W ŚWIECIE MERCHANDISINGU: Poznaj swojego klienta - jak kupują kobiety?

Jak mawiała Marylin Monroe „Pieniądze szczęścia nie dają, dopiero zakupy”. W tym dowcipnym powiedzeniu kryje się sporo prawdy. Powszechnie znany stereotyp pary w galerii handlowej to on – siedzący na sofie z wymalowaną na twarzy irytacją, znający najciemniejsze zakamarki swojego telefonu, i ona – błysk w oku, 11 wieszaków przewieszonych przez ramię i spojrzenie krzyczące: „jeszcze 10 minut”. Chyba każdy mężczyzna, który choć raz w życiu wybrał się na zakupy ze swoją dziewczyną, żoną, matką czy córką, doświadczył kiedyś podobnego zjawiska. Z czego wynika zamiłowanie kobiet do zakupów? Dlaczego w sklepach, galeriach i centrach handlowych, mających z zasady przyciągać klientów obu płci, mężczyźni spędzają kilkakrotnie mniej czasu niż kobiety?

Po prostu chemia

Z odpowiedzią przyszli naukowcy. Według ich badań zakupy powodują u kobiet wzrost hormonów szczęścia – endorfin, stanowiąc tym samym doskonałe lekarstwo na stres. Wizyta w galerii handlowej warunkuje zatem prosty psychologicznie mechanizm bazujący na podstawie wspólnej z ideą większości materiałów POS: zakupy implikują radość, uśmiech i w finale szczęście.

O ile mężczyźni, obok gadżetów, kupują na ogół rzeczy potrzebne, o tyle kobiety obok potrzebnych, kupują więcej rzeczy zbędnych (z punktu widzenia mężczyzny). W dużym uproszczeniu – istnieje pewna logiczna prawidłowość, która odpowiada zakupom obu płci: mężczyźni lubią posiadać, kobiety lubią nabywać. Jeśli statystyczny mężczyzna potrzebuje wiertarki, to znajduje w okolicy odpowiedni sklep, udaje się tam w przerwie na lunch i kupuje wiertarkę. Jej moc, funkcje i marka satysfakcjonują go, a jednocześnie robią wrażenie na kolegach. Cena zazwyczaj boli, ale dobry sprzęt musi kosztować. Kiedy kobieta poszukuje robota kuchennego, to najpierw robi wywiad środowiskowy wśród koleżanek i sąsiadek, następnie dzwoni do wszystkich dostępnych sklepów w celu zbadania konkurencyjności oferty, by w finale kupić najnowszy model robota i dostać gratis przedłużoną gwarancję. Ponieważ dokładnie zbadała rynek i kupiła robota najtaniej oszczędzając 79 zł, do koszyka rykoszetem trafi też miska, zapasowe ostrza i worki do odkurzacza. Ostatecznie, choć wcale nie planowała, zapłaci więcej, ale – i tu pojawia się magia – i tak przecież trzeba to będzie w końcu kupić. Podsumowując: kupiła najtaniej, zaoszczędziła, w ramach oszczędności nabyła inne, z biegiem czasu również potrzebne przedmioty.

Odzież działa najmocniej

To jednak nie zakupy sprzętu AGD pokazują najlepiej sposób robienia zakupów u kobiet. Idealnym przykładem obrazującym ten mechanizm jest moda. Determinuje ona znaczną część zakupów „poprawiających nastrój”. Kobiety, co wpisane jest w ich naturę, chcą i lubią się podobać. Nie od dziś wiadomo, że jeśli kobieta potrzebuje butów, to kupno czółenek nie załatwi sprawy. Do butów potrzebna jest torebka, a do torebki – biżuteria. Tym sposobem kobieta skompletuje zestaw. Jedną z kluczowych zasad w merchandisingu odzieżowym dla kobiet powinna być zatem komplementarność, czy też cross. Czy zestaw, który utworzy będzie uniwersalny, czy funkcyjny – zależy w głównej mierze od tego, jakim typem kupującej jest dana konsumentka. To jest już jednak temat na osobny artykuł, który już niebawem pojawi się na blogu.

Przeczytaj również:

Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Zarządzanie sprzedażą – wszystko co trzeba o nim wiedzieć. Wywiad z Angeliką Kuczyńską.

Sprzedaż jest sercem każdej organizacji, motorem napędowym wzrostu i rentowności. Aby jednak proces sprzedaży był skuteczny, niezbędne jest zastosowanie odpowiednich strategii, narzędzi i technik zarządzania. W wywiadzie z naszą ekspertką – Angeliką Kuczyńską, przyjrzymy się bliżej, czym jest zarządzanie sprzedażą, dlaczego jest tak ważne i jakie są najlepsze praktyki, które mogą pomóc firmom w osiąganiu lepszych wyników sprzedażowych. Zapraszamy…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Pewność siebie – jak ją zbudować?

W obliczu ciągłych wyzwań, jakie stawia przed nami współczesny świat, pewność siebie wyłania się jako kluczowa cecha, umożliwiająca osiąganie sukcesów w życiu osobistym i zawodowym. To nie tylko umiejętność stawiania czoła przeciwnościom, ale także zdolność do podejmowania śmiałych decyzji i realizowania marzeń. Pewność siebie pozwala nam przekroczyć granice własnych ograniczeń, otwierając drzwi do świata pełnego możliwości. Jednak nie dla każdego jest…
dowiedz się więcej
Blog, Szkolenia, Wiedza i rozwój

Na czym polega telemarketing?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, firmy nieustannie poszukują nowych i efektywnych metod dotarcia do swoich potencjalnych klientów. Wśród różnorodnych strategii marketingowych, telemarketing wyłania się jako jedno z najbardziej bezpośrednich i osobistych narzędzi komunikacji. Mimo że czasami może być postrzegany jako metoda kontrowersyjna lub nachalna, jego skuteczność w budowaniu relacji z klientami i generowaniu sprzedaży jest niezaprzeczalna. Telemarketing, wykorzystując potęgę słowa…
dowiedz się więcej

Cenimy prywatność użytkowników

Używamy plików cookie, aby poprawić jakość przeglądania, wyświetlać reklamy lub treści dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz analizować ruch na stronie. Kliknięcie przycisku „Akceptuj wszystkie” oznacza zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookie.