W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Polityka „best before”

Co ma merchandising do dat ważności? Jak ekspozycja towaru wpływa na marnowanie produktów? Jak w łatwy sposób uniknąć strat wynikających z konieczności pozbywania się asortymentu, który zakończył już swój żywot według obowiązujących norm? Odpowiednio prowadzona polityka „best before” – oparta na właściwym wykorzystaniu zasad merchandisingu – w wymiernym stopniu może podnieść rentowność punktu sprzedaży. Jest to z pewnością obszar, nad którym wiele sklepów powinno pochylić się z należytą starannością – dziś kilka praktycznych wskazówek.

W punktach sprzedaży, gdzie większość asortymentu szybko rotuje, na uwagę zasługują oczywiście produkty, które rotują słabiej. Jeżeli dany produkt schodzi na bieżąco, nie ma żadnego znaczenia czy egzemplarze ułożone są z wierzchu, czy pod spodem. Jednakże rekomenduje się organizowanie półki zawsze według dat ważności – dotyczy to oczywiście towarów szybko psujących się. Niestety, oznacza to jednocześnie częste układanie całego regału – ponieważ towar znika najczęściej z pierwszych rzędów a dostawiane pochodzą z reguły z najnowszych dostaw i ich „best before” będzie najbardziej odległy. Kontrola półki w tym zakresie może w praktyce uchronić sklep przed realną stratą. Uzupełniane „fejsy” jedynie w miejsce tych rotujących, będą oznaczać że w tyle regału czają się daty o wrażliwej wartości – być może kończące się, być może już po terminie. Stąd też odpowiedni merchandising wpłynie na poprawne zarządzanie datą ważności towaru.

Może wydarzyć się, że mimo bieżącej kontroli znaczna część asortymentu będzie zbliżać się do krytycznego punktu „best before”. Wówczas należy aktywnie zająć się newralgicznym obszarem – zarówno w zakresie odpowiedniej wizualizacji na półce, z wykorzystaniem technik merchandisingowych takich jak pionowe bloki kategorii lub multifacing – jak również odpowiednio promując towar w miejscach innych niż regał. Wszystkie ręce na pokład – jak to mówią. Jeżeli dostępna jest wyspa na środku sklepu, powinna zapełnić się promocyjnym towarem. Jeśli są dostępne materiały POS, plakaty, standy, narzędzia multimedialne – powinny zostać wykorzystane. Szczególnie ciekawie można wykorzystać miejsca na co dzień niezauważalne – jak wejście do sklepu – albo odwrotnie – punktu z największym potencjałem, jak strefa impulsowa przy kasach.

W każdym przypadku szkoła merchandisingu podpowiada ciekawe działania, jakie można podjąć realizując bieżącą politykę „best before”. Zasady i narzędzia dotyczące zarządzania przestrzenią handlową z powodzeniem można wykorzystywać na różne sposoby. Jednym z nich jest właśnie ochrona przed stratami wynikającymi z rosnącej ilości produktów po terminie.

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia dofinansowane

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy Świat sprzedaży marketingu dynamicznie się zmienia. Klienci przed podjęciem kontaktu z firmą wyszukują informacji na temat przedsiębiorstwa, usług czy produktów w Internecie. Marketing cyfrowy jest działaniem, które pomaga nam w pozyskaniu klientów, bez większego działania z naszej strony. To dlatego ważne jest, by np. strona internetowa zbudowana była szczegółowo, profesjonalnie, a zarazem atrakcyjnie. Szkolenie…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Otwarcie własnej działalności. Jakie są przeszkody i kto może ją otworzyć?

Otwarcie własnej działalności. Jakie są przeszkody i kto może ją otworzyć? W naszym kraju otwarcie własnej działalności gospodarczej jest stosunkowo proste i nie wymaga posiadania specjalnych pozwoleń czy uprawnień. Są jednak określone przypadki, gdy należy spełnić dodatkowe warunki, o których opowiemy dziś nieco więcej. Otwarcie własnej działalności – proces założenia Sam proces otwierania własnej firmy jest w Polsce…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Szkolenia online – plusy i minusy. Czy są tak samo wartościowe jak szkolenia stacjonarne?

Szkolenia online – plusy i minusy. Czy są tak samo wartościowe jak szkolenia stacjonarne? Kursy online cieszą się z roku na rok coraz większą popularnością. W dobie pandemii wiele osób przekonało się, że bezpośredni kontakt nie jest koniecznością ani w pracy, ani w szkole. Nowe umiejętności można nabywać oraz rozwijać również za pomocą internetowego szkolenia. Uczestnik nabywa wtedy w pełni realną wiedzę. Poniżej wskażemy Ci, skąd…
dowiedz się więcej