W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Polityka „best before”
Co ma merchandising do dat ważności? Jak ekspozycja towaru wpływa na marnowanie produktów? Jak w łatwy sposób uniknąć strat wynikających z konieczności pozbywania się asortymentu, który zakończył już swój żywot według obowiązujących norm? Odpowiednio prowadzona polityka „best before” – oparta na właściwym wykorzystaniu zasad merchandisingu – w wymiernym stopniu może podnieść rentowność punktu sprzedaży. Jest to z pewnością obszar, nad którym wiele sklepów powinno pochylić się z należytą starannością – dziś kilka praktycznych wskazówek.
W punktach sprzedaży, gdzie większość asortymentu szybko rotuje, na uwagę zasługują oczywiście produkty, które rotują słabiej. Jeżeli dany produkt schodzi na bieżąco, nie ma żadnego znaczenia czy egzemplarze ułożone są z wierzchu, czy pod spodem. Jednakże rekomenduje się organizowanie półki zawsze według dat ważności – dotyczy to oczywiście towarów szybko psujących się. Niestety, oznacza to jednocześnie częste układanie całego regału – ponieważ towar znika najczęściej z pierwszych rzędów a dostawiane pochodzą z reguły z najnowszych dostaw i ich „best before” będzie najbardziej odległy. Kontrola półki w tym zakresie może w praktyce uchronić sklep przed realną stratą. Uzupełniane „fejsy” jedynie w miejsce tych rotujących, będą oznaczać że w tyle regału czają się daty o wrażliwej wartości – być może kończące się, być może już po terminie. Stąd też odpowiedni merchandising wpłynie na poprawne zarządzanie datą ważności towaru.
Może wydarzyć się, że mimo bieżącej kontroli znaczna część asortymentu będzie zbliżać się do krytycznego punktu „best before”. Wówczas należy aktywnie zająć się newralgicznym obszarem – zarówno w zakresie odpowiedniej wizualizacji na półce, z wykorzystaniem technik merchandisingowych takich jak pionowe bloki kategorii lub multifacing – jak również odpowiednio promując towar w miejscach innych niż regał. Wszystkie ręce na pokład – jak to mówią. Jeżeli dostępna jest wyspa na środku sklepu, powinna zapełnić się promocyjnym towarem. Jeśli są dostępne materiały POS, plakaty, standy, narzędzia multimedialne – powinny zostać wykorzystane. Szczególnie ciekawie można wykorzystać miejsca na co dzień niezauważalne – jak wejście do sklepu – albo odwrotnie – punktu z największym potencjałem, jak strefa impulsowa przy kasach.
W każdym przypadku szkoła merchandisingu podpowiada ciekawe działania, jakie można podjąć realizując bieżącą politykę „best before”. Zasady i narzędzia dotyczące zarządzania przestrzenią handlową z powodzeniem można wykorzystywać na różne sposoby. Jednym z nich jest właśnie ochrona przed stratami wynikającymi z rosnącej ilości produktów po terminie.