W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Poznaj potencjał strefy przy kasie

Każdemu z nas zdarzyła się taka sytuacja: zakończyliśmy już zakupy, wyłożyliśmy wybrany towar na taśmę kasy i nagle naszą uwagę przyciągnęło coś jeszcze. Nieważne, czy była to guma do żucia, papierosy, etui do telefonu czy apaszka – ważne, że taka sytuacja często kończy się dodatkowym zakupem. Właśnie dlatego warto przykładać dużą uwagę do przemyślanego zagospodarowania przestrzeni przy kasie.

Co zatem powinno znaleźć się przy kasie? W sklepie spożywczym to różnego rodzaju towary, które stanowią odpowiedź na ludzkie potrzeby i zachcianki. Do takich towarów należą słodycze: batoniki, cukierki, ciasteczka – często klient nie planuje ich zakupu, ale może zostać zachęcony ich apetycznym wyglądem lub atrakcyjną ceną.

Przestrzeń przy kasie pozwala także wyeksponować towary podawane przez sprzedawcę. Mogą to być papierosy lub droższe alkohole, do których dostępu nie powinny mieć dzieci. Takie ich umiejscowienie daje ekspedientowi kontrolę nad ich sprzedażą oraz redukuje ryzyko kradzieży.

Towary eksponowane przy kasie powinny spełniać jedną regułę. Muszą to być produkty niedrogie i niezobowiązujące tak, aby decyzja o ich zakupie mogła zapaść w wyniku nagłej potrzeby czy impulsu. W sklepie elektronicznym będą to zatem różnego rodzaju gadżety do telefonów, baterie, słuchawki czy ładowarki. W sklepie spożywczym przy kasie gościć będą przekąski, a w odzieżowym akcesoria, takie jak portfele, paski, apaszki lub inne dodatki.

W okolicach kasy umiejscowić możemy wszystko to, co stanowi strefę dodatków w naszym sklepie, czyli uzupełnia towar podstawowy (np. krawaty i poszetki w sklepie z garniturami). Dzięki temu możemy wzbudzić w kliencie potrzebę poszerzenia dotychczasowych zakupów oraz zaprezentować mu polecane aktualnie dodatki.

Przestrzeń przy kasie jest także doskonałym miejscem na ekspozycję promocji. Produkty w obniżonej cenie lub korzystne pakiety (np. 2+1 za grosz) przyciągają wzrok klientów i zachęcają do dodatkowych zakupów. Warto stworzyć przy kasie także powtórzenie promocji eksponowanej na sali sprzedaży – istnieje duża szansa, że klient po ponownej zachęcie zdecyduje się z niej skorzystać.

Aby przestrzeń przy kasie spełniała odpowiednio swoją funkcję powinien panować w niej ład i porządek. Kasa często błędnie traktowana jest jak przestrzeń prywatna dla sprzedawcy: znajdują się tam jego prywatne rzeczy i narzędzia pracy. Panuje tam także większy nieporządek niż w pozostałych częściach sklepu. Chaos i bałagan bardzo łatwo rozkojarzą klienta i odciągną jego uwagę nawet od ciekawej oferty przy kasieq.

Przestrzeń przy kasie jest miejscem o ogromnym potencjale sprzedażowym, dlatego należy odpowiednio planować jej aranżację. Należy dbać o jej zagospodarowanie co najmniej z taką samą starannością, z jaką dbamy o pozostałe części sklepu. Warto pamiętać, że odpowiednio zaplanowana przestrzeń przy kasie może generować bardzo duże dodatkowe zyski dla sklepu.

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie sprzedażą – wszystko co trzeba o nim wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż jest sercem każdej organizacji, motorem napędowym wzrostu i rentowności. Aby jednak proces sprzedaży był skuteczny, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich strategii, narzędzi i technik zarządzania. W wywiadzie z naszą ekspertką – Angeliką Kuczyńską, przyjrzymy się bliżej, czym jest zarządzanie sprzedażą, dlaczego jest tak ważne i jakie są najlepsze praktyki, które mogą pomóc firmom w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Zapraszamy…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Pewność siebie – jak ją zbudować?

W obliczu ciągłych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesny świat, pewność siebie wyłania się jako kluczowa cecha, umożliwiająca osiąganie sukcesów w życiu osobistym i zawodowym. To nie tylko umiejętność stawiania czoła przeciwnościom, ale także zdolność do podejmowania śmiałych decyzji i realizowania marzeń. Pewność siebie pozwala nam przekroczyć granice własnych ograniczeń, otwierając drzwi do świata pełnego możliwości. Jednak nie dla każdego jest…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega telemarketing?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, firmy nieustannie poszukują nowych i efektywnych metod dotarcia do swoich potencjalnych klientów. Wśród różnorodnych strategii marketingowych, telemarketing wyłania się jako jedno z najbardziej bezpośrednich i osobistych narzędzi komunikacji. Mimo że czasami może być postrzegany jako metoda kontrowersyjna lub nachalna, jego skuteczność w budowaniu relacji z klientami i generowaniu sprzedaży jest niezaprzeczalna. Telemarketing, wykorzystując potęgę słowa…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.