W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Poznaj potencjał strefy przy kasie

Każdemu z nas zdarzyła się taka sytuacja: zakończyliśmy już zakupy, wyłożyliśmy wybrany towar na taśmę kasy i nagle naszą uwagę przyciągnęło coś jeszcze. Nieważne, czy była to guma do żucia, papierosy, etui do telefonu czy apaszka – ważne, że taka sytuacja często kończy się dodatkowym zakupem. Właśnie dlatego warto przykładać dużą uwagę do przemyślanego zagospodarowania przestrzeni przy kasie.

Co zatem powinno znaleźć się przy kasie? W sklepie spożywczym to różnego rodzaju towary, które stanowią odpowiedź na ludzkie potrzeby i zachcianki. Do takich towarów należą słodycze: batoniki, cukierki, ciasteczka – często klient nie planuje ich zakupu, ale może zostać zachęcony ich apetycznym wyglądem lub atrakcyjną ceną.

Przestrzeń przy kasie pozwala także wyeksponować towary podawane przez sprzedawcę. Mogą to być papierosy lub droższe alkohole, do których dostępu nie powinny mieć dzieci. Takie ich umiejscowienie daje ekspedientowi kontrolę nad ich sprzedażą oraz redukuje ryzyko kradzieży.

Towary eksponowane przy kasie powinny spełniać jedną regułę. Muszą to być produkty niedrogie i niezobowiązujące tak, aby decyzja o ich zakupie mogła zapaść w wyniku nagłej potrzeby czy impulsu. W sklepie elektronicznym będą to zatem różnego rodzaju gadżety do telefonów, baterie, słuchawki czy ładowarki. W sklepie spożywczym przy kasie gościć będą przekąski, a w odzieżowym akcesoria, takie jak portfele, paski, apaszki lub inne dodatki.

W okolicach kasy umiejscowić możemy wszystko to, co stanowi strefę dodatków w naszym sklepie, czyli uzupełnia towar podstawowy (np. krawaty i poszetki w sklepie z garniturami). Dzięki temu możemy wzbudzić w kliencie potrzebę poszerzenia dotychczasowych zakupów oraz zaprezentować mu polecane aktualnie dodatki.

Przestrzeń przy kasie jest także doskonałym miejscem na ekspozycję promocji. Produkty w obniżonej cenie lub korzystne pakiety (np. 2+1 za grosz) przyciągają wzrok klientów i zachęcają do dodatkowych zakupów. Warto stworzyć przy kasie także powtórzenie promocji eksponowanej na sali sprzedaży – istnieje duża szansa, że klient po ponownej zachęcie zdecyduje się z niej skorzystać.

Aby przestrzeń przy kasie spełniała odpowiednio swoją funkcję powinien panować w niej ład i porządek. Kasa często błędnie traktowana jest jak przestrzeń prywatna dla sprzedawcy: znajdują się tam jego prywatne rzeczy i narzędzia pracy. Panuje tam także większy nieporządek niż w pozostałych częściach sklepu. Chaos i bałagan bardzo łatwo rozkojarzą klienta i odciągną jego uwagę nawet od ciekawej oferty przy kasieq.

Przestrzeń przy kasie jest miejscem o ogromnym potencjale sprzedażowym, dlatego należy odpowiednio planować jej aranżację. Należy dbać o jej zagospodarowanie co najmniej z taką samą starannością, z jaką dbamy o pozostałe części sklepu. Warto pamiętać, że odpowiednio zaplanowana przestrzeń przy kasie może generować bardzo duże dodatkowe zyski dla sklepu.

Przeczytaj również:

Blog, Wiedza i rozwój

Techniki sprzedaży – 10 technik sprzedażowych, których nie uczą w szkołach

Szkolenie umiejętności sprzedaży jest istotne w wielu zawodach, zwłaszcza związanych z handlem i obsługą klienta. Obecnie zawód handlowca czy też account managera zyskuje na popularności. Tego rodzaju osoby są zatrudniane w firmach o niemal każdej specjalizacji. Spełnienie stawianych wymagań dotyczących targetów nie należy jednak do prostych zadań. W codzienne obowiązki włożyć trzeba niemały wysiłek. Twoja praca może stać się znacznie prostsza, gdy…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Jakie są techniki zarządzania?

Zarządzanie jest jednym z kluczowych elementów sukcesu w środowisku biznesowym. Pozwala ułożyć i usprawnić procesy, a tym samym przekłada się na poprawę efektywności. Nie ma jednak uniwersalnych zasad czy metod zarządzania, które pozwalają na odpowiednie zaplanowanie pracy w każdej branży czy firmie. Istnieją jednak różne techniki zarządzania, jakie można w nich wdrożyć. Poznaj zatem podstawowe z nich i sprawdź, jak mogą polepszyć wykonywanie codziennych zadań. Podstawowe…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Jakie są najlepsze szkolenia sprzedażowe? Lista szkoleń, na które warto się zapisać

Jesteś handlowcem i chcesz polepszyć swoje umiejętności sprzedażowe? A może prowadzisz firmę i zależy Ci na poszerzeniu kompetencji Twojego zespołu ds. obsługi klienta? W obu przypadkach warto postawić na profesjonalne szkolenia biznesowe. Jak wybrać właściwe spośród tak bogatej oferty? Podpowiadamy, jakie są najlepsze szkolenia sprzedażowe i kiedy warto z nich skorzystać. Najlepsze szkolenia sprzedażowe – czego uczą? Najlepsze szkolenia sprzedażowe obejmują szeroki…
dowiedz się więcej