy też zamówi nawet więcej niż pierwotnie planował. Analogicznie, zapach zgnilizny czy spalenizny sprawi, że klient zrezygnuje z zakupu lub posiłku w danym miejscu.

Kompozycje zapachowe w strefach sprzedaży posiadają zatem wiele funkcji. Redukują ewentualne nieprzyjemne zapachy, związane z działalnością, przyciągają klientów w odpowiednie miejsce, zachęcają do zakupu, kreują wizerunek oraz budują logo zapachowe marki. Umiejętnie wykorzystane mogą stanowić bardzo istotny element strategii sprzedażowych i marketingowych.

Przeczytaj również:

Blog, Wiedza i rozwój

Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie. Inwestycja w technologię czy wiedzę?

Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie. Inwestycja w technologię czy wiedzę? Produkcja to proces, w którym w zautomatyzowany lub ręczny sposób powstają wyroby przeznaczone do dalszej sprzedaży. Specyfika tej gałęzi przemysłu ma swoje odrębne wymagania. Kwestia zarządzania produkcją mocno ewoluuje, aby spełnić wymogi zmieniającego się rynku. Inwestycja w nowe technologie to tylko jeden z czynników, które przekładają się na sukces. Równie ważne są takie kwestie jak opracowanie standaryzowanych procesów…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać?

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać? Gastronomia wymaga ciągłej nauki i systematycznej pracy. Nic nie daje bowiem tak dobrych rezultatów, jak praktyka pod czujnym okiem ekspertów. Dzięki dobrym szkoleniom można nie tylko poprawić standard restauracji, ale również jakość własnej pracy w kuchni. Warto pamiętać, że kursy dla gastronomii dotyczą także obsługi oraz zarządzania finansami. Wszystkie te aspekty mają wpływ na zyski, które generuje restauracja. W tym…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia dofinansowane

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy Świat sprzedaży marketingu dynamicznie się zmienia. Klienci przed podjęciem kontaktu z firmą wyszukują informacji na temat przedsiębiorstwa, usług czy produktów w Internecie. Marketing cyfrowy jest działaniem, które pomaga nam w pozyskaniu klientów, bez większego działania z naszej strony. To dlatego ważne jest, by np. strona internetowa zbudowana była szczegółowo, profesjonalnie, a zarazem atrakcyjnie. Szkolenie…
dowiedz się więcej