W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Polityka „best before”

Co ma merchandising do dat ważności? Jak ekspozycja towaru wpływa na marnowanie produktów? Jak w łatwy sposób uniknąć strat wynikających z konieczności pozbywania się asortymentu, który zakończył już swój żywot według obowiązujących norm? Odpowiednio prowadzona polityka „best before” – oparta na właściwym wykorzystaniu zasad merchandisingu – w wymiernym stopniu może podnieść rentowność punktu sprzedaży. Jest to z pewnością obszar, nad którym wiele sklepów powinno pochylić się z należytą starannością – dziś kilka praktycznych wskazówek.

W punktach sprzedaży, gdzie większość asortymentu szybko rotuje, na uwagę zasługują oczywiście produkty, które rotują słabiej. Jeżeli dany produkt schodzi na bieżąco, nie ma żadnego znaczenia czy egzemplarze ułożone są z wierzchu, czy pod spodem. Jednakże rekomenduje się organizowanie półki zawsze według dat ważności – dotyczy to oczywiście towarów szybko psujących się. Niestety, oznacza to jednocześnie częste układanie całego regału – ponieważ towar znika najczęściej z pierwszych rzędów a dostawiane pochodzą z reguły z najnowszych dostaw i ich „best before” będzie najbardziej odległy. Kontrola półki w tym zakresie może w praktyce uchronić sklep przed realną stratą. Uzupełniane „fejsy” jedynie w miejsce tych rotujących, będą oznaczać że w tyle regału czają się daty o wrażliwej wartości – być może kończące się, być może już po terminie. Stąd też odpowiedni merchandising wpłynie na poprawne zarządzanie datą ważności towaru.

Może wydarzyć się, że mimo bieżącej kontroli znaczna część asortymentu będzie zbliżać się do krytycznego punktu „best before”. Wówczas należy aktywnie zająć się newralgicznym obszarem – zarówno w zakresie odpowiedniej wizualizacji na półce, z wykorzystaniem technik merchandisingowych takich jak pionowe bloki kategorii lub multifacing – jak również odpowiednio promując towar w miejscach innych niż regał. Wszystkie ręce na pokład – jak to mówią. Jeżeli dostępna jest wyspa na środku sklepu, powinna zapełnić się promocyjnym towarem. Jeśli są dostępne materiały POS, plakaty, standy, narzędzia multimedialne – powinny zostać wykorzystane. Szczególnie ciekawie można wykorzystać miejsca na co dzień niezauważalne – jak wejście do sklepu – albo odwrotnie – punktu z największym potencjałem, jak strefa impulsowa przy kasach.

W każdym przypadku szkoła merchandisingu podpowiada ciekawe działania, jakie można podjąć realizując bieżącą politykę „best before”. Zasady i narzędzia dotyczące zarządzania przestrzenią handlową z powodzeniem można wykorzystywać na różne sposoby. Jednym z nich jest właśnie ochrona przed stratami wynikającymi z rosnącej ilości produktów po terminie.

Przeczytaj również:

Blog, Wiedza i rozwój

Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie. Inwestycja w technologię czy wiedzę?

Zarządzanie produkcją w przedsiębiorstwie. Inwestycja w technologię czy wiedzę? Produkcja to proces, w którym w zautomatyzowany lub ręczny sposób powstają wyroby przeznaczone do dalszej sprzedaży. Specyfika tej gałęzi przemysłu ma swoje odrębne wymagania. Kwestia zarządzania produkcją mocno ewoluuje, aby spełnić wymogi zmieniającego się rynku. Inwestycja w nowe technologie to tylko jeden z czynników, które przekładają się na sukces. Równie ważne są takie kwestie jak opracowanie standaryzowanych procesów…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać?

Szkolenia gastronomiczne — jak wybrać? Gastronomia wymaga ciągłej nauki i systematycznej pracy. Nic nie daje bowiem tak dobrych rezultatów, jak praktyka pod czujnym okiem ekspertów. Dzięki dobrym szkoleniom można nie tylko poprawić standard restauracji, ale również jakość własnej pracy w kuchni. Warto pamiętać, że kursy dla gastronomii dotyczą także obsługi oraz zarządzania finansami. Wszystkie te aspekty mają wpływ na zyski, które generuje restauracja. W tym…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia dofinansowane

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy

Akademia Menadżera Cyfryzacji — Marketing cyfrowy Świat sprzedaży marketingu dynamicznie się zmienia. Klienci przed podjęciem kontaktu z firmą wyszukują informacji na temat przedsiębiorstwa, usług czy produktów w Internecie. Marketing cyfrowy jest działaniem, które pomaga nam w pozyskaniu klientów, bez większego działania z naszej strony. To dlatego ważne jest, by np. strona internetowa zbudowana była szczegółowo, profesjonalnie, a zarazem atrakcyjnie. Szkolenie…
dowiedz się więcej