W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Podążając ścieżką klienta: gorące strefy

Są takie produkty, które „sprzedają się same”. Którym nie trzeba pomagać nie tylko merchandisingowo, ale często nawet marketingowo. Po prostu klient wchodzi i wie, że wyjdzie dziś z tym produktem w koszyku. Jest tylko jeden problem – takich towarów jest bardzo mało i najczęściej cykl ich życia jest bardzo krótki. Dzisiaj nawet globalne, wydawać by się mogło niezniszczalne marki, robią wszystko, by jak najlepiej wyeksponować i wypromować własny asortyment. Walczą również o znalezienie się w sklepie na półkach ulokowanych w tak zwanych gorących strefach. Czym są właściwie te strefy i dlaczego wiedza na ich temat jest tak ważna zarówno dla dostawców, jak i właścicieli placówek handlowych?

Na środku, po prawej i przy głównej alei

Zdaniem z nagłówka moglibyśmy najkrócej określić modelowe miejsce gorącej strefy w sklepie samoobsługowym. Ale oczywiście tego typu miejsc jest więcej. Gdzie przede wszystkim?

  • Przy zewnętrznych regałach, znajdujących się po prawej ręce klienta – za wyjątkiem początku (strefa dekompresji) i rogów.
  • Przy regałach znajdujących się blisko zewnętrznych i głównych alei (z wyjątkiem ich krawędzi).
  • W miejscach, w których aleje boczne stykają się z alejami głównymi.

Powyższe wynika wprost z zachowań konsumentów, którzy:

  • Zdecydowanie częściej oglądają produkty po swojej prawej ręce niż lewej.
  • Zwracają dużo mniejszą uwagę na produkty usytuowane przy wejściu do sklepu oraz na końcu alei i w rogu regałów.
  • Niechętnie zapuszczają się w długie, boczne aleje – tym bardziej, jeśli czeka ich tam trudny do opuszczenia „labirynt”.
  • Najczęściej obchodzą sklep „naokoło” (w kierunku odwrotnym do ruchu wskazówek zegara), robiąc wyjątek dla głównych alei, z których spoglądają na oznaczenia tych bocznych i wchodzą w nie zwykle po konkretne towary.

Jeśli chodzi o sklep z ladą, to najważniejsza gorąca strefa znajduje się za plecami sprzedającego. Jeśli mamy dobrze ustawiony kierunek kolejki (tak, że klienci stojąc w niej mają po swojej prawej stronie regały), to również to miejsce może być uważane za strefę gorącą.

Gorące promocje w gorących strefach

Jakie produkty zwykle znajdują się w gorących strefach? Przede wszystkim są to artykuły przynoszące sklepowi największy zysk. Zwykle są to towary z największą marżą lub największym wolumenem sprzedaży. Niekiedy w tym miejscu znajdują się również bardzo atrakcyjne promocje lub produkty sezonowe. Często merchandiserzy decydują się również na umieszczenie w gorącej strefie stabilnych, globalnych marek, zapewniających odpowiedni poziom zainteresowania.

Przeczytaj również:

Blog, Wiedza i rozwój

Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie. Inwestycja w technologię czy wiedzę?

Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie. Inwestycja w technologię czy wiedzę? Produkcja to proces, w którym w zautomatyzowany lub ręczny sposób powstają wyroby przeznaczone do dalszej sprzedaży. Specyfika tej gałęzi przemysłu ma swoje odrębne wymagania. Kwestia zarządzania produkcją mocno ewoluuje, aby spełnić wymogi zmieniającego się rynku. Inwestycja w nowe technologie to tylko jeden z czynników, które przekładają się na sukces. Równie ważne są takie kwestie jak opracowanie standaryzowanych procesów…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać?

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać? Gastronomia wymaga ciągłej nauki i systematycznej pracy. Nic nie daje bowiem tak dobrych rezultatów, jak praktyka pod czujnym okiem ekspertów. Dzięki dobrym szkoleniom można nie tylko poprawić standard restauracji, ale również jakość własnej pracy w kuchni. Warto pamiętać, że kursy dla gastronomii dotyczą także obsługi oraz zarządzania finansami. Wszystkie te aspekty mają wpływ na zyski, które generuje restauracja. W tym…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia dofinansowane

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy Świat sprzedaży marketingu dynamicznie się zmienia. Klienci przed podjęciem kontaktu z firmą wyszukują informacji na temat przedsiębiorstwa, usług czy produktów w Internecie. Marketing cyfrowy jest działaniem, które pomaga nam w pozyskaniu klientów, bez większego działania z naszej strony. To dlatego ważne jest, by np. strona internetowa zbudowana była szczegółowo, profesjonalnie, a zarazem atrakcyjnie. Szkolenie…
dowiedz się więcej