W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Personality merchandising
W obliczu nieustannie rosnącej konkurencji oraz przesycenia rynku ogromną ilością dóbr oferowanych konsumentom, producenci uciekają się do najróżniejszych rozwiązań celem wypromowania swojej marki. Koronnym pomysłem na przyciągnięcie klienta od zawsze była promocja i reklama. W pewnym momencie dostrzeżono jednak zjawisko fascynacji znanymi osobami i chęć naśladownictwa ich stylu życia. Przełomem było wykorzystanie tego fenomenu w zawartości przekazu reklamowego. Dzięki prostemu mechanizmowi psychologicznemu zdecydowanie łatwiejsze stało się przyciągnięcie uwagi klienta i zmobilizowanie go do zakupu wyróżnionego towaru. Takie działania nazywane są fachowo personality merchandisingiem. Polegają one na wykorzystaniu nazwiska, głosu lub wizerunku znanej osoby celem promocji danego produktu. Za tym idzie oczywiście cała machina regulująca zależności prawno-finansowe związane z wykorzystaniem cudzego wizerunku, a reklama tego rodzaju generuje ogromne dochody dla popularnych celebrytów.
Personality merchandising lokalnie
Ten rodzaj promocji bierze pod uwagę głównie postacie ze świata polityki, kultury, rozrywki oraz sportu. Wykorzystanie twarzy znanej osoby realnie zwiększa szanse na stworzenie w krótkim czasie “marki” dowolnego produktu, a w konsekwencji, na zwiększenie zainteresowania jego zakupem przez konsumenta. Wzorcowym przykładem zastosowania omawianej strategii jest produkcja, a następnie sprzedaż koszulek, kubeczków, przyborów szkolnych, które są ozdobione wizerunkiem idola. Najlepszym przykładem personality merchandsingu w Polsce jest Zygmunt Chajzer – bohater wieloletniej kampanii reklamowej proszku do prania Vizir. Jest on w swojej roli tak dobry, że reklamy telewizyjne z jego udziałem nadawane są w wielu innych krajach Europy. Znany i lubiany, potrafi wzbudzić u widza zaufanie i skutecznie zwiększa popyt na reklamowany produkt.
Personality merchandsing globalnie
Producenci, którzy chcą osiągać sukcesy sprzedażowe za granicą, szukają idola rozpoznawalnego na całym świecie. Działanie to podyktowanej jest możliwością oddziaływania z maksymalnym zasięgiem. Szczególne walory dla reklamodawców mają postacie słynnych aktorów, piosenkarzy, a ostatnimi czas również, a może i przede wszystkim, sportowców. Wizerunek międzynarodowego celebryty wykorzystywany w celach reklamowych i promocyjnych, generuje wówczas popyt na daną markę w każdym kraju do którego uda się dotrzeć z akcją reklamową. Wzorcową ilustracją działań w ramach personality merchandsingu jest wykorzystanie wizerunku małżeństwa Beyonce i Jay-Z lub Davida i Victorii Beckham oraz ich dzieci. Praktycznie każda marka promowana przez piłkarza i jego żonę piosenkarkę cieszy się sukcesem, a promują wszystko co tylko jest możliwe: elektronikę, odzież, obuwie, artykuły spożywcze, biżuterię, perfumy, alkohole i wiele, wiele innych produktów dla bardziej i mniej znanych producentów. Zarobki z tytułu komercjalizacji ich wizerunków są niewiarygodnie wysokie, stanowiąc główne źródło dochodów rodziny Beckhamów. Niesamowite jest również to, że popyt na artykuły sygnowane ich nazwiskami wyznacza trendy w modzie na całym świecie.