Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/klient.dhosting.pl/warto2019/wartoszkolic.pl/wp-content/themes/warto/app/Controllers/Blog/BlogController.php on line 39
W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Poznaj swojego klienta: 3 kolory klientów w oparciu o structogram - Warto Szkolić.pl | Szkolenia, Doradztwo, Merchandising

W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Poznaj swojego klienta: 3 kolory klientów w oparciu o structogram

Podziały na płeć, wiek, status materialny, miejsce zamieszkania, zainteresowania itp. dają w biznesie pewien wyznacznik w postaci indeksów. W marketingu targetujemy klienta ze względu na ściśle określone, specyficzne cechy, żeby przypisać mu najbardziej efektywną formę przekazu. To, komu dedykujemy nasz produkt, warunkuje dalsze działania marketingowe. Okazuje się jednak, że w dzisiejszych czasach wcale nie jest to takie proste i oczywiste…

Globalna wioska targetów wszelakich

Istnieje dziś pewna tendencja do zacierania się wyraźnych różnic w zachowaniach konsumenckich. Wynika to z powszechności nowych kanałów przekazu, jakimi są social media, fora, aplikacje mobilne i dostęp do technologii. Kobiety i mężczyźni, mieszkańcy miast i wsi, miłośnicy polskiej kuchni i sushi, biegacze i kanapowcy – wszyscy w równym stopniu korzystają z nowych technologii i zachowują się coraz bardziej podobnie jako konsumenci. W tym samym stopniu podlegają też trendom – kupują w Internecie, publikują relacje na żywo, płacą telefonem, biegają w maratonach i ćwiczą z Chodakowską.

Nie znaczy to jednak, że dosłownie wszyscy kupują identycznie. W końcu kobieta dokonująca zakupu kosmetyków czy odzieży jest pewną siebie, świadomą konsumentką. Kieruje się własną wiedzą i preferencjami – jest tzw. wyjadaczką. Ale już inaczej będzie w sytuacji, gdy ta sama kobieta zechce kupić sobie samochód, laptop lub kosiarkę do trawy. Wówczas będzie oczekiwała merytorycznego wsparcia. Będzie analizowała zakupy i zastanawiała się równie długo jak mężczyzna, który musi zakupić prostownicę do włosów. Odwoła się do for internetowych, opinii znajomych, testów, polecenia sprzedawcy, rankingów niezawodności itd. – na nowym gruncie, klienci zachowują się w sposób analityczny. Krótko mówiąc – do ostrożnego klienta z tendencją do analizowania powinien docierać inny przekaz niż do tego, który od lat kupuje te same, sprawdzone produkty. Warto mieć to na uwadze – zwłaszcza w sytuacji, gdy podejście do zakupów staje się mimo wszystko coraz bardziej ujednolicone.

Structogram pomoże

Metodologia structogramu, czyli „kolorów mózgu”, pokazuje klienta w ujęciu nieco plastycznym, za pomocą koloru zielonego, czerwonego i niebieskiego. Mogą one znacząco pomóc w dobraniu odpowiednich metod perswazji – w tym związanych z merchandisingiem – do konkretnego targetu.

Kolorem zielonym określono „social shoppers”. Jest to grupa opierająca się na opiniach i rekomendacjach znajomych, rodziny lub użytkowników sieci. Kupuje rzeczy możliwie najbardziej znane i „bezpieczne”. Klient „zielony” dokonuje zakupu wraz z ostateczną aprobatą swojej grupy wsparcia.

Inaczej wyglądają zakupy klienta czerwonego – „now shoppera”. Reprezentant tej grupy lubi nowości i oferty personalizowane, kupuje w sposób zdecydowany, często produkty renomowanych marek. Nie lubi tracić czasu, a sam proces kupowania sprowadza do konkretu: wejść, kupić, wyjść.

„Smart shoppers”, widziani w ujęciu structogramu jako kolor niebieski, to klienci planujący zakupy, ostrożni, cierpliwi i analityczni. Porównują oferty i satysfakcjonuje ich kupno dobrego produktu w atrakcyjnej cenie.

Analiza zachowań konsumenckich oparta na budowie naszego mózgu umożliwia dostosowanie działań marketingowych i odpowiednich kanałów dystrybucji produktów i usług. Oczywiście należy mieć na uwadze, że analiza biostrukturalna pokazuje 3 typy klientów w formie umownej. Zazwyczaj typy te ze sobą korelują z tendencją do uwypuklania się jednego, konkretnego.

Przeczytaj również:

Blog, Wiedza i rozwój

Najlepsze szkolenia dla menadżerów, które rozwiną Twoje kompetencje

Rozwój menadżera – fundament skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej Rozwój menadżera to kluczowy element skutecznego zarządzania i przewagi konkurencyjnej organizacji. Obecnie dostępnych jest wiele specjalistycznych szkoleń, które pomagają menadżerom rozwijać ich umiejętności w zarządzaniu zespołem, efektywnej komunikacji i strategicznym myśleniu. Dobrze dobrane szkolenia dla menadżerów mogą pomóc w budowaniu silnych zespołów, zwiększaniu produktywności i wywieraniu pozytywnego wpływu na organizację. Poniżej…
dowiedz się więcej
Blog, Dofinansowania na usługi szkoleniowe

Dofinansowanie do szkoleń

Na rynku pracy szkolenia stają się coraz bardziej popularne. W dynamicznym świecie biznesu potrzebujemy wiedzy skondensowanej, profesjonalnej i praktycznej, którą od razu można wdrożyć w życie firmy czy marki własnej. Kluczem jest merytoryka przekazana przez najlepszych specjalistów odnoszących sukcesy w naszej branży. Ale czy wiesz, że w 2025 roku możesz zdobyć dofinansowanie do szkoleń dla siebie lub swoich pracowników? Dowiedz się, jak to zrobić! Jak uzyskać…
dowiedz się więcej
Blog, Wiedza i rozwój

Prokrastynacja: Jak Przestać Odkładać Zadania na Później?

Jest godzina 17:00, a Ty nagle uświadamiasz sobie, że raport, który odkładałeś, jest do oddania jutro. Czas wziąć się w garść, prawda? Otwierasz laptopa… i sprawdzasz telefon. Może obejrzysz ulubiony kanał na YouTube? Właściwie, to najpierw powinieneś zrobić kolację. Brzmi znajomo? To klasyczny cykl prokrastynacji, który wszyscy kiedyś przeżyliśmy. Dlaczego jednak prokrastynujemy, skoro wiemy, że to nam szkodzi? Przyjrzyjmy się psychologicznym przyczynom…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.